2016-08-05, 10:05
Medlem
Hej_tjos avatar
Hejsan, det är så att jag vill byta bolag för att få billigare försäkring.

Men jag undrar om jag har gjort rätt eftersom det är en del frågetecken kvar som jag inte riktigt hittar svar på...

Det jag har gjort först är att ställa av bilen via transportstyrelsens sida och sedan ringde jag mitt nuvarande försäkringsbolag och sa att jag sålt bilen och vill säga upp försäkringen, han sa att den skulle sägas upp och det var klart.

Men nu när jag har pratat med det nya försäkringsbolaget var hon inte riktigt säker på vad som gäller och att jag behöver dubbel kolla innan jag godkänner denna nya.

Nya försäkringsbolaget nämde att de kan bli så att den "gamla" försäkringen börjar ticka igång igen nu då jag sätter på bilen igen. Eftersom så var det hos dom, men de kunde inte svara på hur det var hos andra och jag kan ha mycket rätt med att detta fungerar sa dom.

Jag läste så klart runt innan jag gjorde detta och de flesta svar jag hittade var "Ställ av bilen, ring ditt nuvarande försäkringsbolag och säg upp den, teckna ny och sätt på bilen igen".

Men kan det vara så att min "gamla" försäkring börjar gå igång igen om jag sätter på samma bil igen på mitt namn, jag kanske bör vänta några dagar med att ställa på den?
Citera
2016-08-05, 10:11
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Varför sa du att du sålt bilen när du inte gjort det?
Citera
2016-08-05, 10:14
Medlem
Hej_tjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Varför sa du att du sålt bilen när du inte gjort det?

Det var de enda valet som fanns när man ringde in och valde "Uppsägning av försäkring - Sålt bil".

Sen så ska väl inte det spela någon roll, så länge bara försäkringen blir uppsagd?
Citera
2016-08-05, 10:19
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Försäkring avslutas automatiskt när man säljer en bil. Du har inte sålt bilen så din försäkring har inte avslutats.
Citera
2016-08-05, 10:23
Medlem
Hej_tjos avatar
Citat:
Försäkring avslutas automatiskt när man säljer en bil. Du har inte sålt bilen så din försäkring har inte avslutats.

Ställer man av bilen så sägs försäkringen upp automatiskt, det var sedan efter det jag ringde gamla försäkringsbolaget och sa upp försäkringen för att "jag sålt den" (Ja det var det enda val som fanns när man ringde in till dom för uppsägning av bilförsäkring).

Han sa även att försäkringen var uppsagd och att jag även skulle få tillbaka betalnignen för augusti månad på mitt konto.

Det jag vill ha svar på är om den kan bli automatiskt påsatt igen hos mitt "gamla" försäkringsbolag när jag sätter på den igen hos transportstyrelsen?
Citera
2016-08-05, 11:13
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Vid avställning brukar försäkringen övergå i avställningsförsäkring och tillbaka till ursprunget igen vid påställning. En, enl. mig, mycket bra service från försäkringsbolagen, eftersom man slipper bekymra sig om försäkringen vid av och påställning.

Citat:
Ursprungligen postat av Hej_tjo
Det jag vill ha svar på är om den kan bli automatiskt påsatt igen hos mitt "gamla" försäkringsbolag när jag sätter på den igen hos transportstyrelsen?
Det kan ditt försäkringsbolag säkert svara på bättre än någon här på flashback.
Citera
2016-08-05, 12:19
Medlem
Hej_tjos avatar
Citat:
Vid avställning brukar försäkringen övergå i avställningsförsäkring och tillbaka till ursprunget igen vid påställning. En, enl. mig, mycket bra service från försäkringsbolagen, eftersom man slipper bekymra sig om försäkringen vid av och påställning.

Det kan ditt försäkringsbolag säkert svara på bättre än någon här på flashback.

Eftersom jag är en lat och blyg jävel så orkade jag inte ringa dit en gång till.

Men jag har pratat med dom igen och även avbeställt avställningsförsäkring, så nu om jag sätter på bilen igen så kommer inget hända utan då måste jag täckna en försäkring på nytt.
Citera
2016-08-05, 12:24
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Eftersom jag är en lat och blyg jävel så orkade jag inte ringa dit en gång till.

Men jag har pratat med dom igen och även avbeställt avställningsförsäkring, så nu om jag sätter på bilen igen så kommer inget hända utan då måste jag täckna en försäkring på nytt.
Sluta sätta på din bil. Det är perverst.

Men du är blyg. Är du läskunnig? I så fall är ett tips att läsa igenom det avtal du ingått med försäkringsbolaget.
Citera
2016-08-05, 12:27
Medlem
Hej_tjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Sluta sätta på din bil. Det är perverst.

Men du är blyg. Är du läskunnig? I så fall är ett tips att läsa igenom det avtal du ingått med försäkringsbolaget.

Tack för tipset!
Citera
2016-08-05, 13:53
Medlem
Citat:
Tack för tipset!

Innan du ställer bilen på igen, teckna försäkring på det bolag som passar dig.
Citera
2016-08-05, 20:40
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Innan du ställer bilen på igen, teckna försäkring på det bolag som passar dig.

Frågan är om det räcker? TS har ett avtal med nuvarande bolag.. Jag *tror* att det krävs ägarbyte om man vill byta bolag på annat datum än huvudförfallodagen.

Det är i så fall ett mindre problem om TS flyttar bilen till någon närstående över natten och sedan tillbaks, blir lite fler ägare på registreringsbeviset visserligen.
Citera
2016-08-05, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Frågan är om det räcker? TS har ett avtal med nuvarande bolag.. Jag *tror* att det krävs ägarbyte om man vill byta bolag på annat datum än huvudförfallodagen.

Det är i så fall ett mindre problem om TS flyttar bilen till någon närstående över natten och sedan tillbaks, blir lite fler ägare på registreringsbeviset visserligen.

Nej, avställning är tillfyllest. Då ts dessutom sagt upp försäkringen i samband därmed är heller ingen risk för handen att försäkringen ifråga omvandlats till avställningsförsäkring vilket är det normala vid minst delkasko.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in