2016-08-01, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingsbergssjon
Fast förrådet i fråga är ju mitt och ingår i mitt hyresavtal, inte hennes... Då gör väl hon intrång på annans egendom i såfall !?
Ja. Men att någon annan gör fel innebär inte att man kan kasta den personens saker.
I det här fallet hade 'rätt' lösning varit att begära handräckning hos kronofogden.
Citera
2016-08-01, 17:41
Medlem
swebarbs avatar
Du har ändå inte rätt att klippa upp lås, om nån så ska hyresvärden informeras och ta ställning till det först och inte du.
Citera
2016-08-01, 17:46
Medlem
Citat:
Fast förrådet i fråga är ju mitt och ingår i mitt hyresavtal, inte hennes... Då gör väl hon intrång på annans egendom i såfall !?
Din granne har knappast begått något intrång. Möjligtvis har den tidigare hyresgästen det.
Citera
2016-08-01, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Du har ändå inte rätt att klippa upp lås, om nån så ska hyresvärden informeras och ta ställning till det först och inte du.
Såhär är det.

TS gör några misstag i sin tankegång. Det är kronofogden som kan avhysa den som gör intrång på ens yta i såna här fall. Det är hyresvärden, via uppdrag av fastighetsägaren, som sköter den kontakten.

TS tror att förrådet är hans. Egentligen är det fastighetsägarens. TS har lov att nyttja ytan genom sitt bostadskontrakt men det är inte hans förråd för det.

Så TS ska vända sig till hyresvärden med alla problem, förutom brottsliga, gällande hur ytan disponeras. Hyresvärden kommer i sin tur kontakta kronofogden efter viss tid etc.

Vad TS hade kunnat göra var att rikta ett skadeståndskrav baserat på vad problemet kostat honom. T. ex utgifter för hyra av annat förråd under tiden inkräktandet pågår.

TL;DR TS kommer få ersätta vad han har kastat även om han inte visste vems grejjerna var. Dagens heta tips är att plötsligt komma på att det fanns inte så många grejjer i förrådet som försvann ändå - nån gammal matta och en tvättbalja kanske... Bestrid alla anspråkskrav men vet med dig att lagen är solklar i det här fallet. Det är stor skillnad på att ha rätt och att rätt.
Senast redigerad av sazed 2016-08-01 kl. 17:53.
Citera
2016-08-01, 17:55
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Ja. Men att någon annan gör fel innebär inte att man kan kasta den personens saker.
I det här fallet hade 'rätt' lösning varit att begära handräckning hos kronofogden.

Nej, sakerna tillfaller den nya hyresgästen dvs TS efter tre månader när den gamla hyresgästen anmodats att hämta dem. Så TS har inte gjort något fel och grannen måste ta upp ersättningsanspråk med den gamla hyresgästen.
Citera
2016-08-01, 17:58
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Såhär är det.

TS gör några misstag i sin tankegång. Det är kronofogden som kan avhysa den som gör intrång på ens yta i såna här fall. Det är hyresvärden, via uppdrag av fastighetsägaren, som sköter den kontakten.

TS tror att förrådet är hans. Egentligen är det fastighetsägarens. TS har lov att nyttja ytan genom sitt bostadskontrakt men det är inte hans förråd för det.

Så TS ska vända sig till hyresvärden med alla problem, förutom brottsliga, gällande hur ytan disponeras. Hyresvärden kommer i sin tur kontakta kronofogden efter viss tid etc.

Vad TS hade kunnat göra var att rikta ett skadeståndskrav baserat på vad problemet kostat honom. T. ex utgifter för hyra av annat förråd under tiden inkräktandet pågår.

TL;DR TS kommer få ersätta vad han har kastat även om han inte visste vems grejjerna var. Dagens heta tips är att plötsligt komma på att det fanns inte så många grejjer i förrådet som försvann ändå - nån gammal matta och en tvättbalja kanske... Bestrid alla anspråkskrav men vet med dig att lagen är solklar i det här fallet. Det är stor skillnad på att ha rätt och att rätt.

