2016-07-25, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Yes, det var bara att illustration att subgrupper som religiösa finns i båda partierna precis som konservative etc. Det är anonyma undersökningar och ateist finns med som alternativ.

Var inte den på studenter?

Nu samlas den datan in var eller vartannat år från 1972 så det är över 20 000 observationer som ligger till grund för detta. Nu skrev han att man inte vet vad det beror på men en förklaring kan vara att fler "independent" kan stöda demokraterna men att detta måste undersökas. Vidare: "People with higher verbal intelligence tend to have better education, higher incomes, and are more likely to be married. And such people are more likely to identify as Republican"

Suck, vi har ju redan diskuterat att män är betydligt mer allmänbildade både politisk och ekonomiskt även i Sverige. Detta verkar vara ett universellt fenomen och det verkar inte ha skett någon minskning av detta på de senaste 20 åren. Och nej, det finns inget värde i att förstå feministisk ideologi eftersom den inte är baserad på vetenskaplig metod och oftast står i rakt motsatsförhållande till riktig forskning.

Det är som att du aldrig lär dig något av det vi diskuterar utan blir förvånad när ledande forskare konstaterar sådant jag redan berättat för dig.
Senast redigerad av Oantastlig 2016-07-25 kl. 18:06.
Citera
2016-07-25, 17:52
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Det var ju också tänkt så det var för över hundra år sedan och tidigare. Men vad hade man väntat sig med bara män vid rodret?
Vad mumlar du om?
För det första var det inte bara män vid rodret då heller.
Vet du om att nästan allt bra i mänsklighetens historia i stort sett är utvecklat och framtaget de sista 100 åren? Mat, bostäder, arbeten, transporter, infrastruktur och kunskapsbanker och information, och inte minst minskad svält och fattigdom i världen. Och färre krig. Livslängden har mer än fördubblats under samma period. Kvalitén på liven ännu mer.

Lämna över det till kärringar så är vi väldigt nära världskrig igen.
En del påstår att det redan börjat.
Citera
2016-07-25, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Yes, det var bara att illustration att subgrupper som religiösa finns i båda partierna precis som konservative etc. Det är anonyma undersökningar och ateist finns med som alternativ.

Var inte den på studenter?

Nu samlas den datan in var eller vartannat år från 1972 så det är över 20 000 observationer som ligger till grund för detta. Nu skrev han att man inte vet vad det beror på men en förklaring kan vara att fler "independent" kan stöda demokraterna men att detta måste undersökas. Vidare: "People with higher verbal intelligence tend to have better education, higher incomes, and are more likely to be married. And such people are more likely to identify as Republican"

Suck, vi har ju redan diskuterat att män är betydligt mer allmänbildade både politisk och ekonomiskt även i Sverige. Detta verkar vara ett universellt fenomen och det verkar inte ha skett någon minskning av detta på de senaste 20 åren. Och nej, det finns inget värde i att förstå feministisk ideologi eftersom den inte är baserad på vetenskaplig metod och oftast står i rakt motsatsförhållande till riktig forskning.

Det är som att du aldrig lär dig något av det vi diskuterar utan blir förvånad när ledande forskare konstaterar sådant jag redan berättat för dig.

Återigen…för 50:e gången gruppen med socialt konservativa åsikter samt religiösa är stor i USA, det kan du knappast förneka, landet kryllar av homofobi/ abortmotstånd/ rasism/ för dödstraff/ traditionella könsrollsmönster etc etc. och denna grupp tenderar i mycket mycket högre grad rösta republikanskt.
eftersom demokraterna i USA står för den liberala åsikterna och den liberala politiken.
end of story.
republikanerna står också för den klassiska amerikanska drömmen som nog enbart finns i USA.

