2016-08-04, 14:06
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, mordet är vidrigt utfört.
Bra formulerat kring det jag skrev om och for efter dvs en sorts gemensamma nämnare / kedjereaktion utifrån känsla kränkning. Jag tänkte mer kring normalt folk o självömkan aka inåtagerande men nu slog det mig att det är växelverkan kring förövare. NB som förändras o blir introvert o öldrickande o sen stirrande o vaggande under rättegången. Sammanfaller på nåt vis med lätthet att vara flyktbenägen, in i fantasin, parallella världen där det är perfekt. Jag funderar i profileringstänk men utan att speca vad som hänt; övergrepp, dominant mor, elak far ellee frånvarande föröldrar, förskjutning, favoriserande av ett syskon osv. Gemensam känsla leder till gemensamt beteende, gemensamma varningssignaler, gemensamt reaktionsmönster o försvarstal. Om det inte är en råpsykopat så torde väl behandling ske via kärnbegrepp?

Sen tror jag mångt o mycket är " impulse-control oriented" dvs lära sig styra ett fett ego från ett dominerande driftcentra i skallen. Ser det som snarlikt missbruk oavsett form. Att arbeta fram rösten av Överjaget (samvete, moral, etik) och begripa att det ÄR big no no att följa den låga instinktiva driften för ett egoistiskt nöje (eller aggression, makt, kontroll). Den är oumbärlig för överlevnad, en enorm drivkraft, men inte i den infantila form som ses hos förövare.
Edit. Kommer inte personen åt kränkningen, nå Överjaget så lär det inte ske förbättring och denne går i ett ekorrhjul. Risk för serie.. risk för att fastna i självömkan o projicering/felriktat hat. Lever kvar i förljugenhet o fantasier.

Jag tar fasta på profileringstänket med lite inslag av kärnbegrepp som KBT. Jag har ingen insyn i hur Kriminalvården konkret arbetar, så min kommentar bygger på KVV:s officiella dokument och lite allmän reflektion.

Utan att definiera mönster i de bakomliggande faktorerna så finns de där som en förutsättning och grund för matchning till behandlingsprogram (som kanske är en kombination av flera).
Som grund för all behandling ligger Kognitiva Beteende Terapi. I skolboken för KBT är uppgiften att kartlägga diverse "THINKING ERROR" i samarbete med patienten för att sedan ge hemläxor och göra uppföljningar. Det är här Beteendedelen i KBT praktiseras. Exempel på hjälpmedel för det Kognitiva kartläggningen är ATQ, Automatic Thoughts Questionnaire:
https://contextualscience.org/automatic_thoughts_questionnaire_atq_fampb
Som du mycket riktigt pekat på är det depressiva tankemönstret inte utan avgörande betydelse och grund för utagerande och suicidal benägenhet.

Den stora utmaningen är att få till stånd en anknytning, dvs ett samarbete värt namnet och det lär nog inte funka utan en tilltagen godispåse och en stänk psykodynamisk skill annars blir det förutsägbart och mekaniskt vilket obönhörligen utnyttjas. Överföringsmekanismer behöver uppmärksammas då mer än en kriminalvårdare fallit och den människa som är helt immun är inte född. Ett innehåll i godispåsen skulle kunna vara en specifik arbetsterapi för att skingra destruktiva tankar gärna byggt på patientens eget intresse. Beroende på kognitiv färdighet kan uppgiften vara mer eller mindre repetetiv. BTW mår vi till mans bra av en liten dos svampplockning el dyl som inte kräver för stora inslag av problemlösning; you name it.

Jag tror också att A och O i behandlingen är "impulsive-control-oriented "med målsättning att implantera en värdegrund där respekt för den andre är en hörnsten.

Jag ser även här ett möjligt samarbete med Litauen som ett led i processen. Jag ställer inte upp på den dolda agendan från vissa håll att litauer/balter är onda då det är grundat på ett omoget svart/vitt, vi/dom-tänkande. Nerijus Bilevicius är en dålig representant för Litauen och vi är inte själva befriade från röttägg. Saneringsjobb har inga gränser vilket bl andra Arbogafallet lärt oss. Till skillnad från Nerijus behärskade tyskan skaplig svenska vilket inte hjälpte hennes öde. Vad jag vet nekar hon ännu idag.

