2016-07-27, 15:29
Medlem
Hejsan.

Även då mitt namn är Börje kriminell så är jag inte det.
Nu däremot har jag hamnat i en konstig sits som är lustig för mig och alla i min omgivning.

4 Januari då flyttade jag in i en lägenhet hos Gavlegårdarna i Gävle. I juni får jag ett brev "anmodan" om rättelse att de mistänker att jag hyr ut lägenheten i andra hand. Och de ber mig sluta med det eller svara till dem. Jag besöker gavlegardarnas kontor dagen efter och ingen vill prata med mig. Villket jag tyckte var konstigt. De bad mig maila eller ringa. Då jag gjorde det och förklarade att jag utnyttjar lägenheten dagligen och ingen annan bor i lägenheten.

25 Juli

Får jag en uppsägnings av dem. Där anledningen är att jag har forsatt att hyra ut lägenheten i andrahand även fast de skickat en anmodan/varning.

Jag ringer då och förklarar situationen igen till bostadskonsulenten som var handläggare i ärendet att det måste blivit missförstånd. Jag tog också upp att då jag ändå har ett helt svenskt namn har bakgrund från Syd Asien och att det kan vara därför deras vaktmästare eller grannar ändå har misstänkt mig " att jag inte är jag " ironiskt nog . Villket han avfärdade helt. Och istället säger han att jag är skriven på en annan adress. VIllket stämmer eftersom jag bott utomlands i flera år innan jag hyrde lägenheten så var jag skriven på en kompis bilfirma som tog hand om min post. Och det var inget problem i sig då jag förklarade det när jag skrev kontraktet från början med bostadsbolaget. Samt att i uppsägningen så har de inte alls nämt att jag är skriven på en annan adress.

Enligt hyresgästföreningen så är det upp till Gavlegårdarna nu att ta fallet till Hyresnämden.

Vad kan jag göra ? , Kan jag gära en polisanmäla bostadsbolaget för att ha anklagat mig att hyra ut lägenheten i andra hand? För jag är nyfiken och se hur de skulle svara på det i tingsrätten?
Jag funderar också på att anmäla dem till DO.se för diskriminering .
Senast redigerad av borjekriminell75 2016-07-27 kl. 15:32.
Citera
2016-07-27, 15:34
Medlem
Inaniss avatar
Du skriver dig på lägenheten, skickar ett mejl till handläggaren och förklarar att du var skriven på annan adress och att dom sagt att det var okej men att du nu ändrat. Om hyresnämnden mot förmodan skulle höra av sig berättar du samma sak för dom och att du alltid bott i lägenheten. Bör inte vara några problem om du inte utelämnat något i det du skrivit här.
Citera
2016-07-27, 15:36
Medlem
Turbomachines avatar
Om det är som du säger så kan du göra en anmälan, passa samtidigt på att anmäla till DO om det är så att de misstänker dig pga ditt ursprung.
Citera
2016-07-27, 15:50
Medlem
Tror inte du har mycket för en DO anmälan. Kräver att du kan bevisa det, vilket inte låter sannolikt i det du beskriver. Och att lämna in en stämning med dålig bevisbörda innebär att du kan förlora och få betala deras advokatkostnader också.

Enligt folkbokföringslagen skall du vara skriven där du har din huvudsakliga dygnsvila.

Det är dock inget en hyresvärd kan säga upp dig för. Du kan ha två bostäder på olika orter om du tex arbetar på annan ort, och då kan du bara vara skriven på en av adresserna. Finns inget krav att du skall bo 100% i en och samma bostad. Du kan vara bortrest en längre tid och då skriva dig där du befinner dig men fortfarande betala hyra för din lägenhet fast du inte sover i den för tillfället. Var du är skriven har hyresvärden inte med att göra.

Bevisbördan ligger på hyresvärden och det är hyresvärden som skall bevisa att du har hyrt ut i andrahand.

Det är viktigt att du skriftligen bestrider uppsägningen och att du själva också kopplar in Hyresnämnden på detta.

Är någon annan skriven på din adress? Har du någon inneboende?
Senast redigerad av batteridrift 2016-07-27 kl. 15:53.
Citera
2016-07-27, 19:23
Medlem
Hej tack för svaren .

Att koppla in hyresnämnen vad jag förstår är bostadsbolagets ansvar? eftersom de vill ha bort mig?.
Jag kan väll inte själv koppla in dem ?.

Det är bara jag som är skriven på adressen, En kompis hällsar på kanske två gånger i veckan bara nån halv timme annars är det inga andra folk som rör sig här. Går till jobbet på morgonen hem på kvällen som vanligt. Det jag missade att säga också är att visst mina grannar kan ha missat att jag flyttat in i lägenheten för att dörrskylten och trapp skylten ändrades aldrig då vi båda heter "som exempel" J.Eriksson . Jag hette jonas han hette John som tidigare bodde tex.

