2016-07-30, 14:21
Medlem
Pazuzu80s avatar
Vad gäller årets presidentval så är respektive huvudläger i huvudsak en spegelbild av Obama v. Romney, bortsett från att Trump har svårt med de överdrivet kristet motiverade och Hillary har problem med konservativa demokrater (de finns) och konservativa och moderata republikaner.

Men elektorat-matten ser hittills ganska udda ut, jag tänker främst på hur stort Hillary verkar leda i Michigan, Virginia och North Carolina, samtidigt som det ser ut att bli mycket jämt i Ohio och Florida. Vad tror ni den paradoxen kan bero på?
Citera
2016-07-30, 14:52
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Vad jag minns blev ingen bankhöjdare åtalad efter finanskrisen, trotts väldigt uppenbart bedrägeri (exvis "repo 105"). Det är helt enkelt lite svårare att lita på att rättsväsendet kan hantera folk på den nivån.

Det kan jag för lite om för att invända mot. Massor av Enron-höjdare, ett kanske besläktat exempel, blev däremot åtalade och dömda.

Citat:
White flight har varit standard sedan de befriade slavarna började röra på sig. Dessa stadskärnor har inte alltid varit obeboeliga. Senaste ca 2 decennierna har man börjat sätta hårt mot negerplågan, genom exempelvis "War against drugs" och nolltolerans mot småbrott. Detta har gjort att man i vissa tidigare ockuperade områden kunnat få en inlyttning a vita och en höjjning av boendekostnaden, vilket i sin trycker bort oönskade element.

Gentrifiering tycks förutsätta trygghet. Hur man uppnår sådan är säkert olika beroende på vilken stad man har att göra med. Men Giuiliani verkar ha varit den mest framgångsrike lokalpolitikern i västvärlden på just det området.

Citat:
Dock har denna trend vänt ganska hårt sedan BLM fick vatten under vingarna. Våldsbrottsligheten går upp kraftigt eftersom polisen blir allt mer försiktig. Folk märker detta, vliket leder oss till.

Våldsbrottsligheten minskar i princip överallt. Hur kan du se en statistiskt relevant ökning och hur tycker du kunna se en statistisk kausalitet mellan BLM och våldsbrottslighet?

Citat:
Folk har märkt att McCharthy hade rätt - hollywood och media är fullt av (((kommunister))) som vill den vita majoritetsbefolkningen illa. Den närmaste jämförelsen med Trump är en ny Nixon.

Rätt eller fel vad gäller åsikten är en smaksak. Att offentligt anklaga och formellt förstöra människors liv för att de eventuellt har en impopulär politisk åsikt är inte amerikanskt.

Citat:
Västvärlden blir inte bättre. Asien får mer industri, vilket leder till extrem miljöförstörelse. Afrika får mer mat, vilket leder till extrem överbefolkning.

Vi är oense om detta. Jag är optimist.

Citat:
Om du vill kontra med bnp-siffor tycker jag att du först bör läsa detta. Väl långt, men troligtvis nödvändigt.

Jag läser när jag har tid.

Citat:
Vad anser du om hennes tal till GS?

Vilket tal? Hon har säkert hållit flera.
Citera
2016-07-30, 22:39
Medlem
Pazuzu80s avatar
RABA Research, som har en B- rating hos 538 har gjort en post-convention poll som ger Clinton en ledning över Trump med 15 procentenheter, jämfört med +5 % i deras förra mätning.

http://www.rabaresearch.com/documents/RABA-Updated-National-Survey-July-2016-2.pdf

Som jag sagt tidigare bör man vänta ut en convention bounce:s upplösning innan man kan börja hurra eller gråta, men något säger det.
Citera
2016-07-30, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazuzu80
RABA Research, som har en B- rating hos 538 har gjort en post-convention poll som ger Clinton en ledning över Trump med 15 procentenheter, jämfört med +5 % i deras förra mätning.

http://www.rabaresearch.com/documents/RABA-Updated-National-Survey-July-2016-2.pdf

Som jag sagt tidigare bör man vänta ut en convention bounce:s upplösning innan man kan börja hurra eller gråta, men något säger det.

Hon leder män i den undersökningen med 7% inte i en undersökning har hon vunnit med män hittills.

huffingtonpost valde att inte använda den här undersökningen i sin trend.
Citera
2016-07-30, 22:49
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Hon leder män i den undersökningen med 7% inte i en undersökning har hon vunnit med män hittills.

