2016-07-27, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Om SD blir det största partiet så kommer dom få frågan av talmannen att bilda regering!Med eller utan några andra partier!

Om SD blir största parti så hamnar SD i samma situation som M och S befinner sig idag, dvs de behöver stödpartier. Eftersom sjuklövern så intensivt är emot SD politik skulle de på ren trots inte samarbeta alls, oavsett vad SD föreslår. Det är därför det inte räcker med att SD blir 35-40% utan måste snarare få 50%.

Det är också i det perspektivet som Jimmie Åkesson visar sitt ointresse för att SD ska bli så mycket större. Istället hoppas de på att kunna få M och S att skärpa sin politik, dvs till vissa delar ta över SD politiken.

Efter valet 2018 hoppas jag på ungefär 3 jämnstora partier medan flera småpartier har trillat ur riksdagen. Då uppstår en maktbalans som kan fungera. I vissa frågor samarbetar M och S, i andra frågor M och SD eller S och SD.

Den av M och S som är mest villig att samarbeta med SD blir även regeringspartiet. Dock finns ju möjligheten att M och S bildar regering och även fortsättningvis totalt utesluter SD från politiken.
2016-07-27, 23:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Om SD blir största parti så hamnar SD i samma situation som M och S befinner sig idag, dvs de behöver stödpartier. Eftersom sjuklövern så intensivt är emot SD politik skulle de på ren trots inte samarbeta alls, oavsett vad SD föreslår. Det är därför det inte räcker med att SD blir 35-40% utan måste snarare få 50%.

Det är också i det perspektivet som Jimmie Åkesson visar sitt ointresse för att SD ska bli så mycket större. Istället hoppas de på att kunna få M och S att skärpa sin politik, dvs till vissa delar ta över SD politiken.

Efter valet 2018 hoppas jag på ungefär 3 jämnstora partier medan flera småpartier har trillat ur riksdagen. Då uppstår en maktbalans som kan fungera. I vissa frågor samarbetar M och S, i andra frågor M och SD eller S och SD.

Den av M och S som är mest villig att samarbeta med SD blir även regeringspartiet. Dock finns ju möjligheten att M och S bildar regering och även fortsättningvis totalt utesluter SD från politiken.

Nej 50% av rösterna krävs inte, det räcker med 50% av mandaten. Det skulle bli klart mindre eftersom några partier skulle åka ur om det händer. I praktiken skulle det inte behövas 50% av mandaten heller om de övriga inte är helt enliga.
2016-07-28, 00:43
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Forumet har uppvisat något modesta reaktioner på det beskedet. Med tanke på alla konspirationsteorier som seglat upp angående det faktum att flera PK-institut inte redovisat mätningar under juli så är det märkligt att Sentios uteblivande inte triggat igång några kommentarer. Särskilt med tanke på att Sentio brukar släppa en undersökning I juli medan de utpekade konspirerande PK-instituten aldrig någonsin har släppt en undersökning I juli
Kan det möjligtvis bero på att tråden som upprepade ggr under många år nu visat på stor kunskap om SDs siffror litar mer på Sentio överlag som historiskt också visat sig duktiga på att mäta SD?
Vi vet helt enkelt vilka som ljuger eller inte och vad som är värt att spekulera om.
Denna gång beställde inte NI någon mätning alternativt ville de (eller någon annan för den delen) inte betala för den. Trist, men inte särskilt konstigt.
2016-07-28, 02:00
Medlem
Om vore val idag, hur högt stöd skulle SD få? Vad tror egentligen trådens giganter+övriga medelmåttor (ink. mig själv) (vi kan ju lika gärna underhålla oss själva litegrann på egen hand när ingen mätning är inom räckhåll).

27% är min gissning.
Senast redigerad av Djimmie 2016-07-28 kl. 02:03.
2016-07-28, 02:11
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Om vore val idag, hur högt stöd skulle SD få? Vad tror egentligen trådens giganter+övriga medelmåttor (ink. mig själv) (vi kan ju lika gärna underhålla oss själva litegrann på egen hand när ingen mätning är inom räckhåll).

27% är min gissning.

Jag gissar friskt på 29,5%.
2016-07-28, 02:45
Medlem
Repatrieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie

27% är min gissning.
27% låter rimligt nu, men SD kommer antagligen att sjunka när västerlänningar börjar svara på muslimernas terror och media får något att gotta sig åt. Sedan kommer de eventuellt att stiga igen när muslimerna svarar med mycket mer terror. Synd att folk är sådana idioter.
2016-07-28, 03:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde

Om SD skulle ligga på 35% vid nästa val så är risken väldigt stor att 5 partier åker ur Riksdagen samtidigt (MP, C, L, V och KD). Dessutom har SD egen majoritet bland männen – vilka utgör 50% av röstkåren - och stänger man ute ett sånt parti ifrån inflytande så kommer halva befolkningen att underkänna demokratin i vårt land.

