2016-07-23, 01:14
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Det kalkyleras med att man missar många skott eller inte. Men frågan är egentligen hur många som fanns inne på McD från början. Om det är fullt med folk så träffar nog varenda kula någon.

Sant, det tänkte jag inte på. Skotten måste dock likväl träffa i överkroppen för att risken ska vara hög för en dödlig utgång.

Oavsett -- det har sagts flera gånger om nu att det rör sig om flertalet gärningsmännen. I det ljuset är 8 eller 9 döda väldigt lite även om effektiviteten är väldigt låg. Det ligger en hund begraven någonstans.
Citera
Medlem
Semenomore2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungCharles2
presskonferens kl 02.00

Polizei München ‏@PolizeiMuenchen 1m1 minute ago View translation
Wir bereiten eine Pressekonferenz für ca 2Uhr in unserem Medienzentrum vor.
Journalisten bitte Presseausweis vorzeigen.
#Schießerei #münchen
Das was eine gutten idéen. Ich wenten mitt grosse fürväntyng.

Förhöppningvis får man lite insyn. Det är alltså 6-7h sen det började och vi vet fortfarande bokstavligen ingenting om varken GM, motiv, antal GM etc.
Citera
Medlem
8711s avatar
Om det var 3 gärningsmän som sköt massor av skott mot folkmassor så är 8 döda ett klent resultat väl? Drygt 2, knappt 3 per skytt? Visst, dödssiffran kan stiga och offentliggöras plötsligt, så vi vet ju inte. Men vad vi vet, 3 skyttar och 8 döda. Det är ett rätt klent utfall.
Citera
2016-07-23, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
Vad har hänt med tysk Ordning o Reda? av mediarapportering att döma verkar ju det råda totalkaos i infoflödet, jagar man spöken? och varför upprepar man hela tiden att "det är inget som pekar på islamister", skulle uppskatta att de hållar käften om de ändå inget vet..... massa antaganden hit o dit.

Att vara terrorexpert verkar vara inne o lagom flummigt, ungefär som ekonomer, man babblar en massa men kan ändå inte bli specifik.

Nä, det var bättre förr

Terrorexperterna garderar sig med att ta alla tänkbara alternativ som vi alla väldigt väl känner till redan (bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla) och nöjer sig såklart inte med att säga "jag vet inte, informationen vi fått är urusel".
Citera
2016-07-23, 01:16
Medlem
MKultra72s avatar
CNN har en intervju med en Muslim som såg dådet, hon säger att ha sa "allahu akbar" innan han öppnade eld mot barn som satt och åt, så jag tror inte på vansinnesdåd. önsketänkade som vanligt från vänstern och från SVT-hjärntvättade (SVT pratar om högerextremt hot i tyskland f.ö, om man läser deras feed).
Citera
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netr0pa
Min teori är att dessa GM är invandrare - född i Tyskland men såklart är inte förtjusta i just Turkar (även invandrarna hatar varann). Eftersom killen i balkong skrek "invandrare" till GM betyder det på att GM har invandrarbakgrund men anser sig själv vara Tysk bara för att han är född i Tyskland.

Någon hörde också "Allahu Akbar" vilket stärker min teori ännu mer.
Det är precis min teori också.

Mannen på balkongen skriker till skytten att han är en invandrare eller något i de oerhörbara segmenten och skytten svarar att han är född i Tyskland (han säger dessutom att han är född i ett område där många går på motrsvarande socialbidrag vilket ju som vi vet är vanligare bland invandrare även i Tyskland).

Han anser sig alltså vara tysk trots att han troligtvis är av annan etnicitet. Det är ett faktum att de flesta eureopéer använder begreppen tysk, svensk, norsk etc för att benämna etnicitet och inte medborgarskap. Men skytten anser sig alltså vara tysk (Tröttsamt).

Stärks som du säger av att vittnen uppgett att skytten skrikit Allahu akbar och även av modus operandi (Bland annat - Varför skulle en högerextrem galning skjuta ner slumpmässiga människor i ett köpcentrum och inte gå på en moské eller liknande? - Flera gärningsmän).