Och det han skrev där är ganska exakt min hypotes…högre verbal intelligens hos individer hänger samman med studier mycket mer än IQ gör det generellt…och har man ett system där bara vissa grupper kan studera…rika, vita, överklass etc. så är det ju klart detta speglar sig…
Min studie bygger på mer moderna siffror från samtida studenter, både amerikanska och utländska…där de med liberala åsikter röstar demokratiskt/ vänster och har högre IQ och kommer från mer olika samhällsklasser.
Din studie bygger på siffror från folk som varit unga 40-60-tal. Där förmodligen skillnaden var högre, både i vilka grupper som studerade vidare och hur man röstade (överklassen hade en stark tradition av att rösta GOP och som "pappa" eller maken gör. ex)
Idag röstar man mer självständigt både andra generationen och kvinnor.

leta upp den studien som säger detta påståendet kring män och politisk kunskap och kolla upp hur gammal den är och hur gamla och varifrån siffrorna är som den bygger på, och jag kan lova dig att
dessa är way back.

Är ett rent löjligt påstående idag, med mer välutbildade kvinnor än män.
Är ungefär som att påstå att män som grupp saknar kunskap över vad 1 msk eller 2 tsk står för.

vet man inte detta så är man en övervintrad stofil.
Senast redigerad av Merapi 2016-07-25 kl. 19:27.
Citera
2016-07-25, 20:11
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Vad mumlar du om?
För det första var det inte bara män vid rodret då heller.
Vet du om att nästan allt bra i mänsklighetens historia i stort sett är utvecklat och framtaget de sista 100 åren? Mat, bostäder, arbeten, transporter, infrastruktur och kunskapsbanker och information, och inte minst minskad svält och fattigdom i världen. Och färre krig. Livslängden har mer än fördubblats under samma period. Kvalitén på liven ännu mer.

Lämna över det till kärringar så är vi väldigt nära världskrig igen.
En del påstår att det redan börjat.
Räkna då upp alla ministrar, patroner, landshövdingar, biskopar, verkställande direktörer, professorer och andra samhällets höjdare från anno 1916 som var kvinnor.

Samhällets utveckling från fattigdom till välstånd de senaste hundra år var inte enbart männens förtjänst. Läs mer om kvinnornas genialitet och uppfinningsrikedom här.

Blivit hjärntvättad av Black Pigeon Speaks' videoklipp om kvinnor som förstör civilisationer? Var Hitler, Stalin, Pol Pot, Djingis Khan, Karl XII, Napoleon Bonaparte och andra maktgalna krigsherrar kärringar?
Citera
2016-07-25, 20:50
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Räkna då upp alla ministrar, patroner, landshövdingar, biskopar, verkställande direktörer, professorer och andra samhällets höjdare från anno 1916 som var kvinnor.

Samhällets utveckling från fattigdom till välstånd de senaste hundra år var inte enbart männens förtjänst. Läs mer om kvinnornas genialitet och uppfinningsrikedom här.

Blivit hjärntvättad av Black Pigeon Speaks' videoklipp om kvinnor som förstör civilisationer? Var Hitler, Stalin, Pol Pot, Djingis Khan, Karl XII, Napoleon Bonaparte och andra maktgalna krigsherrar kärringar?

Det är faktiskt inte främst krig som förgör civilisationer utan tvärtom finns det en korrelation mellan krigiskhet å ena sidan och civilisationsbyggande och teknologisk utveckling å andra sidan. Däremot är det idéer av det slag du företräder som oftast successivt underminerat och slutligen fått stora civilisationer på fall. Matriarkala samhällen kan bara överleva på isolerade platser utan konkurrens om resurser och under ytterst primitiva förhållanden. Fredliga samhällen=ingen utveckling.
Citera
2016-07-25, 21:31
Medlem
Citat:

Försöker du medvetet framstå som helt faktaresistent? Här har du en undersökning som gjorts av på ett representativt urval av den Amerikanska befolkningen vartannat år under 30 års tid och resultaten är konstanta. Detta tar bort alla bekymmer med subgrupper utan ger oss svaret rätt upp och ned. Det går i princip inte att få bättre data och urval för att besvara frågan. Den ligger dessutom helt i linje med den Svenska datan vi har.

