Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Högerextrema personer skulle absolut kunna angripa politiker men inte vanliga människor. Jag tror inte ens att dom högerextrema skulle vilja skjuta in i ett flyktingläger. Mer då att markera med grishuvuden utanför portarna på någon källarmoské.
Vänta skall Ni får se! Jag är säker på att någon gång nu eller i snar framtid kommer ett angrepp på politiker som sålt ut den Europeiska civilisationen.
Så jag är ganska säker på att detta inte är ett attentat utfört av "högerextrema". Koden stämmer helt enkelt inte.
Det kan vara någon som utropar sig till "Islamist" det kan också vara en vanlig galning som helt enkelt flippat ur....varken Islamist eller Nasse...

....
Jag är inte helt inläst kring vad som hänt, men det verkar finnas tre huvudteorier?
– Inget (rimligt) motiv alls
Här kan vi räkna in gärningsmän som skjuter folk på måfå – dödandet är målet. Det finns kanske ett hat mot samhället, men mycket mer ideologiskt än så är det inte. Kanske man också kan räkna in någon form av nihilistiskt/ekofascistiskt motiv (typ
Pekka-Eric Auvinen).
Vad som talar mot det är uppgifterna om flera gärningsmän, men jag vet inte riktigt hur pass allvarligt vi ska ta det. Det uppgavs vara flera gärningsmän också på Utøya, och nu senast i Nice.
– Högerextremism
Tror jag inte alls på, åtminstone inte ett ideologiskt medvetet sådant. Högerextrem terror brukar nästan alltid vara mer riktade, mot statsföreträdare, judar, muslimer, invandrare eller liknande. Mer planlöst dödande känns inte som att det ligger på det högerextremas agenda.
– Islamistisk terror
Kanske, men vad som talar mot det är att det än så länge saknas uppgifter som direkt tyder på det. Islamistisk terror brukar ofta inbegripa ett Allahu Akbar-rop...
Hans Brun talar tydligen också om vänsterextrem terror. Jag räknar inte in det som ett rimligt motiv, han tar upp det antagligen för att han vill neutralisera då han nämnt högerextrem terror som en möjlighet.