2016-08-05, 12:27
Medlem
Precis som vi kan skriva danska, ryska och kinesiska bokstäver/tecken så kan de skriva svenska. Med dator och möjlighet att ladda ner olika program blev det ännu enklare. Ett namn heter samma sak överallt men kan stavas och uttalas olika på andra språk. Städers och länders namn är väl bevis på detta. Individers namn måste dock vara vad de är ifrån början.

Faktum är att, efter att ha tittat på mitt pass, så skriver man namnet på två olika sätt på passet. Där det står namn skriver man som det stavas på svenska. Längst ner på passet där det är två rader med bokstäver/tecken/siffror stavas det utan prickar och ring. Det är denna del av passet som läses av när de gör kontroll. Ö blir OE osv.
Senast redigerad av KamratBlue 2016-08-05 kl. 12:45.
Citera
2016-08-05, 12:51
Medlem
På mina biljetter byter de ut Å mot AA, Ä mot AE och Ö mot OE.

Åsa Älvsjö= AASA AELVSJOE
Citera
2016-08-05, 13:17
Medlem
grey.eagles avatar
Ja mitt ö blir då oe i mitt pass
Citera
2016-08-05, 13:26
Medlem
ojvamysigts avatar
Jag har haft ett ÅÄÖ-namn hela livet och i alla mina pass har mitt namn alltid stått med ÅÄÖ. Alltid. Likaså i min familjs pass.

Däremot har det varit olika hur mitt namn har stått på biljetter och annat. På mina ESTA-ansökningar skriver jag alltid A och O. Jag tror att flera av de som har kommenterat syftar på den typen av handlingar och inte sina pass.
Citera
2016-08-05, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Jag håller på att beställa en resa utomlands, men glömt hur mitt efternamn "Öbolensky" är stavat i passet. Tror du att det är stavat så eller står det möjligtvis "Oebolensky"?

Jag är för tillfället på semester i Sverige och befinner mig 5o mil hemifrån min egen skrivbordslåda där jag förvarar mitt pass (och själv skulle få ett snabbt svar på min fråga).

Vad är STANDARD numera för STAVNING av NAMN i SVENSKA PASS om man i namnen har bokstäverna ÅÄÖ, t.ex. om man heter Åsa Älvsjö?

Du kanske ska ringa till passmyyndigheten själv och fråga? Jag tror bara att du är en simpel förfalskare. Om du hade haft ett svenskt pass hade du kommit ihåg hur de stavat ditt namn.
Citera
2016-08-05, 13:51
Medlem
Bongomans avatar
Eftersom de som jobbar på flygplatserna och tittar på biljetterna inte är dumma robotar och inte har jobbat där i 1 minut när det som första person dyker upp en med utländska bokstäver och dessutom är helt outbildade i sitt jobb kommer de att jämföra stavningen i passet och på biljetten på ett logiskt vis. De kan förstå att vissa flygbolag inte skriver ut de tusentals olika varianterna på latinska tecken som finns. Det finns prickar, punkter, ringar, vågor, streck och böjar till förbannelse.
Citera
2016-08-05, 15:13
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
På mina biljetter byter de ut Å mot AA, Ä mot AE och Ö mot OE.

Åsa Älvsjö= AASA AELVSJOE
^^this
samma sak för mig, passet är rätt stavat, men biljetterna är transkriberade (på det dumma sättet, dvs inte med a eller o)
Citera
2016-08-05, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Eftersom de som jobbar på flygplatserna och tittar på biljetterna inte är dumma robotar och inte har jobbat där i 1 minut när det som första person dyker upp en med utländska bokstäver och dessutom är helt outbildade i sitt jobb kommer de att jämföra stavningen i passet och på biljetten på ett logiskt vis. De kan förstå att vissa flygbolag inte skriver ut de tusentals olika varianterna på latinska tecken som finns. Det finns prickar, punkter, ringar, vågor, streck och böjar till förbannelse.

Tyvärr är inte alla så lätta att ha att göra med. Jag har utsatts för extremt krångel därför att jag vid en bokning glömde bort mig och skrev A, O istället för Å, Ö(borde ha skrivit Å, Ö och låtit programmet fixa, eller AA och OE). De ville inte låta mig gå ombord eftersom de sa att jag inte var samma person som hade passet eftersom namnet stavades annorlunda än i passet.
Citera
2016-08-05, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Jag har haft ett ÅÄÖ-namn hela livet och i alla mina pass har mitt namn alltid stått med ÅÄÖ. Alltid. Likaså i min familjs pass.

Titta på ditt pass.

På fotosidan:

Där uppe står det med ÅÄÖ.

Längst ner står det med AA, AE och OE. (Där det också är med massa <<<<<<-tecken)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pass

Citat:
Nu (sedan 1990-talet) gällande standarder för pass innebär att de ska innehålla en maskinläsbar zon. Detta är en vit yta längs långsidan av identitetssidan, som innehåller viss data utformad så att en dator med en kamera kan tolka det. Denna data innehåller namn, kod för land, födelsedatum, passets utfärdande- och utgångsdatum och en del annan information. Endast de stora bokstäverna A-Z, siffror och vinkelparentesen "<" (som ersätter blanktecken) får användas. Svenska Å,Ä,Ö skrivs AA,AE,OE, annars brukar diakritiska tecken helt enkelt strykas i zonen. Det kan vara en bra idé att för utrikes flygbiljetter skriva namnet stavat exakt som i den maskinläsbara zonen, eftersom många länder har svårt med Å,Ä,Ö, samt hänvisa till denna zon om det ställs frågor.[5]

Nyare pass (sedan 00-talet) kan också innehålla en kontaktlöst läsbart chip (RFID) där det lagras ytterligare information, vilket kan vara foto (av huvudet), fingeravtryck och iris. Dessa pass kallas biometriska pass (även e-Pass) och har införts i många av världens länder. USA kräver sådana pass för de som ska resa in med ESTA (elektroniskt inresetillstånd). Dessa pass har följande symbol på utsidan: EPassport logo.svg

Även en del andra officiella resedokument, såsom vissa nationella identitetskort innehåller en maskinläsbar zon och ett biometriskt chip. Även dessa nationella identitetskort har i förekommande fall ovanstående symbol på kortets framsida.
Senast redigerad av Kalmar2004 2016-08-05 kl. 17:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in