Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-08-05, 01:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Ja speciellt om man vill dra Hitler-kortet. Eller Putin-kortet.

Det finns såklart en liten smal möjlighet att Trump verkligen försöker sig på en manöver som ska lura alla att köpa pepsodent som i reklamen..

Men ärligt talat, Trump har verkat i motvind större delen av valrörelsen och tillfälligt fått lite vatten på sin kvarn, visar han inte att han är en värdig POTUS så blir han inte det heller. Han har inte bara hela etablissemanget och hela västvärldens samlade media emot sig, han står dessutom mot en kandidat som är kvinna.

Det är ju inte så märkligt att Usama som fick bli den första negern, stödjer den första kvinnan på tronen.

Båda två känns som damned if you do, damned if you don´t.

Nu var det inte min avsikt att dra Hitler-kortet, och jag hör inte heller till dem som torgför den bisarra konspirationsteorin att Trump är en rysk agent.

Däremot tror jag faktiskt att Trump resonerar precis som Hitler när det gäller retoriken. Det viktiga för Trump är att slå hårt mot motståndaren, och en lögn kan vara lika effektiv som sanningen.

Sedan finns det förvisso folk i Clintonlägret - särskilt då inom den nykonservativa bombhögern - som resonerar på precis samma sätt. Så detta kan bli den smutsigaste valkampanjen i mannaminne.
2016-08-05, 02:03
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Medier som tillåter folk att kommentera artiklarna, och som bara censurerar de direkt olagliga inläggen är de (mest) korrekta. Tillåter medierna inte detta då kan bör nog utgå ifrån att de främst är politiska vapen.

Privatägd nyhetsmedia har inte något krav på sig att låta folk kommentera artiklar då yttrandefrihet enbart gäller mellan folket och staten.

Men om det är så du drar gränsen så lär snart Youtube och bloggar vara din ända nyhetsmedia då allt fler tidningar väljer att skippa kommentar funktionen för att folk är imellanåt vedervärdiga (oavsett ideologisk härkomst)
2016-08-05, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu var det inte min avsikt att dra Hitler-kortet, och jag hör inte heller till dem som torgför den bisarra konspirationsteorin att Trump är en rysk agent.

Däremot tror jag faktiskt att Trump resonerar precis som Hitler när det gäller retoriken. Det viktiga för Trump är att slå hårt mot motståndaren, och en lögn kan vara lika effektiv som sanningen.

Sedan finns det förvisso folk i Clintonlägret - särskilt då inom den nykonservativa bombhögern - som resonerar på precis samma sätt. Så detta kan bli den smutsigaste valkampanjen i mannaminne.

Jag tror definitivt att Trump underskattat sina väljare, ända sedan JFK mördades så har man valt dom mest slugaste och korrumperade människorna.

Trump är inte tillräckligt slug, Hillary har iaf vett att hålla käft och vara intetsägande.

Å andra sidan så är det ju nu valrörelsen börjar på allvar och det blir intressant att se om Trump har något i bakfickan eller om han fallerar.

Smutsigaste valkampanjen i mannaminne? Säger man inte det varje gång?
2016-08-05, 02:36
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jag tror definitivt att Trump underskattat sina väljare, ända sedan JFK mördades så har man valt dom mest slugaste och korrumperade människorna.

Trump är inte tillräckligt slug, Hillary har iaf vett att hålla käft och vara intetsägande.

Jag tror att du underskattar Trump. Han är inte korkad, och inte heller så galen som han framstår som. Trump vet vad han vill och är en farlig och kapabel motståndare, som de andra republikanerna i primärvalet bittert fick erfara.

Man kan spela dum för att lura motståndarna, och galen för att skrämma dem. En teknik som Trump behärskar till fulländning.

Sedan ska man ha klart för sig att Clinton ljuger lika friskt som Trump, fast på ett mer inlindat sätt. Den som tror att hon är mot TTP- och TTIP-avtalen bara för att hon nu säger så är naiv. Samma gäller den som tror på hennes nyvaknade intresse för den ekonomiskt alltmer trängda medelklassen och hennes tal om fred och stabilitet.