Jag nöjer mig ännu inte med att Nerijus är en råpsykopat (dvs behanlingsressisten) och att lås och bom är det enda som gäller, eventuellt i kombination med lämpligt stenbrott. Ge Kriminalvården en chans med andra ord. Värt att nämna är att slutförvaring är psykiatrins domän åtminstone i vårt land. För övrigt är frågan inte om utan när en överflyttning till Litauen sker. Den som lever får se vilket öde Nerijus Bilevicius möter.
Senast redigerad av arkmike 2016-08-04 kl. 14:37.
2016-08-04, 14:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Jag tror också att A och O i behandlingen är "impulsive-control-oriented "med målsättning att implantera en värdegrund där respekt för den andre är en hörnsten.

Jag ser även här ett möjligt samarbete med Litauen som ett led i processen. Jag ställer inte upp på den dolda agendan från vissa håll att litauer är onda då det är grundat på ett omoget svart/vitt, vi/dom-tänkande. Nerijus Bilevicius är en dålig representant för Litauen och vi är inte själva befriade från röttägg. Saneringsjobb har inga gränser vilket bl andra Arbogafallet lärt oss. Till skillnad från Nerijus behärskade tyskan skaplig svenska vilket inte hjälpte hennes öde. Vad jag vet nekar hon ännu idag.

Jag nöjer mig ännu inte med att Nerijus är en råpsykopat och att lås och bom är det enda som gäller. Ge Kriminalvården en chans med andra ord. Värt att nämna är att slutförvaring är psykiatrins domän åtminstone i vårt land. Frågan är inte om utan när en överflyttning till Litauen sker. Den som lever får se vilket öde Nerijus Bilevicius möter.
Läste nånstans att Norge vägleder Litauen gällande program då de flesta trots allt ska ut nån gång. Med nuvarande obehandlade form blir det väl annars ut och in igen. Toppoäng via PCL-r vete tusan, men drag av alt sekundär. Vad krimvården beträffar (vårdform) är ingen nyhet men nåt är inte tillräckligt. Jag tycker procenten gällande att minska återfall inte är så imponerande och att det ska vara obligatoriskt. Det är ju inte snatteri de sitter för.. Läste nyss riskbedömning i USA (ämnena flyter omlott) och utmaningen är att skilja sexual offender från sexual predator. Det ligger nog mkt i det oavsett parafili eller typ av sexuellt våld. Om jag inte missminner profilerar de pedofiler nu på liknande sätt som seriebrott sen 70/80-tal.
Gällande NB undrar jag om han ens deltar i behandling även om det finns behov. Spela mönsterfånge ter sig långsökt om det är utvisning inom snar framtid.
Senast redigerad av develi 2016-08-04 kl. 14:54.
2016-08-04, 15:23
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Läste nånstans att Norge vägleder Litauen gällande program då de flesta trots allt ska ut nån gång. Med nuvarande obehandlade form blir det väl annars ut och in igen. Toppoäng via PCL-r vete tusan, men drag av alt sekundär. Vad krimvården beträffar (vårdform) är ingen nyhet men nåt är inte tillräckligt. Jag tycker procenten gällande att minska återfall inte är så imponerande och att det ska vara obligatoriskt. Det är ju inte snatteri de sitter för.. Läste nyss riskbedömning i USA (ämnena flyter omlott) och utmaningen är att skilja sexual offender från sexual predator. Det ligger nog mkt i det oavsett parafili eller typ av sexuellt våld. Om jag inte missminner profilerar de pedofiler nu på liknande sätt som seriebrott sen 70/80-tal.
Gällande NB undrar jag om han ens deltar i behandling även om det finns behov. Spela mönsterfånge ter sig långsökt om det är utvisning inom snar framtid.