RABA har trots det en B- rating hos 538. Men det verkar vara en kvantitativt oprövad pollster.
Citera
2016-07-30, 22:54
Medlem
Citat:
RABA har trots det en B- rating hos 538. Men det verkar vara en kvantitativt oprövad pollster.

Äsch de hade Clinton +12% 8 juli, CBS/NY times som man lugnt kan säga hatar Trump hade 40-40 samma dag 8 juli.
Citera
2016-07-30, 22:54
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:

...Samtidigt som 538 för första (?) gången säger att Trump har högre chans än Hillary. Vad som är intressant med 538:s elektorsfördelning är att Trump skulle vinna med färre röster med knappa segrar i OH, NC, IO, FL, NH men inte WI, MI, PA. Jag hade gissat att Trump hade större chanser i WI, PA och ett CD i ME.

(Notera att siffrorna ändras hela tiden -- just nu har Trump 50,1 %.)

http://projects.fivethirtyeight.com/2016-election-forecast/?ex_cid=mobilebar&v=1
Citera
2016-07-30, 23:03
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
...Samtidigt som 538 för första (?) gången säger att Trump har högre chans än Hillary. Vad som är intressant med 538:s elektorsfördelning är att Trump skulle vinna med färre röster med knappa segrar i OH, NC, IO, FL, NH men inte WI, MI, PA. Jag hade gissat att Trump hade större chanser i WI, PA och ett CD i ME.

(Notera att siffrorna ändras hela tiden -- just nu har Trump 50,1 %.)

http://projects.fivethirtyeight.com/2016-election-forecast/?ex_cid=mobilebar&v=1

Trump har en tiondels procent på Hillary i polls-only-modellen. Annars är Clinton favorit även i now-cast.

Jag är som sagt förvånad över att det inte ser ut att bli mer jämnt i Michigan och Virginia. Jag har också svårt att tro på ens en liten övervikt för Trump i North Carolina. Men Ohio och Florida verkar jämna.

Som jag skrivit tidigare tror jag att Trump slösar resurser med en offensiv i PA.
Citera
2016-07-30, 23:58
Medlem
godhetsapostelns avatar
New york har antagligen lyckats pga begränsad yta....liten nyinflyttninga av negrer/socialfall. Och antagligen anledningen till att stockholm lyckats bättre än gbg och malmö samt kan hålla emot ett tag till.
Citera
2016-07-31, 00:54
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321

NYT har med den i sin:

http://www.nytimes.com/interactive/2016/us/elections/polls.html
Citera
2016-07-31, 01:05
Medlem
Mich13s avatar
Aftonbladet är jätteobjektiva i sin rapportering om Presidentvalet. Det här är de senaste rubrikerna, rena propagandamaskinen. Komiskt.

"Trumps svar till pappan som förlorade sin son: ”Jag har jobbat jättehårt” 00:23"
"Trump fortsätter sin smutskastningskampanj"
"Clinton talar på Demokraternas konvent"
"Clinton måste ta till det hon avskyr mest"
"Obama: Hillary är mer kvalificerad än jag"
"Clinton nominerad som presidentkandidat"
"Bill Clinton har en viktig roll – som make"
"Sanders gav Clinton sitt fulla stöd"
"Obamas halvbror: ”Jag ska rösta på Trump”
"Donald Trumps Nato-uttalande väcker oro"

Citera
2016-07-31, 01:11
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mich13
Aftonbladet är jätteobjektiva i sin rapportering om Presidentvalet. Det här är de senaste rubrikerna, rena propagandamaskinen. Komiskt.

"Trumps svar till pappan som förlorade sin son: ”Jag har jobbat jättehårt” 00:23"
"Trump fortsätter sin smutskastningskampanj"
"Clinton talar på Demokraternas konvent"
"Clinton måste ta till det hon avskyr mest"
"Obama: Hillary är mer kvalificerad än jag"
"Clinton nominerad som presidentkandidat"
"Bill Clinton har en viktig roll – som make"
"Sanders gav Clinton sitt fulla stöd"
"Obamas halvbror: ”Jag ska rösta på Trump”
"Donald Trumps Nato-uttalande väcker oro"

Förlåt, men vem bryr sig om hur svensk rapportering ser ut? Möjligen amerikanska ambassaden. Men ingen som försöker följa valrörelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in