2016-07-23, 14:54
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis

Nu orkar jag inte ta del av allt det där, men det är ett känt faktum t.o.m. från tidigare svensk statistik (som ju normalt mörkas) att invandrare från Iran begår i mindre utsträckning de för andra från området härstammande invandrargruppernas typiska vålds- och sexualbrotten. Förvisso är de fortfarande märkbart överrepresenterade jämfört med Sverige befolkning i stort, men samtidigt är de endast en bråkdel så överrepresenterade som invandrare från t.ex. grannlandet Irak (t.ex. visade finsk statistik för några år sedan att invandrare från Irak har 52 gånger större sannolikhet för att lagföras för våldtäkt än etniska finnar). Det är faktiskt ganska anmärkningsvärt att invandrare från två grannländer är i så drastiskt olika grad representerade ifråga om vissa sorters brott.

Och detta alltså generellt när det gäller folk från Iran. Notera att det inte säger något om t.ex. etnicitet. I en del svenska grova våldsbrott jag har tagit del av, där mer exakt etnicitet har framkommit kring GM med iransk bakgrund, så har jag noterat att rätt många har varit kurder. Kurdernas kraftiga överrepresentation kring t.ex. överfallsvåldtäkter har bl.a. diskuterats i grannländerna. Så frågan är om inte iranier med icke-kurdisk etnicitet är kanske ännu mindre överrepresenterade än andra MENA-folk än om man endast ser till ursprungsland?

Sedan känns det spontant inte så överraskande. När jag har träffat bildade, vettiga och t.o.m. klart skärpta MENA i bekantskapskretsen, i samband med jobb, i samband med studier o.s.v., så har de i regel varit iranier. Noterbart är även att jag knappt ens har träffat människor från vissa grupper, som t.ex. somalier, när jag har studerat eller jobbat.

Edit: Jag berör inte ens den sunnimuslimska jihadismen och terrorismen, då jag antar att folk vet att det inte generellt är iranier som ligger bakom den.
Senast redigerad av Europe 2016-07-23 kl. 15:02. Anledning: Edit
Citera
Medlem
DeadSetOnSuicides avatar
Är det uteslutet att det har något med Brevik att göra?
Citera
Medlem
GhostsOfOnyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Vi kan nog konstatera att detta var en sjuk dåre och att motivet var hämnd för mobbing i stil med skolmassakrarna i USA.

Lustigt nog så är IS väldigt aktiva med sprängningar med många döda idag utan att det får samma massmediala uppmärksamhet. Jag kan dock bara konstatera att varje dag vaknar jag upp till nya terrordåd.
Själv skulle jag kalla det "Beta uprising", i samma stil som Elliot Rodger. En oälskad förlorare som alla mobbar bryter ihop och vill ge igen på allt och alla, och precis som i fallet Rodger var det en rotlös rasfrämling som inte passade in. (Rodger var vit/asiat hybrid)
Citera
2016-07-23, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Ja han var muslim men det som är fastslaget och av vikt är att han var psykiskt sjuk och inte en terrorist
En psykiskt sjuk muslim som fixar att skaffa och använda ett automatvapen, siktar mot huvuden och skriker allahu akbar, innan han trycker av och slaktar oskyldiga barn. Lite det ena och det andra faktiskt. Det kanske är harmageddon?
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadSetOnSuicide
Är det uteslutet att det har något med Brevik att göra?

Ingen koppling till norgehistorian.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
http://www.bbc.com/news/world-europe-36874497

Enligt BBC var gärningsmannen besatt av masskjutiningar och hade lusläst Anders Breivik.
Såg upp till Anders, antagligen därför han valde den dagen.

Ingen formodad anknytning till ISIS.

Iranier född i Tyskland. Antagligen en av alla Kristna familjer som lämnade Iran på 80 talet för europa.

Tror inte detta har med Islam att göra, denna gång.
Citera
2016-07-23, 14:56
Medlem
DeadSetOnSuicides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
http://www.bbc.com/news/world-europe-36874497

Enligt BBC var gärningsmannen besatt av masskjutiningar och hade lusläst Anders Breivik.
Såg upp till Anders, antagligen därför han valde den dagen.

Ingen formodad anknytning till ISIS.

Iranier född i Tyskland. Antagligen en av alla Kristna familjer som lämnade Iran på 80 talet för europa.

Tror inte detta har med Islam att göra, denna gång.
Så han såg upp till morden men kanske inte själva motivet Anders hade verkar det som.
Citera
2016-07-23, 14:57
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
En psykiskt sjuk muslim som fixar att skaffa och använda ett automatvapen, siktar mot huvuden och skriker allahu akbar, innan han trycker av och slaktar oskyldiga barn. Lite det ena och det andra faktiskt. Det kanske är harmageddon?

Menar du med det att masskjutningar i USA är kristen terrorism för om du inte gör det vad är då skillnaden mellan en kristen som skjuter/dödar barn och en muslim som gör exakt samma för exakt samma/liknande anledning?
Citera
2016-07-23, 14:57
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Ingen koppling till norgehistorian.
Förutom att han såg upp till Breivik enligt polisen som hittade massor om honom i gärningsmannens dator och hem. Men förutom förebild och kanske kristen så tror jag de inte har mycket gemensamt.

Denna kille ville nog bara mörda några innan han själv tog livet av sig.

En teori som alla andra är att han suttit på något politiskt forum där han pratat om självmord och massmord. Antagligen påhejandes av idioter som tror det är skoj. När någon nämner, skjut lite vänster folk och blattar innan du dör så du inte dör helt i onödan.
Citera
2016-07-23, 14:58
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Så han såg upp till morden men kanske inte själva motivet Anders hade verkar det som.

Tabloiderna i Sverige är noga med att påpeka att det inte finns några politiska motiv. Hur man nu kan veta det. Men i samma text gör man kopplingar till Breivik. Men hans motiv var ju i allra högsta grad politiska.
Citera
2016-07-23, 14:59
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:

Nej det tror inte jag heller. Antagligen fasinerades han av Anders beslutsamhet och timing samt att han klarade av det.
Citera
2016-07-23, 14:59
Medlem
Citat:

Fascination för masskjutningar. Han ville checka ut "med stil", han måste ha känt att hans liv hade noll värde, men att som hämnd mot samhället ta med sig en del och skapa rubriker. klassiskt upplägg där någon upplever att han felbehandlats. Fegt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in