Tyvärr tror jag du har rätt om Nerijus beteende. Jag spelar sannolikt på tangenter som inte fungerar i praktikem. Att skilja klienter är nog inte helt fel och en grund för finlir i matchning. Finns statistiska källor av karaktären avsexualbrottslingar på nationell respektive lokal nivå? Snacka går ju och tänker på KVV.
2016-08-04, 15:41
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Ändringarna gällde inte dom själva utan Nerijus alibi där Irina ändrade sig från dag till dag. Aivaras sa först vad Nerijus sa till dom att säga men sen tog han tillbaka det och höll fast vid att Nerijus inte var hemma vid den tiden (han såg inte honom hemma i alla fall) vilket han höll fast vid de senare förhören.

Påpekas bör att varken TR eller HR läser FUP utan går enbart på den bevisning som åklagaren och försvarsadvokaten för fram direkt i rättssalen.

Tack 😃 då har jag äntligen fått ihop de bitarna.
2016-08-04, 18:00
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Eftersom Arne vid ett eller fler tillfällen lär ha efterfrågat när spärrsläppning kan ske måste man nog också anta att polisen har koll på var dom har sina avspärrningar och beslag kvar i detta.
Det finns dock en liten risk om att en fuling dragits... Att fastighetsägaren låter lapparna sitta trots att spärr är släppt. Polisen åker ju inte ut och tar hand om klisterlappar och tejp om en patrull inte råkar ha vägen förbi.
Lite närgånget frågat kanske, men har du sett om det har varit någon aktivitet i eller vid utbyggnaden någon gång under våren fram till nu? Eller under tex dovhjortjakt-tiden Nov-slutet av Feb?

I dag var både klisterlappar och tejp borttaget från mjölkrummet
2016-08-04, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenH
Jag sitter i Segelbåten och har haft problem med datakomunikationen.
Men som svar på Dina funderingar så har jag kartlagt NB,s tider enligt vittnesuppgifter och andra iaktagelser.

LÄS IGENOM DETTA: Så ska du se att en mördare inte behöver lång tid på sig.
Jag är fd: Elitsoldat och kan döda på 5 sekunder, så om en Bonddräng tar 1 timme på sig att utföra
sina galana egenskaper.
MEN KOLLA TIDERNA.....Kolla vittnerna....Kolla iaktagelserna.
(Det är rätt GM som nu sitter där han ska sitta 25-35 år.
Trevligläsning:

Kaféet stängde kl 18.00, ja.

Fast flickorna stängde senare. Vittnesuppgift finns i FUP där en kvinna långsamt passerar kaféet och iakttar
Lisa vid mopeden och kollegerna i bilen vid södra parkering.
Hon tittar på sin klocka som visar på 18.20.
Flickorna hade lite bråttom denna dag eftersom L*wa skulle hinna med bussen. R*becka uppger tiden till runt 18.20.
Vittnet som kommer norrifrån och som passerar de tre flickorna uppger även hon tidpunkten till 18.20.

S.118: När åkte ni från cafét?
Rebecca tror att klockan var ca 18.20.
Samma sak säger Julia.
Skrev ut sig 18.15 då de andra var kvar inne, höll på med mobilen, tog snapchat och uppger tiden 18.20 - då har de andra inte kommit ut än (först ut och hem vill

09:32 SH skickar SMS till Lisa
13:59 HH skickar SMS till Lisa
17:48 SH skickar SMS till Lisa
18.22 Lisa Holm skickar sms till sin pappa
18:25 Pizzavittnet ser på sin högra sida en man, X, vara på väg ut ur ladan; denne befinner sig c:a 45 m från mopedplatsen - Det antas ta pizzavittnet 5 min + 1 min 30 sek att hämta och betala sina förbeställda pizzor
18.26 "Fickringning" från Lisa till hennes far som hör henne säga "Det är klart".
18.30 - 18.34 - Anfalls Lisa och Tappar 2 st. örhänge och handske in till Ladan.
18.35 Blir Lisa indragen in i ladan med snara om halsen och blir indragen/buren in mot slaktrummet.
Lisa tappar ännu ett örhänge vid vattenslang in till slaktrummet. Se foto FUP:
Lisa är då redan medvetslös eller död när NB hänger upp henne.
Han påbörjar sin ritual.
18:36 Pizzavittnet passerar ladan men ser varken människor eller bilar. Vid Cafe.
18.39 Lisas telefon är fortfarande påslagen.
18:48 GJ passerar ladan och ser bil samt övergiven moped
18.52 Gustav Jönsson åker förbi. Ser moped på parkering och ljus bil vid dörr.
En ljus hantverkarbil Skåp/pickup.
18.54 Lastar han in Lisa i bilen.
18.55 Nerijus Åker sedan bort från ladan Till Martorp i hög fart.
I hög fart Troligen slängs då Lisa,s saker efter vägen.
Han valde den vägen för att inte åka förbi sin bostad.
18.56 Henrik Jönsson passerar ladan. Den grå bilen är då borta