Den som röstar på Clinton röstar på oligarkerna, bankerna och fler idiotiska krig. I värsta fall kriget som gör slut på alla krig.

Citat:
Å andra sidan så är det ju nu valrörelsen börjar på allvar och det blir intressant att se om Trump har något i bakfickan eller om han fallerar.

Smutsigaste valkampanjen i mannaminne? Säger man inte det varje gång?

Visst, men den här gången är det sant. Trump har redan kallat Clinton för en skurk och lögnare, och Clintonlägret beskyller Trump för att vara ett hot mot landets säkerhet. Och detta är bara början på kampanjen.
Senast redigerad av Regulus 2016-08-05 kl. 02:39.
2016-08-05, 02:38
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Trump fortsätter göra rallys så länge det går. Bernie drog mycket folk till sig för han pratade på ett sätt som många känner igen sig. Det gör Trump med (Även Åkesson).

Man undrar ju vilket syfte dessa rallies fyller, förutom att boosta Trumps egna ego? Det är ju knappast så att de som deltar i dessa är något annat än Trumpsupportrar sedan innan, och dessa väljargrupper har han ju redan?

Vad Trump bör göra (eller snarare borde ha gjort) är att få vanligt folk som inte är intresserade av massmöten med the God Emperor att fundera på att rösta på honom. Som det är nu kommer folk att rösta på Hillary. Inte för att hon entusiasmerar särskilt mycket, men snarare för att undvika att en i deras ögon fullständig galning tar över presidentskapet.
2016-08-05, 02:44
Medlem
Sperssons avatar
.
Vad säger senaste pollsen?
Hur stor ledning har Donald John Trump över Hillary Clinton?
2016-08-05, 02:47
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Jag tror att du underskattar Trump. Han är inte korkad, och inte heller så galen som han framstår som. Trump vet vad han vill och är en farlig och kapabel motståndare, som de andra republikanerna i primärvalet bittert fick erfara.

Man kan spela dum för att lura motståndarna, och galen för att skrämma dem. En teknik som Trump behärskar till fulländning.

Fast det där tror jag inte alls på, vad skulle han tjäna på det senaste svamlet?

Det enda han hade behövt säga för att vinna var två saker:

1. Jag är självfinansierad och ska rensa upp bland lobbyister och pengar i politiken

2. Hillary är inte en lämplig kandidat.

Om Trump ENBART höll sig till detta skulle han krossa, men han har ingen som helst disciplin och lockas in i meningslösa gräl och onödiga lögner om saker som inte spelar någon roll. Det tycks helt omöjligt för honom att fokusera på det han måste göra; hans narcissism gör att han inte kan backa från småsaker som han kunde visa sig större än genom att ignorera.
2016-08-05, 02:52
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Fast det där tror jag inte alls på, vad skulle han tjäna på det senaste svamlet?

1. Jag är självfinansierad och ska rensa upp bland lobbyister och pengar i politiken

Om Trump ENBART höll sig till detta skulle han krossa, men han har ingen som helst disciplin och lockas in i meningslösa gräl och onödiga lögner om saker som inte spelar någon roll. Det tycks helt omöjligt för honom att fokusera på det han måste göra; hans narcissism gör att han inte kan backa från småsaker som han kunde visa sig större än genom att ignorera.

Trumps strategi fungerade i primärvalet. Han krossade motståndarna, trots att de backades upp av eliten och media. Varför skulle han överge en vinnande strategi nu?
2016-08-05, 02:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Stor humor, Trump sitter i sin flådiga privatjet och låtsas äta KFC (med silverbestick) i ett försök att flörta med arbetarklassen:

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/760299757206208512

Samma som när han nu "käkade" McDonald´s mat.
https://www.instagram.com/p/BF4raEHmhag/

Han verkar liksom inte käkat något på vardera bilden. Fattar liksom inte varför inte någon anställd kunde ta några tuggor av burgaren och KFC kycklingen flotta ner hans händer lite och då göra det mer troligt att han nu faktiskt äter detta och inte det som nu hans privatkock står bredvid och väntar på att servera honom med
2016-08-05, 03:24
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Trumps strategi fungerade i primärvalet. Han krossade motståndarna, trots att de backades upp av eliten och media. Varför skulle han överge en vinnande strategi nu?

