Citat:
Ursprungligen postat av
Stagflation
Jag har löst uppgiften och fått rätt svar, undrar dock över en ganska viktig sak som jag inte riktig förstod när jag löste uppgiften.
Johanna har petat sönder en av sina freestylehörlurar och vill nu mäta den magnetiska flödestätheten från den lilla samariummagneten. Hon gör det genom att placera magneten i mitten av en stor platt spole med 50 varv och radien 8,5 cm så att spolens fält är vinkelrätt mot magnetens fält. Några centimeter från spolen placeras en liten kompassnål. När hon sedan sänder en ström på 1,6 A genom spolen vrider sig kompassnålen 5,0 grader.
a) Beräkna den magnetiska flödestätheten från spolen
b) Beräkna den magnetiska flödestätheten från magneten
Det enda jag inte begriper är: Hur vet vi att magnetfältet från spolen ska vara på x-axeln i den triangel som bildas? Det är någonting med den fetmarkerade meningen, men kan någon (en gång för alla) förklara vad som menas med det?
Utöver det löste jag uppgiften, både a) och b).
Att vi lagt spolens fält parallellt med just på x-axeln är helt godtyckligt. Vi hade precis lika gärna kunnat lägga fältet parallellt med y-axeln och magnetes fäl parallelt med x-axeln (och därmed fått triangeln tvärtom) och fått samma slutresultat i beräkningarna. Vi hade också kunna välja att lägga dem vinkelrätt mot varandra utan att vara parallella med axlarna (t.ex +- 45 graders lutning vardera). Fysiken ändras inte för det, men beräkningarna blir krånligare, så man brukar välja att lägga såna här problem i en referensram längs x- och y-axlarna.
Det är alltså endast ett val (av flera möjliga) hur spolens fält är orienterat och spelar egentligen ingen roll, så länge man är tydlig med det och inte blandar ihop orienteringar i sina beräkningar.
I övrigt är det en bra fråga att ställa sig varför man vill ha fälten vinkelräta mot varandra. Att resonera kring det hjälper en att förstå vad det är som händer bättre. Jag antar att du redan har gjort det