Jag säger att det är självklart att det är terrorism (Vilket egentligen bara är att använda kraftigt våld i syfte att påverka värderingar och i förlängningen politik i ett land).

Det är 80-90 % chans att det är infödda radikala militanta islamister, 10-20 % att det är högerextrema, uppskattar jag.
Senast redigerad av Accubond 2016-07-23 kl. 01:20.
Citera
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semenomore2
Das was eine gutten idéen. Ich wenten mitt grosse fürväntyng.

Förhöppningvis får man lite insyn. Det är alltså 6-7h sen det började och vi vet fortfarande bokstavligen ingenting om varken GM, motiv, antal GM etc.

Nej, det hela är mycket märkligt. Att folk helt enkelt skulle gå på polisens råd och inte släppa videoklipp och annat känns långsökt i en värld där alla bär på en kamera och en filmkamera. Om det rör sig om hela tre GM -- var är alla videoklipp och foton?
Citera
Medlem
netr0pas avatar
Så sjukt att 2 invandrare står och skriker på varandra:

"Jävla invandrare" (Syftar på GM)

vs

"Jävla turk" (Syftar på balkongtittare)

Det förvånar mig inte att kriget mellan invandrarna sinsemellan kommer att dra igång här i Europa då vi har ju många folkgrupper som hatar varann (Kurder vs turkar, osv)
Citera
2016-07-23, 01:17
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MKultra72
CNN har en intervju med en Muslim som såg dådet, hon säger att ha sa "allahu akbar" innan han öppnade eld mot barn som satt och åt, så jag tror inte på vansinnesdåd. önsketänkade som vanligt från vänstern och från SVT-hjärntvättade (SVT pratar om högerextremt hot i tyskland f.ö, om man läser deras feed).

Var kan vi se den intervjun?
Citera
Medlem
Mikeyjamess avatar
15-årig flicka död

Är det tjejen i rött linne som man ser i videon där förbipasserande går mot GM innan han börjar skjuta?
Citera
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tycker väldigt lite i nuläget tyder på att det är ett terrorattentat överhuvudtaget.
Tycker att detta tyder på ett vanligt, hänsynslöst, muslimskt terrorattack igen.

Citat:
A gunman shouting 'Allahu Akbar' opened fire at children in McDonald's before rampaging through a shopping mall, killing at least eight people.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3703705/Major-police-investigation-way-shots-fired-shopping-centre-Munich.html
Citera
2016-07-23, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Tog just därför Glock 17 som exempel i den kalkyl jag gjorde innan. Med en effektivitet på ett dödande skott av fyra innebär det att en ensam gärningsman skulle kunna döda fyra personer med två magasin (17x2 + 1 skott / 4 = 8,75). Att GM har en ryggsäck full av magasin tycker jag inte låter särskilt trovärdigt heller; verkligheten är inte som en actionfilm där folk springer runt och laddar om på fem röda och använder pistoler som automatvapen.

Däremot tycker jag 1/4 är lite väl effektivt om man dessutom räknar in att det rör sig om en situation med hög stress såvida det inte rör sig om någon som har någon form av bakgrund inom militär eller snarlikt där de tränat skytte. Alternativt rör det sig om flera GM som det pratas en del om, då är snarare effektivitet väldigt, väldigt... låg vilket vore lite konstigt.

Det är inte så konstigt om skyttarna är otränade. Det är svårt att träffa rörliga mål på mer än ett tiotal meter med pistol, dessutom under stress. I Frankrike var terroristerna utrustade med automatvapen och sköt in i stora folksamlingar för att orsaka maximal skada.

En pistol rymmer dessutom färre skott och det finns fler flyktvägar i ett köpcentrum än i en fullsatt konserthall. Gissar på att de flesta strök med på McDonalds-restaurangen.

Just nu talas det om 10 döda och ett 20-tal skadade. Det kan antas kräva minst 30 avfyrade skott. Om vi antar att GM lyckades träffa på var tredje skott ger det 90 avfyrade kulor, vilket kräver 5-6 pistolmagasin. Detta är dock lågt räknat.
Senast redigerad av mindfield 2016-07-23 kl. 01:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in