2006-12-14, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rob Halford
När det gäller landstigningen är den givetvis mycket dåligt genomförd, men jag anser att vi ändå bör hålla igen lite med kritiken eftersom vi inte har någon som helst aning om hur långt soldaterna har kommit i sin utbildning

Vi kan nog utgå från att britterna inte skickar rekryter till Irak. Klippet är taget i Basra, Iraks andra största stad.

Citat:
– eller ens om detta är deras huvuduppgift. Det kanske rör sig om kockar, stabsbiträden, mekaniker eller motsvarande som får sig en orienterande utbildning i de uppgifter som övriga soldater inom förbandet löser.

Som jag skrev så var det hela en plojgrej sedan ett par soldater från armén hade skrävlat om hur lätt det skulle vara att landstiga. De skulle få tillfälle att visa upp det, och givetvis visste båtföraren precis var han skulle landstiga för att armésoldaterna skulle få skämmas lite.

Citat:
Svenska soldater med underhållsfunktioner som övar t.ex. campförsvar är inte heller en fröjd att se alla gånger...

Britterna har soldater från Territorial Army som sköter om baserna i Irak. och som har det som sin huvuduppgift, så att resten kan hålla sig utanför så mycket som möjligt. Känns väl inte helt osannolikt om det skulle röra sig om TA vi ser i klippet dessutom. Dessa ska för övrigt vara rätt föraktade av de "riktiga soldaterna". De förefaller dessutom ha stora problem att rekrytera soldater till TA i Storbritannien, möjligtvis på grund av kriget i Irak;

http://www.timesonline.co.uk/article/0,,2087-1849461,00.html
Citera
2006-12-14, 17:30
Medlem
Rob Halfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
På vilket sätt är denna meningen hjälpsam att beskriva en gruppchefs roll i en skyttegrupp?

"Gruppchefen använder sitt pansarskott om "pansar i anfallsmål" upptäcks. Efter han har avförats sitt pansarskott så kastar han det eftersom det är ett engångsvapen."

Eftersom författaren skrivit att gruppchefen är beväpnad med AK-5 och P-skott tycker jag inte att detta är obehövlig information för den genomsnittlige läsaren.

Passar också på att tacka Fennicum för påpekandet om var klippet spelats in och under vilka förhållanden.
Citera
2006-12-14, 18:25
Medlem
503s avatar
Citat:
Eftersom författaren skrivit att gruppchefen är beväpnad med AK-5 och P-skott tycker jag inte att detta är obehövlig information för den genomsnittlige läsaren.

Nämen så trevligt då. Då är det nog bäst du går in och lägger till den delen på stf också så att folk inte tror att denne springer runt med ett p-skott bara för att det är skoj.

Vi kan ju lägga till en massa intressant fakta där.
Vad sägs om detta ?
"Gruppchefen bär även runt på ett vättskesystem. Han använder det tex. vid "törstig i anfallsmålet".
När systemet är slut så fyller han på det på nytt."
Citera
2006-12-14, 18:41
Medlem
Rob Halfords avatar
Citat:
Nämen så trevligt då. Då är det nog bäst du går in och lägger till den delen på stf också så att folk inte tror att denne springer runt med ett p-skott bara för att det är skoj.

Vi kan ju lägga till en massa intressant fakta där.
Vad sägs om detta ?
"Gruppchefen bär även runt på ett vättskesystem. Han använder det tex. vid "törstig i anfallsmålet".
När systemet är slut så fyller han på det på nytt."

Nu tror jag inte att någon som läser artikeln tror att svenska soldater släpar runt på utrustning och vapensystem bara för att det är roligt, däremot är jag av uppfattningen att den genomsnittlige läsaren inte besitter allt för stora kunskaper om de olika vapensystem som finns på en skyttegrupp. En orientering om vad de olika vapnen används till kan därför vara på sin plats. Den genomsnittlige läsaren klarar säkert sedan av att på egen hand inse att även ställföreträdaren använder sitt p-skott på liknande sätt.
Citera
2006-12-14, 19:41
Medlem
Citat:

Onödigt påpekande men, det Går klart och tydligt redan att läsa följande:
"Stf-gruppchefen har alltså också ett pansarskott som han nyttjar"
Citera
2006-12-14, 19:54
Medlem
503s avatar
Citat:
Nu tror jag inte att någon som läser artikeln tror att svenska soldater släpar runt på utrustning och vapensystem bara för att det är roligt, däremot är jag av uppfattningen att den genomsnittlige läsaren inte besitter allt för stora kunskaper om de olika vapensystem som finns på en skyttegrupp. En orientering om vad de olika vapnen används till kan därför vara på sin plats. Den genomsnittlige läsaren klarar säkert sedan av att på egen hand inse att även ställföreträdaren använder sitt p-skott på liknande sätt.

Jojo, helt klart.
Men på wikipedia så går det ju att få information om vapensystemet också genom att klicka på "p-skott" i artiklen.

Aja, skall vi lägga ner denna disskutionen nu innan vi får oss en jävel för det ?
Citera
2006-12-15, 08:51
Medlem
Pandemoniums avatar
Fennicum: Är du säker på att det är filmat i Basra? Jag har för mig att klippet är äldre än Irakkriget.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in