Så ni förstår då att kanske grannarna tror att samma J.eriksson hyr ut lägenheten i andrahand.

Jag är skriven på en firma som ligger typ 100 m från lägenheten. Villket är bara ett garage för att meka med bilar och ett kontor. Och det är ett välkänt industri område som ingen får bo i. Men jag hade mitt namn skrivet där då jag sålde min bostadsrätt för 5 år sedan och kom tillbaka från utlandsarbete i januari i år. Detta hade jag redan berättat till bostadsbolaget när jag signade kontraktet så de visste mycket väl om det när jag skrev på. Och som anledning så nämner de inte heller folkbokförings adressen utan de hävdar fortfarande att JAG hyr ut den i andra hand .
Citera
2016-07-27, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borjekriminell75
Hej tack för svaren .

Att koppla in hyresnämnen vad jag förstår är bostadsbolagets ansvar? eftersom de vill ha bort mig?.
Jag kan väll inte själv koppla in dem ?.

Det är bara jag som är skriven på adressen, En kompis hällsar på kanske två gånger i veckan bara nån halv timme annars är det inga andra folk som rör sig här. Går till jobbet på morgonen hem på kvällen som vanligt. Det jag missade att säga också är att visst mina grannar kan ha missat att jag flyttat in i lägenheten för att dörrskylten och trapp skylten ändrades aldrig då vi båda heter "som exempel" J.Eriksson . Jag hette jonas han hette John som tidigare bodde tex.

Så ni förstår då att kanske grannarna tror att samma J.eriksson hyr ut lägenheten i andrahand.

Jag är skriven på en firma som ligger typ 100 m från lägenheten. Villket är bara ett garage för att meka med bilar och ett kontor. Och det är ett välkänt industri område som ingen får bo i. Men jag hade mitt namn skrivet där då jag sålde min bostadsrätt för 5 år sedan och kom tillbaka från utlandsarbete i januari i år. Detta hade jag redan berättat till bostadsbolaget när jag signade kontraktet så de visste mycket väl om det när jag skrev på. Och som anledning så nämner de inte heller folkbokförings adressen utan de hävdar fortfarande att JAG hyr ut den i andra hand .

För vara säker på de inte begär handräckning av kronofogden skulle jag kontaktat hyresnämnden. Som i sin tur får kontakta hyresvärden. Då vet hyresvärden att nu sker allt enligt regelboken.

Det är aldrig en fördel att vara passiv i en tvist.
Citera
2016-07-27, 21:27
Medlem
Citat:
Det är bara jag som är skriven på adressen,

Jag är skriven på en firma som ligger typ 100 m från lägenheten.

Är du skriven på adressen där du bor eller i firman?
Varför gjorde du ingen adressändring till lägenheten när du flyttade in?
Gör det omedelbart så att du blir folkbokförd där du faktiskt bor. Det är ju inte så underligt att de tror att du hyr ut lägenheten i andra hand om du inte är skiven där?
Citera
2016-07-27, 21:40
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Det är standard att blir vräkt om man inte är skriven på lägenheten.
Fixar du det nu har du ju en chans i alla fall, men eftersom de varnat dig 2ggr och du fortfarande inte fixat det så kan du fortfarande ryka. Du har ju ingen rimlig förklaring till varför du inte ändrat din folkbokföring.
Citera
2016-07-27, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlagligtDjur
Det är standard att blir vräkt om man inte är skriven på lägenheten.
Fixar du det nu har du ju en chans i alla fall, men eftersom de varnat dig 2ggr och du fortfarande inte fixat det så kan du fortfarande ryka. Du har ju ingen rimlig förklaring till varför du inte ändrat din folkbokföring.

Det finns ju minst en rimlig förklaring i denna tråd: Att TS kan ha två lägenheter, en för boende och för arbete. Du kan som sagt bara bo på en av dem. Hyresvärden har som sagt inte någonting med folkbokföringen att göra.
Citera
2016-07-27, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det finns ju minst en rimlig förklaring i denna tråd: Att TS kan ha två lägenheter, en för boende och för arbete. Du kan som sagt bara bo på en av dem. Hyresvärden har som sagt inte någonting med folkbokföringen att göra.
Men eftersom bägge TS lägenheter ligger på samma plats kan han inte hävda att han behöver bägge. Bor han inte i lägenheten och inte kan visa att han behöver den kan vården säga upp honom och hyresnämnden kommer ge värden rätt.
Citera
2016-07-27, 23:10
Medlem
Citat:
Hejsan.