Telia kan inte med säkerhet uppge NÄR telefonen stängdes av.

Gm får panik, spåren måste undanröjas. Kroppen viras in i plast, lastas i en bil, mobiltelefonen krossas för att förhindra spårning, tanken dyker upp att kroppen ska läggas under rishögen vid Martorps gård.
De flesta fynd som gjordes längs vägen till Martorps gård, bl.a. diverse mobiltelefondelar, låg på samma sida om vägen, vid vägkanten eller en bit ut på åker.
Sista telefonkontakten med LH var kl 18:26 på söndagen (7 juni 2015), med pappan.
LHs mobiltelefon stängdes av ”sannolikt” någon gång mellan kl. 18:40 och 18:59, enligt
nätoperatören Telia. Och telefonen hade ”inte stängts av på ‘normalt’ sätt” (fup sid 30-31).
Hur telefonen stängdes av har operatören ingen uppgift om. Troligen skedde den onormala avstängningen då telefonen förstördes*.
Vilket kan ha inträffat en stund efter att LH utsatts för våld/bragts om livet.
18.59 Lisas telefon är inte längre påslagen
19.00 Vittnena Lars och Malin ser en silvergrå Litauenmärkt bil (Nerijus VW Sharan) köra i hög hastighet på vägen från Blomberg till Martorp.
19.05 – 19.10 Malin Björkholm, ser en ljus bil i hög fart. Komma ut ifrån grusväg.
[19.10-19.25 (Under denna tid är det mest troligt att Nerijus gömmer Lisas kropp i byssjan och hennes hjälm och jacka i en rishög.
19.25 Åker NB från Martorp mot sin bostad.]
19.30 Vittnerna Thomas och Annika ser Nerijus köra på vägen från Martorp mot Blomberg.
Dom bor inte långt ifrån NB,s bostad och känner väl till dom och deras bil.
[Irina ser att Nerijus kommit hem. Sitter och röker på trappan.]
[Irina ser att Nirijus byxor är vitdammiga nedanför knäna och lägger dem i tvättmaskinen.]
19.35-19.51 Nerijus talar med sin mamma på Skype.
20.00 Nerijus och Irina åker till Källby.
20.07-20.11 Neriijus och Irina köper pizza hos Handlar'n i Källby.
20:15 - Lisas mor ringer ägaren av kaféet och frågar när lisa gått, tiden styrks av att kaféägarinnan säger sig kollat sitt armbandsur när hon fick frågan. (Bekräftat i flera intervjuer, bland annat i Expressen)
20.30-21:00 - Pappan framme vid kaféet. Upptäcker Lisas parkerade, fungerande moped med nyckel i tändningslåset. EU-mopeden snyggt parkerad. Mopedhjälm ej där. En påse med Lisas tillhörigheter finns vid mopeden. Pappan larmar polis samt ägarinnan av kaféet.
21:30 - Poliser är på plats. Här har också ägarinnan av kaféet kontaktat de andra anställda.

Varför upprepar du den i fupen felaktiga uppgiften att telefonen var avstängd 1859?

Det mesta utav tidsuppgifterna och innehållet i sms:en vet du inte. Du bara gissar. Varför kollades inte vittnets uppgifter tror du?

Hur vet du att poliser är på plats 21.30? Det var inte ens anmält då. Du fabulerar alldeles för mycket. I stil med åklagaren.