Ja, studierna om allmänbildning och politisk kunskap är ju från de senaste åren, 2015 senast i Sverige och 2014 såg jag senast från Pew. Vi har ju redan diskuterat att män är mer allmänbildade och mer insatta i politik och ekonomi. Lär du dig ingenting? Är det att vara en övervintrad stofil för att man kan läsa och förstå statistik?
Citera
2016-07-25, 22:18
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:

Behåll dina halmgubbar. De är irrelevanta för frågan jag besvarade.
Kvinnors genialitet är helt irrelevant för frågeställningen också.
Vad du inte begriper är att den genialiteten bleknar vid en jämförelse till en torr fågelskit.

Det du inte begriper är att kvinnor och män inte är samma och likadana. Därför ska de heller aldrig jämföras efter samma måttstock.

Kvinnor och män beter sig lite olika i precis varenda art av däggdjur och har olika roller.
När du ser det kan vi ta det till nästa nivå. Det du gör är skit man lärde sig på dagis. Du söker bekräftelse och hallelujaögonblick för hur fantastiska kvinnor är och alltid har varit. Det du inte begriper är att du gör både dem och den sansade diskussionen en björntjänst om du sätter måttstocken för deras gärningar till den som gäller för män.

Är det med flit som du aldrig vill att de kan komma ikapp eller förbi?
Eller är du bara lite mjuk i tanken?

Tips:
Om du lyfter blicken en smula från det operativa, dvs arbetet på marken här och nu så finns det bakom allt sånt även taktik och strategier. Gissa vad kvinnan är bäst för? Kasta spjut eller lägga upp mål för framtiden?
Senast redigerad av Pansarvecket 2016-07-25 kl. 22:34.
Citera
2016-07-25, 22:42
Medlem
Citat:
Försöker du medvetet framstå som helt faktaresistent? Här har du en undersökning som gjorts av på ett representativt urval av den Amerikanska befolkningen vartannat år under 30 års tid och resultaten är konstanta. Detta tar bort alla bekymmer med subgrupper utan ger oss svaret rätt upp och ned. Det går i princip inte att få bättre data och urval för att besvara frågan. Den ligger dessutom helt i linje med den Svenska datan vi har.

Ja, studierna om allmänbildning och politisk kunskap är ju från de senaste åren, 2015 senast i Sverige och 2014 såg jag senast från Pew. Vi har ju redan diskuterat att män är mer allmänbildade och mer insatta i politik och ekonomi. Lär du dig ingenting? Är det att vara en övervintrad stofil för att man kan läsa och förstå statistik?

han skriver själv i studien:

angående verbal intelligens ( det som mäts)

"The primary measure of intelligence available in the GSS is a 10-word vocabulary test in which the respondent is asked to identify which of five phrases supplies the correct definition of a given word (see Smith, Marsden, Hout, & Kim, 2012)."

ganska mager testbas du, 10 ord…

vidare:

"Vocabulary tests load more strongly onto the crystallized factor of intelligence than onto the fluid factor, so the test included in the GSS is most appropriately described as a measure of verbal intelligence, rather than problem-solving ability (Cattell, 1963; Horn & Cattell, 1966)."

Vilket är exakt vad jag tjatat nu i 3000 inlägg i denna sak…verbal intelligens är inte samma som IQ.

Vidare:

"...In addition, they suggest that the effect of verbal intelligence on party identity is largely accounted for by socio-economic characteristics. People with higher verbal intelligence tend to have better education, higher incomes, and are more likely to be married (Herrnstein & Murray, 1994; Deary, 2012). And such people are more likely to identify as Republican."

Vilket jag alltså också nu tagit upp som en rimlig förklaring.

Alltså t.o.m din egen studie säger det jag nu skrivit om x antal ggr.

verbal intelligens är inte = IQ, det gäller ex. inte logisk förmåga.
Verbal intelligens är starkt kopplat till socioekonomiska faktorer vilket har i sin tur med utbildningsmöjlighet att göra vilket är historiskt kopplat till republikanerna i USA.

allt detta sammanfattar han vidare i botten:

"Two important caveats should be attached to my conclusions. First, a 10-word vocabulary test is at best an imperfect measure of verbal intelligence, let alone general intelligence. Indeed, there is already evidence that the correlation between intelligence and political beliefs varies with the sub-dimension of intelligence under scrutiny. Specifically, Kemmelmeier (2008) found that although libertarian social attitudes were positively related to verbal SAT scores, they were unrelated to math SAT scores. Second, most of the effects I observe are small by conventional standards, especially the differences in verbal intelligence between Republicans and Democrats. According to conven- tion, a standardized difference of 0.20 constitutes a small effect size; by contrast, a standardized difference of 0.50 is considered moderate, while a standardized difference of 0.80 or greater is considered large (Cohen, 1988, pp. 24–8)."

verbal intelligens inte korrelerat till SAT matte….oväntat…

resultaten är små….oväntat.

