Citat:
Ursprungligen postat av
Hidden333
Hoppas att de som spekulerade i att det rörde sig om ett högerattentat känner sig allmänt korkade nu. Var är xSOMEONEx och andra muppar någonstans? Så fort de får veta att de har fel så lämnar de tråden snabbt som fan.
Man behöver inte vara ett geni för att räkna ut att det rörde sig om raketforskare.
Problemet är ju att om en enda individ på en stor tidning anser sig ha minsta lilla belägg för en vad det visar sig senare vara ett felaktigt påstående så påverkar det 10-tusentals, kanske 100-tusentals människor.
Det är verkligen skrämmande hur ett så litet antal människor, och ofta med stor avsaknad av bra slutledningsförmåga kan få yttra sig och påverka ett så stort antal människor. Även om det bara handlar om timmar eller för stunden så sätter det ändå spår tror jag i människornas tankesätt och då givetvis åt det negativa hållet i framtiden. Jag får en känsla av att de ofta är väl medvetna men att de planerar och lägger ut desinformationen vid bästa tänkbara tidpunkt. T.ex igår så "planterades" desinformationen ut på godtycklig tid för att majoriteten skulle kunna komma i säng med vetskapen om att det förmodligen var högerextremistiska krafter som orsakat detta. För att sedan vakna upp till något helt annat.
Då tänker dessa människor naturligtvis att ok media hade fel igår men de har rätt idag men där kanske finns ett dolt hot som är stort från de högerextrema krafterna för annars skulle ju media inte nämna det. Så går de vidare i livet med den föreställningen undermedvetet eftersom media har sagt och tryckt på att där existerar ett sådant hot. Människor kommer då att tro på den möjligheten i mycket högre grad vid liknande händelser i framtiden än om media kontrollerat alla uppgifter noggrant innan och talat sanning fullt ut. Men det är väl antagligen en del i de ondas strategier och intelligens att kontrollera majoriteten av massorna skulle jag tro.
Palme hade definitivt rätt när han slog fast att media och tv i huvudsak då på den tiden var en oerhörd tillgång.