2016-07-23, 00:52
Bannlyst
man undrar varför han drar upp på taket? finns ingen att skjuta där....knäppis

Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Den stora frågan är var de som blev skjutna blev skjutna någonstans. Om det visar sig att alla blev skjutna inne i McD och precis utanför, då lutar jag åt en gärningsman.

Dessutom uppträder han såpass förvirrat efteråt på videofilmerna att jag tror just nu mer på ett personligt vansinnesdåd än ett politiskt/religiöst grundat våldsdåd. Den frågan besvaras väl av vad som utlöste dådet? Det finns också med i bilden att några andra gärningsmän KANSKE inte existerar utan att det är förvirrade vittnen som ligger bakom den informationen.

Jag måste säga att såpass lång tid som gått nu så är informationen usel.
Citera
2016-07-23, 00:53
Medlem
AnonymKostyms avatar
Väldigt märklig rapportering från SVT. I CNN sa ett vittne att gärningsmannen sa "allah akbar" flera ggr. Och ok, det behöver man inte nämna. Och man upprepade flera gånger att inget tyder på islamisk terror.

Men sen upprepade man flera gånger att gärningsmannen sagt "j-la invandrare", vilket ju också var obekräftat och tom falskt om man syftar på videon där en tredje person skriker "j-la turkar" till gärningsmannen (helt annan röst).

Och sen börjar man spinna vidare på att den falska uppgiften och säger ungefär "tyder på att det kan vara högerextrem gärningsman". WTF?

Så väldigt försiktiga med att säga att det kan vara islamistisk terror, men inga problem med att upprepa rykten som tyder på en icke-islamistisk gärningsman.
Citera
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Sammanfattning

1,2 eller 3 skyttar
Gärningsman skrek Alluah Akbar samtidigt som han sköt barn
Gärningsman skrek jag är tysk inte svartskalle
Gärningsman är vit
Gärningsman är lite mörkare än ljus
Gärningsman är garanterat nazist
Gärningsman är garanterat muslim

GM blåste även skallen av sig själv och jagas nu utav specialstyrkor, alltså gränskontrollen.
Citera
Medlem
Jag tror att det bara var en gärningsman.
Jag tycker också att killen rör sig konstigt.
Jag tror på en ensamma och förvirrad galning, och att han har ungefär samma motiv
som ungdomarna har i skolskjutningar.

Tack för ordet
Citera
2016-07-23, 00:54
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netr0pa
Verkar vara andragenerations Tysk eftersom balkong killen skrek "Invandrare" till GM.

Det betyder att GM inte såg Tyskt ut men anser sig själv att vara det.

Givet det lilla vi vet just nu så har jag också landat i den slutsatsen. Jag tror att den gärningsman som synts på bild/film och som nu verkar vara död (?) är en andra generationens invandrare. Kanske turk.

I så fall är nog detta dåd inte jämförbart med något av de andra nutida terrordåden.
Citera
2016-07-23, 00:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UBC69XLT
Jag tror att det bara var en gärningsman.
Jag tycker också att killen rör sig konstigt.
Jag tror på en ensamma och förvirrad galning, och att han har ungefär samma motiv
som ungdomarna har i skolskjutningar.

Tack för ordet

Definitivt minst två. En på taket och en nere vid ingången.
Citera
Medlem
netr0pas avatar
Vad säger ni Flashbackare?

Är det en ny "Jackie Arklöv" vi har att göra med här i det här fallet?

Invandrare men anser sig att vara etnisk Tysk och gillar Nazi, slående likt Jackie!
Citera
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Brun i DN om terrordådet:

Alla tre sorters extremister lever i symbios och består av samma typ av människor.
  • De blir extremister för att slippa tänka själva och få en identitet genom grupptillhörigheten.
  • De betraktar ett ifrågasättande av deras ideologi som ett personligt påhopp.
  • De styrs av hat och lever för striden med varandra.
  • De har total oförmåga till självkritik och kompromisser.
  • De gör allt de kan för att provocera varandra och polarisera samhället för att tvinga de neutrala att välja sida.

I denna miljö får man passa sig så att man inte radikaliseras själv.

Låter som du beskriver Black Lives Matter.

Brun lutar åt vänster själv. Därför vill han likställa islamister med "högerextremister".
Och media trummar på....
Ganska tydligt och jävligt äckligt.
Citera
2016-07-23, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakistokrati
Jag räknade dem.

Körde filmen i 10% hastighet
OK, bra jobbat. I normaltempo uppfattar jag 16 skott, men det går ju att missa något.

Det ser ut som att GM rör sig stelt och med hälta, det lilla man hinner se innan han börjar skjuta. Är han funktionshindrad (CP...) eller drogad tro?
Citera
2016-07-23, 00:57
Bannlyst
han sköt nog mot sittande mål på donken....då dödar varje skott. och tre mag i ett bälte är inte "film"

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Tog just därför Glock 17 som exempel i den kalkyl jag gjorde innan. Med en effektivitet på ett dödande skott av fyra innebär det att en ensam gärningsman skulle kunna döda fyra personer med två magasin (17x2 + 1 skott / 4 = 8,75). Att GM har en ryggsäck full av magasin tycker jag inte låter särskilt trovärdigt heller; verkligheten är inte som en actionfilm där folk springer runt och laddar om på fem röda och använder pistoler som automatvapen.

Däremot tycker jag 1/4 är lite väl effektivt om man dessutom räknar in att det rör sig om en situation med hög stress såvida det inte rör sig om någon som har någon form av bakgrund inom militär eller snarlikt där de tränat skytte. Alternativt rör det sig om flera GM som det pratas en del om, då är snarare effektivitet väldigt, väldigt... låg vilket vore lite konstigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Den stora frågan är var de som blev skjutna blev skjutna någonstans. Om det visar sig att alla blev skjutna inne i McD och precis utanför, då lutar jag åt en gärningsman.

Dessutom uppträder han såpass förvirrat efteråt på videofilmerna att jag tror just nu mer på ett personligt vansinnesdåd än ett politiskt/religiöst grundat våldsdåd. Den frågan besvaras väl av vad som utlöste dådet? Det finns också med i bilden att några andra gärningsmän KANSKE inte existerar utan att det är förvirrade vittnen som ligger bakom den informationen.

Jag måste säga att såpass lång tid som gått nu så är informationen usel.

Det räcker med att det är en kroknäsa så blir det antingen att han i efterhand säger sig vara IS-kopplad, eller senare kommer fram att han suttit och hjärntvättat sig på Youtube. I så fall kommer IS själva gå ut med att "han var en av våra martyrer".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyjamasen
GM blåste även skallen av sig själv och jagas nu utav specialstyrkor, alltså gränskontrollen.

Smart drag där, han kan ju vara på rymmen länge om han först skjuter huvet av sig, för då kan han ju inte identifieras så lätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in