2016-07-23, 03:57
Medlem
Vintergrisens avatar
Såå, kära "trams-och-offtopic-vänner" är det fastslaget nu att det bara var 1 GM med iransk bakgrund?
Citera
2016-07-23, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Nu har jag inte följt hela tråden, men om hela grejen med "balkongsnacket" skulle stämma, så har väl GM själv påstått sig ha gått i terapi? Känns rätt sannolikt med en typisk killing spree av någon psykiskt sjuk, speciellt om denne nu har tagit sitt liv.

Dock vet jag inte om det behöver ha något med en mobbingoffer att göra. Jag menar, vem har mobbat honom? Barn? McDonaldskunder? Ofta brukar "hämnartyperna" (för verkliga eller inbillade oförrätter) som begår massmord ha lite mer specifika mål (sin skola, sin (f.d.) arbetsplats, sin familj, människor av ett visst kön eller ras o.s.v.). Jag misstänker snarare psykisk sjukdom och/eller personlighetsstörning.

kanske inte mobbat men säkert en ensamvarg.
Citera
2016-07-23, 03:59
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Dom bruka väl inte gör de direkt efter händelse, bruka ta några dagar. Men terrorexperten Hans Brun anser att de är muslimer bakom terrordådet.

Helvetet vad du snackar skit. Ren skit. Jämt.
Hans Brun sa att det kunde vara ett muslimskt dåd eftersom det ryktades om "allah akbar" och att muslimer legat bakom så mycket. Men han sa även att det kunde mycket väl vara "högerextremism" eftersom det är årsdagen av Breiviks hoolabaloo på Utöja.

Brun uttalade sig innan nån visste nåt, rena spekulationer baserade på alla rykten som florerade timmarna efter mordet.

Vilken muslimsk terrorist har tagit sitt liv dagar efter dåd? Svara på det utan att gissa och snacka skit för en gångs skull.
Citera
2016-07-23, 04:00
Medlem
Kakistokratis avatar
http://www.yourfilelink.com/get.php?fid=1230845

Från samma donkenklipp som tidigare fast annorlunda
Citera
2016-07-23, 04:01
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder

1. Kopplingen att man flytt till Europa för att man motsäger sig den regim man har i hemlandet.
Det är ingen universell sanning. Många flyr av rent ekonomiska skäl. Ett annat skäl att fly är att icke shiamuslimer har det rätt tufft i Iran om jag fattat rätt, diskriminering och livet blir då lättare i en europeisk stad som tex. München
. Som ovan nämnt, att han skulle vara shiamuslim för hans bakgrund i Iran är inte alls säker, skulle jag vara taskig skulle jag nog hävda det tom. var fördomsfullt, men du är nånstans inne i på ett intressant spår om det inte alls var i islamiskt terrordåd. Sen kan jag ha missat info som kommit fram om honom som ni kanske vet.
3. Vapen är väldigt enkelt att få tag på, det klarar vem som helst med rätt mängd €€€
4. Spontant känns det som det minst planerade attentatet av de tre som varit i Europa senaste dagarna.

Igen, jag är ingen Iran-expert och du är inne på nått intressant, men att helt avskriva terrorattack av de skälen tycker jag naivt. Speciellt i sitt sammanhang, med de terrordåd som skett i väldigt nyligen i närområdet.

(vilket du kanske inte gjort ska tilläggas, jag håller med om att det är intressant att han kanske inte har en islamisk agenda bakom sitt skjutande i Nairobi-Style)

...och jag har inga invändningar att göra mot det du skriver utan håller med ditt balanserade inlägg. Det finns både sunnimuslimer och islamister bland iranier men de är i en minoritet, särskilt bland dem som flytt till Europa. Jag är inte fördomsfull men när man talar om vad som är sannolikt så försvinner ibland nyanserna.
Citera
2016-07-23, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Precis. Jihadist-träningsläger i Iran. Artikeln är från den andra juli 2016:

http://orient-news.net/en/news_show/116461/0/Nine-terrorist-training-camps-in-Iran-for-Afghans-identified

Mer om kopplingarna mellan Iran och al-Qaida:
https://twitter.com/DaveedGR/status/755794948423880704

Även om det nu mest pekar mot ett psykfall.
Citera
2016-07-23, 04:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Antagandet blir ju då att han till 90% är shiamuslim (tyckte jag läste halviran någonstans med och då vet man inget alls vad för tankar/vad som påverkat honom) och utifrån det så håller jag definitivt med dig.

Men inte vad gäller vansinnesdåd. Jag tror det finns en koppling någonstans där som kan förklara det hatet han upplever och känner mot Turkiet om man utgår ifrån att balkongfilmen är sann, även om det kan bli komplicerat att bevisa det. Jag tror inte han är eller var psykiskt sjuk.

Balkongfilmen är det som gör det för mig. Han ger uttryck för att vara mobbad, han skriker att han är tysk, han pratar om att han ska hämnas och han säger han har haft kontakt med psykvården. Dessutom ser han lätt överviktig ut och han haltar på ena benet (medfött handikapp?)

Gubben på balkongen förolämpar ju GM ganska grovt vid ett flertal tillfällen. Så att han ryter tillbaka genom att kalla honom för "turkjävel" är väl inte så konstigt?
Citera
2016-07-23, 04:06
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Det är islam bakom! Nu måste Europa börja skeppa tillbaka muslimerna där dom hör hemma.

Psyksjuk gärningsman. Ingenting att göra med religion.

Dock var det en jävla dag att få ett psykbryt på, (årsdagen av Utöyamassakern). Detta, plus att det rapporterades om tre gärningsmän lurade i alla fall mig.
Citera
2016-07-23, 04:06
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta

Det ena behöver inte utesluta det andra.
Citera
2016-07-23, 04:07
Medlem
BerraTraesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Precis. Jihadist-träningsläger i Iran. Artikeln är från den andra juli 2016:

http://orient-news.net/en/news_show/116461/0/Nine-terrorist-training-camps-in-Iran-for-Afghans-identified

Kan du nu snälla, utan länkar, med egna ord, förklara sammanhanget där muslimska terrorister tränas av Iran för att slåss mot muslimska rebeller i Irak och Syrien? Slår dessa alltså till i Europa också? I vilket syfte?
Senast redigerad av BerraTraesk 2016-07-23 kl. 04:09.
Citera
2016-07-23, 04:09
Medlem
Pletheneiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta

Redan tagit upp det där. Al-Qaida finns i Iran, precis som det finns runtom i Europa. Al-Qaida i Iran finns inom baluchiska sunni-muslimska terrorgrupper.

Bland iranier av persisk härkomst skulle Al-Qaida och ISIS aldrig kunna få fäste, inte ens bland muslimska iranier, då dessa tillhör shia-islam. Alla som är insatta inom Wahhabism och sunni-islamistiska grupper vet att dessa avskyr shia och ser dessa som "kuffars".

------------------
Det som dock talar för att denna idiot till 18 årig galning ska gjort detta i "Islams namn" är att han enligt egen utsago ska ha levt i ett turkiskt-dominerat område i Tyskland under en viss tid, där kan han givetvis ha indoktrinerats till att tänka och tycka på ett visst sätt.
Citera
2016-07-23, 04:11
Bannlyst
koppling?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22024322.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in