2016-08-04, 00:54
Medlem
Sandkakas avatar
Jag har en mjukstängande toasits i mitt badrum som slutat fungera, dvs locket faller ner med en smäll i stället för mjukt och fint som den ska.
Det är en soft close sits från Gustavsberg.
Garantin har löpt ut.
Är det möjligt att laga sitsen eller är det bara att slänga och köpa nytt?
Citera
2016-08-04, 01:03
Medlem
Shamdons avatar
Det är lite svårt att se hur stor skadan är därifrån jag sitter, du kanske kan beskriva det lite mer detaljerat?
Citera
2016-08-04, 01:35
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Det är lite svårt att se hur stor skadan är därifrån jag sitter, du kanske kan beskriva det lite mer detaljerat?

På en mjukstängande toasits ska locket falla ned mjukt och ljudlöst när man stänger sitsen.
Det gör det inte längre.
Nu faller locket ned snabbt och med en smäll när man stänger sitsen.

Det är alltså fel på "gångjärnen".
Citera
2016-08-04, 03:14
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
På en mjukstängande toasits ska locket falla ned mjukt och ljudlöst när man stänger sitsen.
Det gör det inte längre.
Nu faller locket ned snabbt och med en smäll när man stänger sitsen.

Det är alltså fel på "gångjärnen".
Det är en hydraulisk cylinder som dämpar sitsen. Kolla så att dämparen inte har snurrar fritt eller att hydraulvätskan inte har läckt ut.

Det ser väl ut som på bilden på länken? Jag kan tänka mig att dämparen är inpressad i någon form av spår. Den lär sitta lagom hårt inpressad och du behöver eventuellt hitta rätt läge (stängd, öppen, halvöppen) för att få ut dämparen.

http://www.mynewsdesk.com/se/gustavsberg/pressreleases/hygienic-flush-fraan-gustavsberg-enklare-rent-med-smartare-spolning-950982

/T
Senast redigerad av TeEsEr 2016-08-04 kl. 03:17.
Citera
2016-08-04, 03:30
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det är en hydraulisk cylinder som dämpar sitsen. Kolla så att dämparen inte har snurrar fritt eller att hydraulvätskan inte har läckt ut.

Det ser väl ut som på bilden på länken? Jag kan tänka mig att dämparen är inpressad i någon form av spår. Den lär sitta lagom hårt inpressad och du behöver eventuellt hitta rätt läge (stängd, öppen, halvöppen) för att få ut dämparen.

http://www.mynewsdesk.com/se/gustavsberg/pressreleases/hygienic-flush-fraan-gustavsberg-enklare-rent-med-smartare-spolning-950982

/T

Okej, det är alltså en hydraulisk cylinder som dämpar sitsen. Det ser ut precis som på bilden.
Nu vet jag lite mer.
Ena fästet har lossat från toastolen och vridit sig. Förmodligen har dämparen också snurrat.
Knepigt det här 😉
Tack för hjälpen 😊!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in