2016-07-14, 10:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Snacket går att vi fick 3M €.

Kan du länka? För allt för ofta så blandar man ihop vad köpande betalar brutto, inklusive dyra sign ons, och vad säljande klubb får netto. Historien har väl lärt oss att summan klubben får ofta ligger på 50-60% av de siffror det spekuleras kring.

Snacket här kring Aiks och Ifks senaste försäljningar är tydliga exempel på detta.
Senast redigerad av se_där... 2016-07-14 kl. 10:38.
2016-07-14, 10:44
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Kan du länka? För allt för ofta så blandar man ihop vad köpande betalar brutto, inklusive dyra sign ons, och vad säljande klubb får netto. Historien har väl lärt oss att summan klubben får ofta ligger på 50-60% av de siffror det spekuleras kring.

Snacket här kring Aiks och Ifks senaste försäljningar är tydliga exempel på detta.

Jag har ingen länk, det är vad jag fått höra från folk i klocktornet. Därför jag skrev att man kan ta det med en nypa salt.
2016-07-14, 11:20
Medlem
Gallachers avatar
25 miljoner för Sam Johnson? Herregud. Om detta stämmer så har Boa gjort en av århundradets affärer.
En medelmåtta i ett av allsvenskans sämsta lag för dem pengarna..
2016-07-14, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Antonsson är 25 och Israelsson är 27, skillnaden för intressenterna bör inte va så stor rent åldersmässigt.

Angående Borges så hade han sex månader kvar på kontraktet och var själv inställd på att dra som bosman, att vi ens fick en peng för honom var ganska oväntat och intresset för honom var riktigt svalt (iaf från topp 5 ligorna) trots hans fina insatser i VM.
Skulle säga att Antonsson är mer attraktiv spelartyp än Israelsson även om de under säsongen bägge krigat i toppen av skytteligan. Israelsson är ju verkligen ingen klassisk 10:a i ett 4-2-3-1, där brukar det vara en playmaker med egenskaper som Eikrem i Malmö. Tror att vi hade gynnats av att ha en riktigt vass 10:a med bra passningsfot och blick för spelet, tungt skott och god teknik. Även om det resulterat i färre mål för honom själv så hade han vägt upp det med fler målgivande passningar och ett mer kreativt anfallsspel i övrigt.

Liknelsen med Borges var för att poängtera att centrala mittfältare i den åldern (På den nivå vi talar om nu alltså) sällan går för några större summor om man inte är extrema poängspelare. Israelsson har haft en bra vår med galen målskörd men det är knappast den typen av spelare någon utländsk klubb pungar upp hur mycket som helst för. Vad fick man för bud på Borges efter VM (Då med 1 år kvar på kontraktet)? Kan väl inte ha rört sig om mycket mer än 5-10 miljoner?
2016-07-14, 11:50
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gallacher
25 miljoner för Sam Johnson? Herregud. Om detta stämmer så har Boa gjort en av århundradets affärer.

Å andra sidan har Sam levererat mål med ett statiskt spelsätt och närmast värdelösa yttrar. Han har visat känsla två säsonger nu, så jag tycker absolut att intresset var befogat. Sen är väl kinesiska ägarna lite FM över hur de strör "småpengar" om sig...
2016-07-14, 11:55
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Snacket går att vi fick 3M €. Hur trovärdigt det är vet jag inte. Vi nobbade inte 30 millar, vi nobbade 25 så bättre än 25 är det åtminstone kan man hoppas. Sitter och ber till högre makter att vi slipper kval i år, det ser jävligt tunt ut minst sagt.

Du har rätt. Jag undrar hur BoA resonerat, förhoppningsvis finns det välscoutade lösningar för som det är i dagsläget finns det ingen i truppen att fylla Sams roll. Särskilt som man varit tydliga med att Olunga är redo först nästa säsong och att låta Ranégie vandra (nästan bokstavligen) vidare.

Jawo och Olunga på topp skrämmer inte ens Ljungskile.

Försvinner dessutom Colley ser det jävligt mörkt ut. JUL har hittills haft det svårt i vissa U21-matcher...
2016-07-14, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Angående Borges så hade han sex månader kvar på kontraktet och var själv inställd på att dra som bosman, att vi ens fick en peng för honom var ganska oväntat och intresset för honom var riktigt svalt (iaf från topp 5 ligorna) trots hans fina insatser i VM.
Under VM pratades det om att Chelsea skulle buda 50 miljoner för Borges härinne. Den sommaren var det minnsan stil på AIK-hybrisen.
2016-07-14, 12:01
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Skulle säga att Antonsson är mer attraktiv spelartyp än Israelsson även om de under säsongen bägge krigat i toppen av skytteligan. Israelsson är ju verkligen ingen klassisk 10:a i ett 4-2-3-1, där brukar det vara en playmaker med egenskaper som Eikrem i Malmö. Tror att vi hade gynnats av att ha en riktigt vass 10:a med bra passningsfot och blick för spelet, tungt skott och god teknik. Även om det resulterat i färre mål för honom själv så hade han vägt upp det med fler målgivande passningar och ett mer kreativt anfallsspel i övrigt.

Liknelsen med Borges var för att poängtera att centrala mittfältare i den åldern (På den nivå vi talar om nu alltså) sällan går för några större summor om man inte är extrema poängspelare. Israelsson har haft en bra vår med galen målskörd men det är knappast den typen av spelare någon utländsk klubb pungar upp hur mycket som helst för. Vad fick man för bud på Borges efter VM (Då med 1 år kvar på kontraktet)? Kan väl inte ha rört sig om mycket mer än 5-10 miljoner?
Då förstår jag.

Borges var millimeter från att skriva på för Ligue 1-laget Bastia för vad jag tror var 9 miljoner, nu sprack den affären men Israelsson kan nog kunna gå för dom pengarna. Är osäker på hur er ekonomiska situation ser ut men vore det inte mer värt å behålla honom om ni har chansen?
Citat:
Ursprungligen postat av Dalesmale
Under VM pratades det om att Chelsea skulle buda 50 miljoner för Borges härinne. Den sommaren var det minnsan stil på AIK-hybrisen.
2016-07-14, 12:28
Avslutad
Enligt Aftonbladets silly så är Marseille intresserade av Nasiru, men är "bara" villiga att betala runt en miljon euro då han sitter på ett ganska kort kontrakt. Kan vi få så mycket för allsvenskans valpigaste spelare så är det bara att tacka och ta emot. Dessutom frigörs en plats samt en del pengar som kan slängas över Chibuike.
2016-07-14, 12:37
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gallacher
Medelmåtta? inte i en allsvensk kontext.
2016-07-14, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
MSD in från start som flera sagt. Paka får fler och längre inhopp och fler matcher men inte nyckel än.
Bara vi inte gör oss av med pengarna på May/Farnerud etc är jag nöjd. Vi behöver ju dra åt på svångremmen.

Hur mycket kostade Ankersen för oss? Jag har hört siffran 5 miljoner men det kanske var mer?

Låter som en bra deal för DIF. SÄLJ!!!
2016-07-14, 16:03
Medlem
Othman el Kabir klar för DIF nu. Kan säkert bli bra. Kommer väl fler värvningar i spåren av Johnsonförsäljningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in