Citat:
Ursprungligen postat av
netr0pa
Min teori är att dessa GM är invandrare - född i Tyskland men såklart är inte förtjusta i just Turkar (även invandrarna hatar varann). Eftersom killen i balkong skrek "invandrare" till GM betyder det på att GM har invandrarbakgrund men anser sig själv vara Tysk bara för att han är född i Tyskland.
Någon hörde också "Allahu Akbar" vilket stärker min teori ännu mer.
Det är precis min teori också.
Mannen på balkongen skriker till skytten att han är en invandrare eller något i de oerhörbara segmenten och skytten svarar att han är född i Tyskland (han säger dessutom att han är född i ett område där många går på motrsvarande socialbidrag vilket ju som vi vet är vanligare bland invandrare även i Tyskland).
Han anser sig alltså vara tysk trots att han troligtvis är av annan etnicitet. Det är ett faktum att de flesta eureopéer använder begreppen tysk, svensk, norsk etc för att benämna etnicitet och inte medborgarskap. Men skytten anser sig alltså vara tysk (Tröttsamt).
Stärks som du säger av att vittnen uppgett att skytten skrikit Allahu akbar och även av modus operandi (Bland annat - Varför skulle en högerextrem galning skjuta ner slumpmässiga människor i ett köpcentrum och inte gå på en moské eller liknande? - Flera gärningsmän).
Jag säger att det är självklart att det är terrorism (Vilket egentligen bara är att använda kraftigt våld i syfte att påverka värderingar och i förlängningen politik i ett land).
Det är 80-90 % chans att det är infödda radikala militanta islamister, 10-20 % att det är högerextrema, uppskattar jag.