Fast att media backade Trumps motståndare är en sanning med modifikation, MSNBC tex älskade Trump och han hade skyhögt mycket mer airtime än någon annan kandidat. Naturligtvis för att han sågs som ett skämt mot HRC, nu sågar de honom lika ofta som de tidigare hyllade honom.

Det Trump verkligen vann på var att de andra kandidaterna inte kunde enas bakom en kandidat; Trump hade kunnat besegrats om de andra verkligen gått in för det och valt en kompromisskandidat.

Däremot tror jag Trump tror det samma skall hända här, men den chansen är minimal som det ser ut nu.
2016-08-05, 03:29
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law

Det intressanta är att du just nu sjunger i kör med Hannity, Gingrich och Giuliani, ja t.o.m. Buchanan. De börjar bli oroliga och säger "Fokusera bara på Hillary och Obama! Attackera inte en massa andra."

Men man ska alltid komma vad Scott Adams sa redan förra året. Det som för alla andra framstod som "random rude behaviour" var i själva verket massmanipulation i den högre skolan. Och denna metod fungerar oerhört mycket bättre när omgivningen underskattar en som en sorts clown (vilket folk fortfarande gör om Trump, vilket i sig är helt makalöst, men så är det).

För mig förefaller det som att Trump spelar ett mycket högre spel än alla de andra. Han nöjer sig inte med att bara besegra Hillary, han vill besegra media och PK-hydran också. Och det du kallar för "svammel" handlar just om detta, om att sticka hål på medielögner, t.ex. om att muslimer inte skulle ha firat 9/11 runt om i världen.

I mitt tycke gör Trump helt rätt. Att bara fokusera på att vinna valet är för mycket av att göra en reinfeldtare. Hannity, Gingrich, Giuliani och Buchanan har jag stor respekt för. Men de har s.a.s. blivit felprogrammerade av att ha varit inom politiken för länge. Och då har de hunnit börja glömma varför de gick in i politiken från första början. En man med ambitioner har högre mål än att bara vinna nästa val. Trump tänker stort, större än alla andra. Jag tycker att detta är helt rätt. Det är klart att det innebär större risker. Men det är det värt och jag är övertygad om att Trump fixar det.

Sen börjar de säga (åt Trump): sluta att attackera all andra än Hillary (som Ryan och McCain), låt oss göra det istället (så slipper du "smutsa" ner dig), och redan i nästa inslag sätter Hannity igång att attackera Ryan, McCain m.fl. för fullt. Så det här är ytterligare en seger för Trump. Han har med sitt agerande eldat om en mindre armé i striden mot PK-hydran. Och de måste visa sig oerhört duktiga för att Trump ska kunna luta sig tillbaka och göra som de önskar, och bara fokusera på det enkla jobbet att attackera Hillary.
Senast redigerad av SmokeyNegroni 2016-08-05 kl. 03:39.
2016-08-05, 03:49
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Men man ska alltid komma vad Scott Adams sa redan förra året. Det som för alla andra framstod som "random rude behaviour" var i själva verket massmanipulation i den högre skolan.

Det är detta som jag brukar referera till som hans omritande av det metapolitiska landskapet. Idag talar man i USA på ett helt annat sätt om islam, NATO, handelsavtal, invandring, gränser m.m. än man gjorde för bara ett år sedan. Och detta tack vare att Trump har öppnat de intellektuella floddammarna, så att friskt vatten virvlar in i den offentliga ankdammen, där vattnet tidigare var stillastående och illaluktande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in