Du tycker inte det är märkligt att se ett L för vittnena har ju inte sett LT? Inte heller regnumret. Betänk att registreringsplåtarna är exakt samma som svenska. Varför blandar SH ihop numren? Han som står så nära?

Det finns fullt med vittnen som gjort andra iakttagelser om bilar: olika modeller och färger. Inget är utrett. Några osäkra vittnen som letts "rätt" av polisen får komma med. Det finns bland annat vittnesmål om en stor svart bil som stod vid ladan när Lisa slutade. Vem stod där det?
2016-08-04, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Tack 😃 då har jag äntligen fått ihop de bitarna.

Vad skribenten du svara på, inte skriver är att AB och framför allt IB utsattes för psykisk tortyr och hot under förhören.
AB tyckte polisen var snälla när han "svarade rätt" och läste innantill från en lapp efter en plötslig paus. Han fick också specialbehandling för att kunna komma hem.

Förhören ska inte läggas någon vikt vid alls. Man kan få fram vad som helst om förhörsledaren hotar ens barn. Det är mycket effektivt. Bättre t o m än att hota personen själv. Det är välkänt.
2016-08-04, 19:51
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Vad skribenten du svara på, inte skriver är att AB och framför allt IB utsattes för psykisk tortyr och hot under förhören.
AB tyckte polisen var snälla när han "svarade rätt" och läste innantill från en lapp efter en plötslig paus. Han fick också specialbehandling för att kunna komma hem.

Förhören ska inte läggas någon vikt vid alls. Man kan få fram vad som helst om förhörsledaren hotar ens barn. Det är mycket effektivt. Bättre t o m än att hota personen själv. Det är välkänt.

Inlägg nr 500 om precis samma sak som vanligt .
Du börjar bli för jävla pinsam i dina larviga inlägg numera .
Tortyren existerar bara i dina fantasier som vanligt .
Helt rätt att sätta bilden på en död Lisa under trynet på ljugkärringen Irina .
Titta vad ditt svin till man har här ska du se .
Då damp kärringen i golvet och svimmade . Rätt åt henne helt klart .
Lik förbannat står hon och ljuger till svinet Nerijus fördel .
Tala om satkärring som beter sig på ett sådant avskyvärt sätt .
NL förklarade bara för ljugkärringen vad som kunde hända om hon inte talade sanning .
Det är inget hot utan omtänksamt av NL tänka på ljugkärringens son också .
Något hon tydligen inte gjorde själv eftersom hon hade lämnat honom hemma i Litauen .
Vilken normalfuntad mamma gör en sån sak för att leva ihop med en skithög som Nerijus .
Där kan du snacka om en jävla konstig familj du som gnäller för att Lisa hölls i strama tyglar .
2016-08-04, 20:09
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil

Skribenten i frågan är jag, och jag skriver inte om det som inte är sant utan ren påhitt direkt från dig. Både hot och tortyr av AB och IB har behandlats i rätten med följd att det visade sig vara rena påhitt från Ingers sida som allt annat.
2016-08-04, 22:30
Medlem
Dragonflashs avatar
Det är under all kritik att en person som NB kommit undan så lätt trots all uppståndelse. Det är givetvis inte lika självklart att alla i domstolar och polisväsendet är och har rent mjöl i påsen. Däremot finns det fortfarande mycket att göra kring de påståenden NB kommit med och dennes mentala hälsa.
2016-08-05, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonflash
Det är under all kritik att en person som NB kommit undan så lätt trots all uppståndelse. Det är givetvis inte lika självklart att alla i domstolar och polisväsendet är och har rent mjöl i påsen. Däremot finns det fortfarande mycket att göra kring de påståenden NB kommit med och dennes mentala hälsa.

Vad menar du?
2016-08-05, 07:23
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Skribenten i frågan är jag, och jag skriver inte om det som inte är sant utan ren påhitt direkt från dig. Både hot och tortyr av AB och IB har behandlats i rätten med följd att det visade sig vara rena påhitt från Ingers sida som allt annat.

Nu kanske jag är nummer 83 på bollen - men pratades det inte om någon tolk (osäker på om det var under rättegången eller vid något av förhören med Nerijus) som rapporterades som aningen bristfällig, eller något åt det hållet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in