Fru "Babianen",
Jag tycker definitivt att vi inte diskuterar samma typ av "överklass" om vi förutsätter att du inte har missuppfattat allting från grunden. För att det verkar som om du har en mycket annorlunda uppfattning i många frågor som berör den nämnda socioekonomiska gruppen.
Jag skulle inte klassa mig personligen som en del av s.k. överklassen men trots allt så tycker jag mig ha någorlunda god bild av denna gruppen efter många års arbete
med hovet.
Den bilden som jag har fått för mig är att kretsen runt kungen bär nästan uteslutande skräddarsytt klädsel och specialtillverkade skor. Besök hos urmakare kan förekomma även om det inte är lika vanligt. Visst, det betyder inte att dessa människor inte klär sig i konfektion alls, men då handlar det framförallt om diskreta produkter utan några som helst synliga loggor.
Det är viktigt att jag påminner om att mina beskrivningar syftar framförallt på den manliga-gruppen som jag har umgåtts med. Jag kan bestämt säga att jag inte vet hur det ser ut gällande klädsel på den kvinnliga sidan, så där får ni ursäkta mig.
Om jag skulle vilja sammanfatta mina åsikter när det gäller skillnaden mellan finare folk och de övriga befolkningen i några punkter;
- Man skall inte skryta med sina ekonomiska tillgångar.
- Det är viktigt att man är religiös, officiellt i alla fall
- Det är viktigt att man håller fast vid familjens värderingar
- Det är viktigt med en familjetradition (här är utländsk adel minst lika respekterad som svensk adel).
- Man ska alltid vara extra mycket artig och vänlig mot alla högre stående personer, och vill man vara ännu vänligare så är man minst lika trevlig mot lägre stående människor.
- Man bör ha en ansedd utbildning (exempelvis ekonomi eller filosofi)
- Man bör tala ett antal språk utöver modersmålet och engelskan.
- Man bär skor inomhus, eller tofflor om skor inte finns - man ska ha något på fötterna i alla fall.
- Man använder inte jeansbyxor, aldrig.
- Det är viktigt att kläderna andas kvalitet (vilket gör att skräddarsytt förekommer ofta).
- Personer ur andra socioekonomiska grupper ska inte behöva känna sig undertrycka, och därför är det inte viktigt att bära kläder, använda bilar eller förbruka något annat som kan vara ett tydligt tecken på rikedom (därav undviker man synliga loggor i största möjliga utsträckning).
Jag hade kunnat beskriva det ytligt med att man ska klä sig i kostym och åka Volvo eller Mercedes-Benz, som några nämnt tidigare i tråden. Men jag vill dock upplysa om att alla dessa beskrivningar är ytliga och representerar inte dessa människor. Sådana beskrivningar kan definitivt stämma ibland, men det beror inte på några oskrivna regler bland överklassen, snarare på grund av uppfostran som leder till att man uppfattar världen på ett annat sätt och väljer alltid kvalitet.
Det var allt jag ville förmedla, tack.