2016-07-23, 16:23
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Skrek han Allahu Akbar?

Enligt ett vittne så skrek han det. Det har inte bekräftats från officiellt håll, eller av annat vittne (vad vi vet).
Citera
2016-07-23, 16:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Polisen har sagt att det finns en koppling till Breivik, men inte vad den består i.

Det skedde på femårsdagen, och det finns obekräftade uppgifter om att han hade en bild på Breivik som profilbild på Whatsapp.

Personligen tror jag att kopplingen bestod i att han imponerades av Breiviks dåd, att Breivik lyckades ha ihjäl så många.

Inget tyder på en ideologisk koppling mellan GM och Breivik/kontrajihadismen.

En iranier som har bild på Breivik? Vart är världen på väg

Men sen så blev jag citerad att han skrek Allahu Akbar. Konstig jävla människa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag blir allvarligt oroad för Flashbacks framtid. Kan alla pundhuvuden sluta prata Breivik, högerextremister, ISIS, islamister.
Det här är mest att betrakta som en försenad skolskjutning belagd på annan plats. Denne blyge, haltande ensamvargen fick nog och ville ta fler själar med sig in i döden.
Påminner mig mycket mer om Lasermannen och Elliot Rodger än något annat.
Varför mobba någon som haltar?? Tror nog att det är mer som ligger bakom än ett dåligt ben. Säkert en svårartad knasboll, kanske lite aspig och oförmögen att ha kontakt med människor. Så han valde den våldsamma vägen, ett slags utvidgat självmord. Nåja, det är då ingen stor förlust vad GM beträffar, men tänker på den 12-årige pojken som blev skjuten i huvudet, och just nu kämpar för sitt liv. Hoppas han tar sig ur det här utan allvarliga fysiska och psykiska men.
Citera
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Jag tycker tvärtom att det är av STOR vikt att lyfta fram GM:s sista ord till mänskligheten. När f-n hörde man någon masskytt skrika "All makt åt Tengil" btw? Så usel jämförelse...
Detta var bara exempel...
Men vad han skriker förändrar inte resultatet av hans illgärning. Möjligen kan det ge en liten, liten ledtråd till varför han gjorde det han gjorde. Men det mesta tyder väl på psykisk ohälsa som i sin tur kan ha berott på eventuell mobbing.
Citera
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Citat:
Polisen har sagt att det finns en koppling till Breivik, men inte vad den består i.

Det finns ingen koppling alls till Breivik tror jag, det är rena rama spekulationer bara för att det hände på 5 års dagen. Skytten sköt ju urskillningslöst mot alla och inte mot nån speciell politisk grupp.
Citera
2016-07-23, 16:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Enda kopplingen är dagen det hände typ...

A på årsdagen. Vet man vad för kaliber det är på vapnet?
Citera
2016-07-23, 16:25
Medlem
Kakistokratis avatar
Citat:

Det skedde på femårsdagen, och det finns obekräftade uppgifter om att han hade en bild på Breivik som profilbild på Whatsapp.

Personligen tror jag att kopplingen bestod i att han imponerades av Breiviks dåd, att Breivik lyckades ha ihjäl så många.

Inget tyder på en ideologisk koppling mellan GM och Breivik/kontrajihadismen.

Tror också som dig (igen )

Jag tror att många, och då bl.a GM att ABB attack ses mer som ett vansinnesdåd mer än att han var driven av sin/en idiologi.

Tror jag rätt så är kopplingen att GM såg upp till ABB, precis som han gjorde till den snubben som utförde skolskjutningen i Tyskland 2009, och säkert alla andra dårar som har genomfört effektiva masskjutningar
Senast redigerad av Kakistokrati 2016-07-23 kl. 16:28.
Citera
2016-07-23, 16:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Enligt polisen finns det som sagt en koppling, men vi kan nog utesluta att den är ideologisk.

Likväl kan väl då dagen i sig bli för nu attentat av den helt motsatta ideologin. Dock finns det väl knäppgökar också som nu bortsett från ideologi har handlingen som sig som något att hylla. Mördare brukar få sina kretsar av dyrkare. Möjligen då kan väl faktum att han lockade till sig unga nu med "gratis mat" påminna om hur Breivik lockade till sig unga på ön att han hade något viktigt att berätta...
Citera
2016-07-23, 16:27
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Det finns ingen koppling alls till Breivik tror jag, det är rena rama spekulationer bara för att det hände på 5 års dagen. Skytten sköt ju urskillningslöst mot alla och inte mot nån speciell politisk grupp.

Han kan ju inspirerats av dödandet som sådant - och inte med Breiviks ideologi.

Som sagt finns också uppgifter om Breivik som profilbild på Whatsapp.
Citera
2016-07-23, 16:28
Medlem
Neroxxs avatar
Då när vi har lite mer kött på benen angående detta fall så kan vi då troligen göra ett par spekulationer som vi troligen kan säga stämmer rätt bra.

- Ett vansinnesdåd (likt skolskjutningar), inget politiskt eller is/aq motiv.
- En ensam GM som troligen mår psykist dåligt.
Citera
2016-07-23, 16:29
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Likväl kan väl då dagen i sig bli för nu attentat av den helt motsatta ideologin. Dock finns det väl knäppgökar också som nu bortsett från ideologi har handlingen som sig som något att hylla. Mördare brukar få sina kretsar av dyrkare. Möjligen då kan väl faktum att han lockade till sig unga nu med "gratis mat" påminna om hur Breivik lockade till sig unga på ön att han hade något viktigt att berätta...

Ja, absolut. Fast inget tyder väl på att motivet har med Breivik att göra alls, vare sig pro eller anti.
Citera
2016-07-23, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Om Breivik har med detta att göra så har Bayern med detta att göra lika gärna. De har någon årsdag som firar 500 år, nåt med öl att göra.

Du menar "Reinheitsgebot, på svenska "renhets-påbudet", syftar ofta på Bayerisches Reinheitsgebot, en lag som ursprungligen stiftades 23 april 1516 i Ingolstadt"

Ja klart som fan att man lackar ur om folk inte följer det och börjar sälja fulöl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in