2016-07-23, 19:21
Medlem
Hur räknar jag denna?
Vår galax är ungefär 100000 ljusår i diameter. Hur lång tid tar det att resa genom galaxen med hastigheten v=0.9c enligt resenärens klocka?
Citera
2016-07-23, 19:26
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo
Hur räknar jag denna?
Vår galax är ungefär 100000 ljusår i diameter. Hur lång tid tar det att resa genom galaxen med hastigheten v=0.9c enligt resenärens klocka?

Ta en titt på den här artikeln för att se hur lång sträckan l' blir i resenärens referenssystem. Sedan får du ut tiden genom t = l'/v.
Citera
2016-07-24, 08:42
Medlem
Citat:
Den magnetiska flödestätheten är 73 μT i mitten av en platt spole med 4 varv och diametern 20 cm. Hur stor ström går genom spolen?

(Jag tror jag gjort helt rätt, men har inte facit till just denna uppgift så ni kan gärna kika på det)

Ur:

B = μ₀*N*I/2r <=> I = B*2*r/μ₀*N

alltså:

I = (73*10^-6*2*0,10)/(4π*10^-7*4) = 2,9 A
Citera
2016-07-24, 08:56
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
(Jag tror jag gjort helt rätt, men har inte facit till just denna uppgift så ni kan gärna kika på det)

Ur:

B = μ₀*N*I/2r <=> I = B*2*r/μ₀*N

alltså:

I = (73*10^-6*2*0,10)/(4π*10^-7*4) = 2,9 A

Jo, det ser rätt ut.
Citera
2016-07-25, 09:14
Medlem
Jag har löst uppgiften och fått rätt svar, undrar dock över en ganska viktig sak som jag inte riktig förstod när jag löste uppgiften.

Johanna har petat sönder en av sina freestylehörlurar och vill nu mäta den magnetiska flödestätheten från den lilla samariummagneten. Hon gör det genom att placera magneten i mitten av en stor platt spole med 50 varv och radien 8,5 cm så att spolens fält är vinkelrätt mot magnetens fält. Några centimeter från spolen placeras en liten kompassnål. När hon sedan sänder en ström på 1,6 A genom spolen vrider sig kompassnålen 5,0 grader.

a) Beräkna den magnetiska flödestätheten från spolen
b) Beräkna den magnetiska flödestätheten från magneten

Det enda jag inte begriper är: Hur vet vi att magnetfältet från spolen ska vara på x-axeln i den triangel som bildas? Det är någonting med den fetmarkerade meningen, men kan någon (en gång för alla) förklara vad som menas med det?

Utöver det löste jag uppgiften, både a) och b).
Citera
2016-07-25, 13:32
Medlem
Citat:
Jag har löst uppgiften och fått rätt svar, undrar dock över en ganska viktig sak som jag inte riktig förstod när jag löste uppgiften.

Johanna har petat sönder en av sina freestylehörlurar och vill nu mäta den magnetiska flödestätheten från den lilla samariummagneten. Hon gör det genom att placera magneten i mitten av en stor platt spole med 50 varv och radien 8,5 cm så att spolens fält är vinkelrätt mot magnetens fält. Några centimeter från spolen placeras en liten kompassnål. När hon sedan sänder en ström på 1,6 A genom spolen vrider sig kompassnålen 5,0 grader.

a) Beräkna den magnetiska flödestätheten från spolen
b) Beräkna den magnetiska flödestätheten från magneten

Det enda jag inte begriper är: Hur vet vi att magnetfältet från spolen ska vara på x-axeln i den triangel som bildas? Det är någonting med den fetmarkerade meningen, men kan någon (en gång för alla) förklara vad som menas med det?

Utöver det löste jag uppgiften, både a) och b).
Att vi lagt spolens fält parallellt med just på x-axeln är helt godtyckligt. Vi hade precis lika gärna kunnat lägga fältet parallellt med y-axeln och magnetes fäl parallelt med x-axeln (och därmed fått triangeln tvärtom) och fått samma slutresultat i beräkningarna. Vi hade också kunna välja att lägga dem vinkelrätt mot varandra utan att vara parallella med axlarna (t.ex +- 45 graders lutning vardera). Fysiken ändras inte för det, men beräkningarna blir krånligare, så man brukar välja att lägga såna här problem i en referensram längs x- och y-axlarna.
Det är alltså endast ett val (av flera möjliga) hur spolens fält är orienterat och spelar egentligen ingen roll, så länge man är tydlig med det och inte blandar ihop orienteringar i sina beräkningar.

I övrigt är det en bra fråga att ställa sig varför man vill ha fälten vinkelräta mot varandra. Att resonera kring det hjälper en att förstå vad det är som händer bättre. Jag antar att du redan har gjort det
Citera
2016-07-26, 03:16
Medlem
Fattar inte denna, var ska jag börja?

Två händelser A och B som är samtidiga i S befinner sig på avståndet 10 m från varandra. Inertialsystemet S′ rör sig med hastigheten v=0.1c längs sammanbindningslinjen mellan A och B.

Hur stor tidsskillnad bör mätas upp för händelserna A och B i S′? Svara med 3 siffrors noggrannhet.
Citera
2016-07-26, 07:38
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo
Fattar inte denna, var ska jag börja?

Två händelser A och B som är samtidiga i S befinner sig på avståndet 10 m från varandra. Inertialsystemet S′ rör sig med hastigheten v=0.1c längs sammanbindningslinjen mellan A och B.

Hur stor tidsskillnad bör mätas upp för händelserna A och B i S′? Svara med 3 siffrors noggrannhet.

Läs igenom den här artikeln så ser du hur man ska beräkna detta.
Citera
2016-07-26, 15:01
Medlem
Varför påverkas inte en elektron som färdas parallellt med det magnetiska fältet i någon riktning?
Citera
2016-07-26, 16:35
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Varför påverkas inte en elektron som färdas parallellt med det magnetiska fältet i någon riktning?

Det är ett fall av Newtons första lag. Det är ingen kraft som verkar på elektronen (på grund av att den rör sig parallellt med fältet) och därför fortsätter den i samma riktning med samma hastighet.
Citera
2016-07-27, 12:43
Medlem
Jag har svårt för att förstå riktigt vad ett magnetfält egentligen ÄR för någonting. Hur kan det komma sig att man kan komposantuppdela jordens magnetfält exempelvis?

Citat:
Inom fysiken behandlas magnetiska fält som vektorfält, vilka beskriver krafterna mellan magneter och strömförande elektriska ledare. Vektorfält kan åskådliggöras med hjälp av pilar av olika längd och riktning eller med fältlinjer, där fältstyrkan är proportionell mot linjetätheten. Magnetiska fält kan experimentellt synliggöras med hjälp av järnfilspån, vilka ställer in sig i fältlinjernas riktning.

Källa: Wikipedia.

Vad menas med "vilka beskriver krafterna mellan magneter och strömförande elektriska ledare"? Handlar det om att magnetfältet är den kraft som uppstår mellan en elektrisk ledare och magneter? Varför existerar då denna magnetism (som ju finns i magneter naturligt också)?
Citera
2016-07-27, 13:24
Medlem
varför är den vertikala delen av jordens magnetfält riktat nedåt när vi befinner oss på den norra delen av jordklotet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in