Jag tycker bra om Basfaktas ambition, och ogillar inte principiellt konspirationer. Men en sak tror jag att vi måste bära i minnet angående MOP, och det är att historien och teorierna kring saken växer ur sina skal och byter skepnad.
Faktiskt genomgår spaningsarbetet från polisens sida en parallell evolution.
När det gäller Lisbeths tips om de två männen på Västerlånggatan, så behöver det ju inte vara så att någon lurar henne att tro något annat. Visst talar hon med Hans Holmér och Dahlsten, men hon talar inledningsvis också mycket med sin son Mårten, detta har hon sagt uttryckligen i en intervju, och allt annat vore konstigt. Att hon tre år senare pekar ut CP är inte vederstyggligt, bara mänskligt. Att Hans Holmér fastnar i PKK behöver inte betyda mörkläggning, det kan vara felvärdering av vissa informationer och brist på andra, det kan vara tunnelseende.
Att Ölvebro och Krusell slösar tid på att få resning är inte för att skydda SAP, så att dom inte ska förlora alla framtida val. Obeliskerna på Luntmakargatan är fascinerande i sin parallella geografiska utsträckning, men högst sannolikt firar de inte mordet på vår statsminister. Sonny Björk har förmodligen inte skjutit med en modifierad .38, även om det hade varit synnerligen roligt, då han i nyhetssändningarna letar efter vapen i containers dagen efter, och dessutom står med i samma konfrontationsled som CP tre år därefter.
Olof Palme hade förmodligen inte HIV. Hur kan jag säga det? Jo genom att hänvisa till obduktionsintervjun, där Palmes hälsotillstånd diskuteras ingående. Jag tror mer på dessa papper än på ett löst antagande att Olof legat med Ebbe Carlsson eftersom de synts gemensamt på en bild från 197X. Krångla inte till det som LGWP säger!
Kort sagt: vår bild av förloppet, polisens bild av förloppet, vittnens bild av förloppet (trådaktuella just nu, IM, samt Lisbeth), och pressens bild av förloppet är föränderlig! Men att någon ändrar sig betyder inte att man är hotad till det, eller plötsligt kommit till en klarare insikt; det är bara mänskligt. IM är sympatisk och mänsklig, han väljer att inte läsa om mordet, några år senare lutar han åt CP, nu vrider han sig åt SB/AG, för att använda Boboslackes förkortning. Betyder det att han nu äntligen säger sanningen, eller betyder det att också han är påverkbar, och att han till syvende och sist ändå läst en del om mordet?
Följer man pressens evolution i frågan så är det Hans Holmers spaning, VG, PKK, Sydafrika, Polisspåret, WT-iakttagelser och tokiga brev. Därefter följer GMP med CP och CA, Sigge C, och Aschberg och TV3, och Borgnäs och mer Polisspår. SE är en skum figur på sitt sätt, CGÖ på sitt. Jallai och LGWP riktar på 2010-talet in allmänheten mot ett landsförrädarspår respektive en palatsrevolution. Betyder detta att alla som dittills haft en annan åsikt mörklägger eller konspirerar? Nej, självfallet inte.
Det går att hitta skumma saker i alla spår, även om de snarare bör kallas uppslag.
För att hitta rätt i denna villervalla måste man göra som Basfakta, titta på ursprungliga förhör, kontrollera möjliga tidsförlopp, men även denna ambition måste en gång stranda, det går bara inte att peka ut någon som GM baserat på detta. Vi får bättre vikter och motvikter att lägga i vågskålen, så långt kan vi komma.
För att hitta rätt i denna villervalla, måste man också lära sig att vara noggrann med citat och källhänvisningar, det gäller här i tråden också! Vi har dessutom inget att vinna på otrevligheter, och framför allt måste vi nog läsa varandras texter lite noggrannare.
Jag manar till bokmalande och noggranna inlägg. Jag manar till att samarbeta med t ex Basfakta. Jag hoppas att fler vill delta och delge WT-iakttagelser med tillhörande referenser från förekommande litteratur till mig. Jag manar till försiktighet i konspirationstänkandet, även om tråden ligger under den rubriken.
Jag håller med Iesho, tråden är stundtals mycket bra, för bra för mig. Ibland är den usel.
Jag manar fler att leta efter sånt här (1:35:10 in i Norra magasinet special, april 1994):
https://www.youtube.com/watch?v=bJQeRUvqdHk