Bra sammanställt! TS, läs och lär.
Citera
2016-08-01, 17:59
Medlem
Neroxxs avatar
Man kan ju fråga sig varför inte denna granne kommit till dig och påtalat detta när du flyttade in.
Grannen borde haft koll på att den andre flyttat ut så att säga.
Citera
2016-08-01, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nej, sakerna tillfaller den nya hyresgästen dvs TS efter tre månader när den gamla hyresgästen anmodats att hämta dem. Så TS har inte gjort något fel och grannen måste ta upp ersättningsanspråk med den gamla hyresgästen.
Oj du. Ok. Nej, det tillfaller hyresvärden efter anmodan som måste kunna styrkas med förslagsvis ett rek-brev. Annars är det sex månader men det tillfaller fortfarande hyresvärden.
Citera
2016-08-01, 18:11
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Jag flyttade in i min lägenhet 1:a april detta året. Den som bodde i min lägenhet innan sa att det finns grejer i förrådet i källaren som han kommer att komma och hämta inom ett par veckor. Jag sa att det va okej för min del, bara han gjorde det också... Vilket han insisterade på att han skulle göra.

Tiden gick och för någon vecka sen (ja jag vet, typ 4 månader (!!) senare) beslöt jag mig för att klippa upp hänglåset och rensa ut det eftersom han aldrig vart och hämtat det..

Bara 3 dagar efter att jag gjort detta får jag en lapp i brevlådan av en granne där det står att hennes saker finns i mitt förråd och att hon gärna skulle vilja få ut det för att ta in det till hennes förråd..

I detta läget blev jag väldigt fundersam.. Va det inte killen som bott i min lägenhet innan som ägde sakerna? Vad ska jag säga till henne om detta? Osv osv

När jag tar kontakt med henne får jag veta att hon och mannen som bodde i min lägenhet innan kommit överrens om att hon fick låna det av honom, eftersom han inte behövde det..!?

Alltså! Just då förstår jag ju att han ljugit för mig. Troligtvis för att slippa visa eller förklara (?) att en granne lånar förrådet. Varför det nu ska vara så svårt att berätta...? Och när jag nämner för min granne att sakerna inte finns kvar längre blir hon riktigt arg. Alltså riktigt jävla förbannad.. På mig! Jag försöker ursäkta och förklara att jag hade ju ingen aning om att det låg till på detta viset och att allt det va hennes..

Men ändå...jag hade väntat fyra månader med att bryta upp förrådet. Det tycker jag ändå är en ganska lång tid. Eller? Jag vill ju också kunna få plats med mina saker någonstans, det är ju trots allt mitt förråd! Borde jag ge henne nån slags ersättning för det jag slängt?

Ingen ersättning alls, nej nej och återigen nej. Du hade lika gärna kastat ut sakerna första dagen, det är inte ditt ansvar och även om du var snäll nog så är 4 månader på tok längre än ett par veckor. Så grannen får ta den diskussionen med personen innan. Det enda du riskerar är att, beroende på vad det var för idiot som bodde där innan dig, är att han blir gnällig och börjar jävlas med dig. Men du har allt rätt på din sida. Säg åt grannen "Den som bodde här innan bad om ett par veckor, nu har det gått 4 månader och jag har tömt förrådet på allt, skit, det är inte mitt problem utan du får snacka med han som bodde här innan, för det är mitt förråd och ingen annans och jag var snäll nog att hålla i sakerna i några veckor, längre än vad jag hade behövt".
Citera
2016-08-01, 18:15
Bannlyst
Från och med nu säger du "vilka saker? Förrådet var tomt dagen jag flyttade in". Problemet löst.
Citera
2016-08-01, 18:25
Medlem
cacas avatar
Svara att förrådet tömdes för flera månader sen och du förstår inte vad de menar med att de ska komma hämta sina saker nu???
När de säger de inte hämtat berättar du att låset var borta och förrådet tomt så du antog de vart och hämtat sina saker, kan nån ha gjort inbrott? är din nästa mening,,,
Citera
2016-08-01, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Har du någon källa till det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in