Jag tror helt enkelt inte att de skulle våga sätta stopp för SD i det läget.
2016-07-28, 09:46
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Ja det blir ju SDs bekymmer!Men minoritets regering är inte ovanligt!Men blir ju ruskigt svårt att få igenom sin politik!

SD i minoritetsregering vore det absolut sämsta tänkbara alternativet och jag hoppas SD-ledningen är kloka nog att inte hamna i den sitsen, det skulle innebära att de inte skulle få igenom något av sin politik då sjuklövern skulle rösta emot alla deras förslag på rent pin kiv. På det skulle självklart media hjälpa till med rubriker a´la "SD skapar kaos i landet". Att misslyckas totalt i regeringsställning är lika med att återgå till att vara ett 5%-parti igen.

Tyvärr är enda alternativet att bilda en majoritetsregering med M och jag är övertygad om att det är så det kommer bli. SD kommer med säkerhet att bli största parti och de kommer således att erbjuda M att bilda regering tillsammans med SD, M kommer under stor vånda att tacka ja med hänvisning till att "inte skapa oreda och kaos, Sverige behöver en stabil majoritetsregering".

JÅ är alltså statsminister redan om två år
2016-07-28, 10:36
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
Om SD skulle ligga på 35% vid nästa val så är risken väldigt stor att 5 partier åker ur Riksdagen samtidigt (MP, C, L, V och KD). Dessutom har SD egen majoritet bland männen – vilka utgör 50% av röstkåren - och stänger man ute ett sånt parti ifrån inflytande så kommer halva befolkningen att underkänna demokratin i vårt land.

Jag tror helt enkelt inte att de skulle våga sätta stopp för SD i det läget.

Inte bara det. Hos Sentios och Yougovs mätningar är det fler kvinnor som röstar på sd än det är män som röstar på S. SD har fått skit för att de har för få kvinnor och då bör Åkesson dra till med den här jämförelsen för att täppa täppa till truten på journalisterna.
2016-07-28, 10:42
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
SD i minoritetsregering vore det absolut sämsta tänkbara alternativet och jag hoppas SD-ledningen är kloka nog att inte hamna i den sitsen, det skulle innebära att de inte skulle få igenom något av sin politik då sjuklövern skulle rösta emot alla deras förslag på rent pin kiv. På det skulle självklart media hjälpa till med rubriker a´la "SD skapar kaos i landet". Att misslyckas totalt i regeringsställning är lika med att återgå till att vara ett 5%-parti igen.

Tyvärr är enda alternativet att bilda en majoritetsregering med M och jag är övertygad om att det är så det kommer bli. SD kommer med säkerhet att bli största parti och de kommer således att erbjuda M att bilda regering tillsammans med SD, M kommer under stor vånda att tacka ja med hänvisning till att "inte skapa oreda och kaos, Sverige behöver en stabil majoritetsregering".

JÅ är alltså statsminister redan om två år

Well, låt se. Hur som helst har vi ett nytt politiskt läge då. Trump lär ha blivit president, Brexit har vi klarat av, Front National stiger mycket i popularitet, Merkel avgår snart samtidigt som terrorn och den invandrarrelaterade brottslighet ökar markant till näst intill krigsliknande läge. Alliansen får rynka på näsan hur mycket de vill åt SD, men de kommer att behöva detta parti mer än någonsin efter 2018.
2016-07-28, 10:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Inte bara det. Hos Sentios och Yougovs mätningar är det fler kvinnor som röstar på sd än det är män som röstar på S. SD har fått skit för att de har för få kvinnor och då bör Åkesson dra till med den här jämförelsen för att täppa täppa till truten på journalisterna.

Han kan även svara att det är fler kvinnor som röstar på SD än Fi och säkert Kd, C, L, Mp och V också.
2016-07-28, 11:09
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky

Det kommer inte hjälpa. Journalisterna är så kvasifeministiska att de bara skulle beskriva detta med att MÄN påverkat kvinnorna att välja SD; männen fiskar alltid i grumliga vatten. Dessutom anser samma journalister att både Sentio och Yougov är pajasinstitut, förmodligen för att MÄN lurat i vassen på det grumliga vattnet och manipulerat siffrorna. Det enda som kommer få dessa journalister att erkänna SDs egentliga stöd är valresultat och även då kommer förnekelsen ligga som en blöt filt över deras omdöme och självaste Arnstad kommer bjudas för djuplodande analyser huruvida resultatet beror på manliga förtryckarstrukturer eller om övervintrade nassar från 1939 påverkat svenskens val.

Min gissning är att nästa sentio och yougov ligger kring 30%, men att stödet mycket väl kan ligga högre; stora väljarmassor bland de äldre som röstat S i hela sitt liv har sett Sverige dras ned i skiten på kort tid och de är jävligt sura, men deltar inte i webbundersökningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in