Ursäkta Oantastlig men allvarligt jag ger inte mycket för din "över" tolkning av denna studie till att den på något sätt skulle bevisa större snittintelligens mellan demokrater och republikaner…

och också faktiskt rätt kul att detta kunde jag klura ut helt på egen hand via att bara resonera lite logiskt i saken, utan att snålläsa i texten, men det kunde alltså inte du.

däremot kunde jag inte hitta det jag letade efter, nämligen någon form av data som följer alla år..
så det skulle gå se hur/ om verbal intelligens har ändrats…det hade varit lite intressant se.
Senast redigerad av Merapi 2016-07-25 kl. 22:47.
Citera
2016-07-25, 23:48
Medlem
Citat:

Nu tror jag vi faktiskt kom någonvart här, det verkar nämligen som vi är överens om att studien har ett stort representativt urval av den amerikanska befolkningen och deras partisympatier över tiden. Jag tror även att det verkar som att du äntligen förstod att vi pratar om republikaner kontra demokrater och inte konservativa och liberaler.

Är vi överens så här långt? I så fall kan vi börja diskutera det som rör intelligens.
Citera
2016-07-26, 09:16
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Nu tror jag vi faktiskt kom någonvart här, det verkar nämligen som vi är överens om att studien har ett stort representativt urval av den amerikanska befolkningen och deras partisympatier över tiden. Jag tror även att det verkar som att du äntligen förstod att vi pratar om republikaner kontra demokrater och inte konservativa och liberaler.

Är vi överens så här långt? I så fall kan vi börja diskutera det som rör intelligens.
Jag medger, om än motvilligt, att konservativa i snitt är smartare än liberala. En studie från Harvards universitet visar att liberala har en lägre medel-IQ än konservativa.

"New Study shows Liberals have a lower average IQ than Conservatives

A new study conducted at Harvard University shows that in America, Liberals have a significantly lower IQ than Conservatives. The study was conducted on 100,000 registered voters in 40 different states over the last twelve years, and has concluded its results.
"

Då kanske vi kan avsluta den här tradiga diskussionen med dig som en solklar segrare. Visst är det skönt att få vinna för en gångs skull. Njut av segerns ljuvliga sötma - så länge den varar.
Citera
2016-07-26, 10:20
Medlem
Citat:
Jag medger, om än motvilligt, att konservativa i snitt är smartare än liberala. En studie från Harvards universitet visar att liberala har en lägre medel-IQ än konservativa.

"New Study shows Liberals have a lower average IQ than Conservatives

A new study conducted at Harvard University shows that in America, Liberals have a significantly lower IQ than Conservatives. The study was conducted on 100,000 registered voters in 40 different states over the last twelve years, and has concluded its results.
"

Då kanske vi kan avsluta den här tradiga diskussionen med dig som en solklar segrare. Visst är det skönt att få vinna för en gångs skull. Njut av segerns ljuvliga sötma - så länge den varar.

Läste du botten?

"Oh yeah, and everything in that bullshit you just read is completely and totally false. There has been no such conclusive study, and all of the “Finds” are based on public paranoia. Chances are good that if you are a conservative, you were empowered by this new find.
If you, even for a second, thought this find might be true, you are probably an idiot."

Citera
2016-07-26, 10:23
Medlem
Citat:

den biten har jag inte förnekat överhuvudtaget, jag har bara presenterat dig en plausibel förklaring till de högre poängen för verbal intelligens...
Samt punkterat din vantolkning av verbal intelligens och av studiens resultat via att visa att inte ens studien själv säger det du försöker få den att säga.
Senast redigerad av Merapi 2016-07-26 kl. 10:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in