Även då mitt namn är Börje kriminell så är jag inte det.
Nu däremot har jag hamnat i en konstig sits som är lustig för mig och alla i min omgivning.

4 Januari då flyttade jag in i en lägenhet hos Gavlegårdarna i Gävle. I juni får jag ett brev "anmodan" om rättelse att de mistänker att jag hyr ut lägenheten i andra hand. Och de ber mig sluta med det eller svara till dem. Jag besöker gavlegardarnas kontor dagen efter och ingen vill prata med mig. Villket jag tyckte var konstigt. De bad mig maila eller ringa. Då jag gjorde det och förklarade att jag utnyttjar lägenheten dagligen och ingen annan bor i lägenheten.

25 Juli

Får jag en uppsägnings av dem. Där anledningen är att jag har forsatt att hyra ut lägenheten i andrahand även fast de skickat en anmodan/varning.

Jag ringer då och förklarar situationen igen till bostadskonsulenten som var handläggare i ärendet att det måste blivit missförstånd. Jag tog också upp att då jag ändå har ett helt svenskt namn har bakgrund från Syd Asien och att det kan vara därför deras vaktmästare eller grannar ändå har misstänkt mig " att jag inte är jag " ironiskt nog . Villket han avfärdade helt. Och istället säger han att jag är skriven på en annan adress. VIllket stämmer eftersom jag bott utomlands i flera år innan jag hyrde lägenheten så var jag skriven på en kompis bilfirma som tog hand om min post. Och det var inget problem i sig då jag förklarade det när jag skrev kontraktet från början med bostadsbolaget. Samt att i uppsägningen så har de inte alls nämt att jag är skriven på en annan adress.

Enligt hyresgästföreningen så är det upp till Gavlegårdarna nu att ta fallet till Hyresnämden.

Vad kan jag göra ? , Kan jag gära en polisanmäla bostadsbolaget för att ha anklagat mig att hyra ut lägenheten i andra hand? För jag är nyfiken och se hur de skulle svara på det i tingsrätten?
Jag funderar också på att anmäla dem till DO.se för diskriminering .
Vad angav de för skäl i första uppsägningen?
Citera
2016-07-28, 10:17
Medlem
Hej.

Uppsägnings anledningen var : Att jag forsatt med andrahands uthyrningen

Min bokföringsadress är en låda på en bilverkstad som jag tidigare jobbade på och var delägare i. Och den ligger på ett industri område bara 100 meter ifrån bostadsområdet jag bor på.
Eftersom jag nyss kom tillbaka från utlandsvistelse och har flyttar runt med jobbet som verkstads montör så har det varit bekvämt för mig att ha en låda där då min kompis alltid sköter räkningarna och scannar viktiga brev till mig på mailen åt mig när jag är borta. För mig var det en princip sak att inte byta eftersom jag vet inte hur länge jag är dagligen kvar i sverige utan kanske måste iväg nån månad med jobbet på kort varsell. Då hade det varit jobbigt att måste be nån släkting eller vän att ha nyckel och gå till lägenheten och fixa räkningarna eftersom de flesta har annat och göra och inte bor i närheten av mig.

Bostadsbolaget visste då jag skrev under kontraktet att jag hade en låda på industriområdet. Som för övrigt är obeboligt. Jag känner även ägaren av industri området och de flesta företagen där som på brev kan intyga detta.

Deras anledning för uppsägningen var att jag hyr ut lägenheten i andrahand . Villket jag inte gör. Jag har besök till lägenheten max ett par gånger i veckan så det är ingen spring i den . Och de vill inte berätta hur de kommit fram till att jag hyr ut lägenheten i andrahand. Samt är allmänt ovilliga att prata med mig. Dagen efter den första anmodan/varning om misstankar att jag hyr ut lägenheten i andrahand så var jag på kontoret på morgonen och ville träffa dem och jag tänkte visa legitimation att jag var jag. Men ingen på ett kontor med +30 personer ville träffa mig. Utan de bad mig maila. Och med emailen så kom vi inte fram till något heller. Och detta är ett kommunalt bostadsbolag med 200 anställda. Sen nu två månader senare får jag uppsägning från hyresvärden som hävdar att jag inte slutat med andrahands uthyrningen. Jag har tidigare bott hos bostadsbolaget i flera år utan problem alls .

Därför jag misstänker att deras vaktmästare eller grannar tror att jag som går ut ur lägeneten varje dag inte är J.Eriksson eftersom jag har syd asiatiskt bakgrund. Och att Dörrens namn bricka aldrig ändrades . Eftersom den person som tidigare bodde där också hade J.Eriksson på dörren men med ett annat förnamn som stavades med J.
Senast redigerad av borjekriminell75 2016-07-28 kl. 10:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in