Artikeln i Die Welt innehåller även en intervju med den som filmade parkeringsdäcket:
Citat:
"Ja, det är min video", säger han. Reportern får bara kalla honom vid hans förnamn: Mersad. 20 år gammal. Han kom till München för åtta år sedan. Han växte upp i Tyskland och är troende muslim.
"Först trodde vi att det var någon som kastade smällare", säger Mersad ", men sedan såg vi killen med pistolen." I det ögonblicket aktiverade han kamerafunktionen på sin smartphone. "Jag visste att vänner till mig var i OEZ, jag ville varna dem för denna typ så jag vidarebefordrade klippet. Att det sedan skulle spridas till hela världen kunde jag inte ana. "
Mannen hade laddat sitt vapen "och sedan sköt han omedelbart mot vår balkong", säger Mersad, "två skott, mycket nära över mitt huvud, jag hade verklig tur men min far träffades något."
Mersads far Mersid kommer till dörren. På axlarna har 47-årigen ett bandage. "Jag har just kunnat lämna sjukhuset nu på morgonen", säger Mersid och skakar på huvudet: ". Att man inte kan leva tryggt ens här i Tyskland, det är fruktansvärt"
Lyckligtvis för honom, har pappa Mersid inte träffats av själva kulorna, utan endast av rikoschetterande splitter. Men chocken sitter fortfarande i.
Mannen insisterade att han var tysk och att det inte handlade om islam, påminner sig Mersad, vars mobiltelefon med de ursprungliga inspelningarna har beslagtagits av polisen. "Jag är själv muslim", säger Mersad ", men vad som hände i Frankrike, Belgien och här, det är bara sorgligt och omänskligt." "Detta är inte islam", säger Mersad, "det är terror och terror har ingen religion."