2016-07-22, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butch.Cassidy
Hur gör jag för att teoretiskt bygga upp en portfölj med "oattraktiva" aktier?

Först får du välja strategi. Olika strategier har avkastat olika. Net-nets är har avkastat väldigt bra men är lite jobbigare att leta upp. EV/EBIT kriteria bör vara det absolut enklaste. Börsdata, fungerar perfekt för nordiska aktier men här hittas inte tillräckligt med bolag för att fylla en net-net portfölj. Utanför norden kan man använda sig av screeners som screener.co eller läsa på olika bloggar.
Värdebyrån har en bra igenomgång av olika strategier, redovisar även sin egen portfölj: https://vardebyran.wordpress.com/
Citera
2016-07-22, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farmia
1. Det var väl inte med mening att det skulle bli så stor viktning. Jag var med på introduktionen utav Paradox och bestämde mig i efterhand för att sitta lång på andelarna. Det har inte hjälpt heller att de ökat så pass mycket.

2. Portföljens P/E-tal är 20,2.

3. Gav i Ericsson: 65,1. Horisont? De ska ut. Andra aktier som skall ut är: JM, Kambi, Nordnet, SKF, Volvo och ev. ÅF.

Om du snittar 20,2 på P/E kanske ska fundera på att sänka lite. 20 är relativt högt. Låga värderingar avkastar bättre.

För övrigt är Ericsson ett av de lägst värderade bolagen sett till EV/EBIT och kanske inte så dum att behålla en stund då. Lågt värderade bolag sett till EV/EBIT överavkastar index.
Senast redigerad av Liketed 2016-07-22 kl. 07:52.
Citera
2016-07-23, 15:36
Medlem
The Marketing Group plc

+286% hittls
Citera
2016-07-23, 23:30
Medlem
GlobalStockPickings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sentience
Kolla in BYD, elektriska bilar i kina.

Det tog lite tid, men nu är analysen klar, håll till godo:

http://www.globalstockpicking.com/2016/07/23/byd-electric-bus-and-car-maker/
Citera
2016-07-24, 17:03
Medlem
Månadssparar 3000kr.

Har delat upp det i två olika portföljer.

Fonder:
30% DNB Global Indeks (0.2% avgift)
12.5% Didner & Gerge Aktiefond (1.22% avgift)
10% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index (0.4% avgift)
10% SEB Europafond Småbolag (1.75% avgift)
10% SPP Aktiefond USA (0.2% avgift)
12.5% Spiltan Aktiefond Investmentbolag (0.2% avgift)
15% Swedbank Robur ny teknik (1.25% avgift)

Aktier:
10% Alfa Laval
10% Bure Equity
10% Castellum
10% eWork Group
10% Hennes & Mauritz B
10% ICA Gruppen
10% Investor B
10% Latour B
10% Saltängen Property Invest
10% SJR in Scandinavia B

Vad tycks? Sparhorisont 5-20 år.
Citera
2016-07-24, 18:26
Avslutad
  • Cortus Energy 10%
  • Doxa 30%
  • Immune Pharmaceuticals 30%
  • Mavshack 10%
  • Realty Income Corp 10%
  • Avanza Zero 10%

Jag har inte så mkt kapital och vill vara aggressiv. Har ni tips?
Citera
2016-07-24, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
  • Cortus Energy 10%
  • Doxa 30%
  • Immune Pharmaceuticals 30%
  • Mavshack 10%
  • Realty Income Corp 10%
  • Avanza Zero 10%

Jag har inte så mkt kapital och vill vara aggressiv. Har ni tips?

Tyvärr är sannolikheten att du även i framtiden kommer att ha lite kapital med den inriktningen.
Välj mer av typen av de två sista i din lista så är sannolikheten större att du blir framgångsrik.

Tyvärr är det väldigt få förhoppningsbolag som blir bra även på flera års sikt. De kan man möjligen trada i kortsiktigt. Men basen i en portfölj bör vara betydligt stabilare bolag.
Citera
2016-07-24, 18:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Tyvärr är sannolikheten att du även i framtiden kommer att ha lite kapital med den inriktningen.
Välj mer av typen av de två sista i din lista så är sannolikheten större att du blir framgångsrik.

Tyvärr är det väldigt få förhoppningsbolag som blir bra även på flera års sikt. De kan man möjligen trada i kortsiktigt. Men basen i en portfölj bör vara betydligt stabilare bolag.

Jag ska bredda med mer stabila utdelare men grejen är att jag har en ok inkomst men utan risker kommer inte min livsstil ändras. Det är med den bakgrunden jag därför vill jag spela lite för blir jag av med dessa ändras inte mitt liv. Tänker jag fel?
Citera
2016-07-24, 19:25
Medlem
Citat:
Jag ska bredda med mer stabila utdelare men grejen är att jag har en ok inkomst men utan risker kommer inte min livsstil ändras. Det är med den bakgrunden jag därför vill jag spela lite för blir jag av med dessa ändras inte mitt liv. Tänker jag fel?

Jag kan inte tänka mig att din livsstil kommer ändras på ett positivt sätt bara för att du tar stora risker med dina pengar.

Jag tycker dock att det är helt ok med lite krydda i portföljen, med betoning på lite.
Citera
2016-07-24, 19:25
Medlem
Citat:

Man kommer ingenstans utan att ta risker, men det gäller att ta kontrollerade risker.

De förhoppningsbolag som du har är väl närmast att jämföra med trisslotter. Visst vinner en del även på triss men skulle man satsa en tusenlapp i varenda förhoppningsbolag så är det nästintill garanterat att du kommer att gå back. Om du däremot satsar brett i de större bolagen kommer du nästan garanterat gå plus om placeringstiden är tillräckligt lång.

Om du väljer en annan placeringsinriktning så är jag förhoppningsfull om att din livsstil kan förändras men det kommer inte att ta ett år snarare 10 år om du sparar en hyffsad slant regelbundet varje månad. Om du fortsätter i samma fotspår som idag är jag tyvärr ganska säker på att din levnadsstandard om 10 år kommer att vara på samma nivå som idag.
Det går att spara och investera ihop en hyfsad förmögenhet bara man är disciplinerad, långsiktig och har tålamod.
Citera
2016-07-24, 19:27
Medlem
knullklassons avatar
Avanza Zero 100%
Citera
2016-07-24, 19:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Man kommer ingenstans utan att ta risker, men det gäller att ta kontrollerade risker.

De förhoppningsbolag som du har är väl närmast att jämföra med trisslotter. Visst vinner en del även på triss men skulle man satsa en tusenlapp i varenda förhoppningsbolag så är det nästintill garanterat att du kommer att gå back. Om du däremot satsar brett i de större bolagen kommer du nästan garanterat gå plus om placeringstiden är tillräckligt lång.

Om du väljer en annan placeringsinriktning så är jag förhoppningsfull om att din livsstil kan förändras men det kommer inte att ta ett år snarare 10 år om du sparar en hyffsad slant regelbundet varje månad. Om du fortsätter i samma fotspår som idag är jag tyvärr ganska säker på att din levnadsstandard om 10 år kommer att vara på samma nivå som idag.
Det går att spara och investera ihop en hyfsad förmögenhet bara man är disciplinerad, långsiktig och har tålamod.

Vid ett tillfälle hade jag tjänat 860´000 på en vanlig semiaktiv fond över 20 år. Dessa pengar är dock slut nu och att vänta 20 år på nästa miljon är liksom inte planen dock vet jag för lite för att kunna välja rätt förhoppningsbolag så jag kommer troligen ta mina chanser ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in