2016-07-14, 22:50
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Han är för övrigt en betjänt inte en butler, trodde du med din unika erfarenhet av överklass visste skillnaden.

Nej? Om han serverar drinkar då är han butler.

Citat:
Ursprungligen postat av Chambre
Formella regler säger också att man bär svart kostym på begravningar. Högst upp står frack, inte svart kostym. Precis samma stilregler säger också att man inte bär bruna skor efter 18.00.

Borde du inte som påstådd "överklassare" kunna det?

Det handlar helt om var man vill lägga nivån.

Citat:
Katastrof att länka till USA för att visa överklassen. I USA finns det ingen adel, alltså finns det ingen överklass. Undantaget är inflyttade personer från anrika europeiska familjer.

Adel nu igen. De som du ser här är legit amerikansk överklass, https://www.youtube.com/watch?v=-WcELpEyU4w
Citera
2016-07-14, 22:50
Medlem
Vic878s avatar
Citat:
Katastrof att länka till USA för att visa överklassen. I USA finns det ingen adel, alltså finns det ingen överklass. Undantaget är inflyttade personer från anrika europeiska familjer.

Jag avskyr att behöva länka till Wikipedia, men nog har det funnits en överklass sedan kolonialtiden.

https://en.wikipedia.org/wiki/American_gentry
Citera
2016-07-14, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vic878
Att Lundsberg aldrig har varit någon elitutbildning, däremot ett populärt alternativ för överklassen, både av tradition, och att man i vissa fall inte kunnat kvalificera sig för bättre alternativ.

Det är väl som min salig farfar brukade konstatera "har man ingen erfarenhet så brukar det bästa alternativet vara att lyssna på dem som vet bättre och hålla käften".

Elitutbildning vad gäller fostran, att lära sig disciplin och hierarki samt friserade betyg kan man komma långt med. Alla som studerat på universitet vet att gymnasietiden inte har så stor inverkan på ens studieförmåga.

Säg mig, vad har du själv för erfarenhet av överklassen?
Citera
2016-07-14, 22:56
Medlem
Citat:
Jag avskyr att behöva länka till Wikipedia, men nog har det funnits en överklass sedan kolonialtiden.

Visst om vi vill kalla de för amerikaner så kan vi. Jag ser de som européer. Många som återfinns i wikipediasidan är någonstans mellan traditionell och "modern" överklass. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för okunskapen som jag innehar om amerikanskt överklass.
Citera
2016-07-14, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen

Det handlar helt om var man vill lägga nivån.

Adel nu igen. De som du ser här är legit amerikansk överklass, https://www.youtube.com/watch?v=-WcELpEyU4w

En butler har alltid personal sig underordnad, den fjanten som var med i din lilla utbildningsfilm var en simpel betjänt (för kvällen).
Citera
2016-07-14, 23:07
Medlem
Vic878s avatar
Citat:
Visst om vi vill kalla de för amerikaner så kan vi. Jag ser de som européer. Många som återfinns i wikipediasidan är någonstans mellan traditionell och "modern" överklass. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för okunskapen som jag innehar om amerikanskt överklass.

Trots allt så är det där vi finner grundarna av överklassen i USA, sedan kan det väl diskuteras vad som är traditionell eller modern överklass vid en jämförelse med samtidens Europa. Om det avses industrimän och landägare som inte har adlig bakgrund, så skulle jag nog säga att vi hittar exempel både bland noblessen i Europa och USA, vilket är ett resultat av tidsandan.

Inte behövs det några ursäkter.
Senast redigerad av Vic878 2016-07-14 kl. 23:10.
Citera
2016-07-14, 23:08
Medlem
Babianens avatar
Citat:
En butler har alltid personal sig underordnad, den fjanten som var med i din lilla utbildningsfilm var en simpel betjänt (för kvällen).

1) Hahah nej om man bara har en man anställd då är han butler.

2) Nej du kan räkna med att han var permanent anställd sedan många år.
Citera
2016-07-14, 23:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen

Men sluta nu. Butlern är chef för hela tjänstefolksstaben i ett hus. Jämför husfrun, som är chef för alla kvinnliga tjänsteandar i huset. Butlern står över husfrun om det blir en konflikt.

Ja butlern kan servera drinkar, när det är speciellt viktiga gäster på besök. För att det helt säkert ska göras korrekt. Men det vanligaste är att betjänten gör det, medan butlern övervakar på lite avstånd.
Citera
2016-07-14, 23:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Ja, fast då var dom ju fortfarande inflyttade européer. Artikeln är skriven i imperfekt!
Senast redigerad av Merwinna 2016-07-14 kl. 23:24.
Citera
2016-07-14, 23:17
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men sluta nu. Butlern är chef för hela tjänstefolksstaben i ett hus. Jämför husfrun, som är chef för alla kvinnliga tjänsteandar i huset. Butlern står över husfrun om det blir en konflikt.

Ja butlern kan servera drinkar, när det är speciellt viktiga gäster på besök. För att det helt säkert ska göras korrekt. Men det vanligaste är att betjänten gör det, medan butlern övervakar på lite avstånd.

1) Men om du bara har en man då har han jobbet att vara butler.

2) Vad exakt är betjänt?

3) Ja men om du har en större bjudning då hyr man in catering nu för tiden och då får din butler eller kock hålla koll på dem.

4) Jag kollade upp det och betjänt = footman. Hur många har både butler och footman anställda på heltid idag? Typ ingen.
Senast redigerad av Babianen 2016-07-14 kl. 23:36.
Citera
2016-07-14, 23:17
Medlem
Vic878s avatar
Citat:
Elitutbildning vad gäller fostran, att lära sig disciplin och hierarki samt friserade betyg kan man komma långt med. Alla som studerat på universitet vet att gymnasietiden inte har så stor inverkan på ens studieförmåga.

Säg mig, vad har du själv för erfarenhet av överklassen?

Jaha, så du menar alltså att studieresultaten under gymnasietiden inte påverkar dina möjligheter till högre utbildning?

Min egen erfarenhet, ett par tronföljare i släkten om några länder skulle få för sig att återinföra monarkin.
Citera
2016-07-14, 23:20
Medlem
Vic878s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, fast då var dom ju fortfarande inflyttade européer. Artikeln är skriver i imperfekt!

Helt riktigt, men det relevanta i sammanhanget borde vara att man grundade en ny aristokrati. Inga konstigheter, samma sak gäller t.ex. Sydamerika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in