2016-07-12, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Man ser skillnad på folk oavsett bro titta på de videos som jag postade tidigare i tråden.

2) Nej folk i överklassen har inte något speciellt öga för kläder (hur skulle det fungera?) däremot har överklass människor bättre smak så även om de inte vet någonting om till exempel kläder kommer de att "välja rätt".

3) Vad för bekräftelse och medhåll talar du om?

4) Jag har gjort ett vk konto där jag kommer att posta random saker där kan ni se exempel på hur överklass livs-stilen kan se ut, https://new.vk.com/id373892514

Dina videos innehållandes vanliga svenssons är totalt meningslösa.
Citera
2016-07-12, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chambre
Fru "Babianen",
Jag tycker definitivt att vi inte diskuterar samma typ av "överklass" om vi förutsätter att du inte har missuppfattat allting från grunden. För att det verkar som om du har en mycket annorlunda uppfattning i många frågor som berör den nämnda socioekonomiska gruppen.

Jag skulle inte klassa mig personligen som en del av s.k. överklassen men trots allt så tycker jag mig ha någorlunda god bild av denna gruppen efter många års arbete med hovet.

Den bilden som jag har fått för mig är att kretsen runt kungen bär nästan uteslutande skräddarsytt klädsel och specialtillverkade skor. Besök hos urmakare kan förekomma även om det inte är lika vanligt. Visst, det betyder inte att dessa människor inte klär sig i konfektion alls, men då handlar det framförallt om diskreta produkter utan några som helst synliga loggor.

Det är viktigt att jag påminner om att mina beskrivningar syftar framförallt på den manliga-gruppen som jag har umgåtts med. Jag kan bestämt säga att jag inte vet hur det ser ut gällande klädsel på den kvinnliga sidan, så där får ni ursäkta mig.

Om jag skulle vilja sammanfatta mina åsikter när det gäller skillnaden mellan finare folk och de övriga befolkningen i några punkter;
  • Man skall inte skryta med sina ekonomiska tillgångar.
  • Det är viktigt att man är religiös, officiellt i alla fall
  • Det är viktigt att man håller fast vid familjens värderingar
  • Det är viktigt med en familjetradition (här är utländsk adel minst lika respekterad som svensk adel).
  • Man ska alltid vara extra mycket artig och vänlig mot alla högre stående personer, och vill man vara ännu vänligare så är man minst lika trevlig mot lägre stående människor.
  • Man bör ha en ansedd utbildning (exempelvis ekonomi eller filosofi)
  • Man bör tala ett antal språk utöver modersmålet och engelskan.
  • Man bär skor inomhus, eller tofflor om skor inte finns - man ska ha något på fötterna i alla fall.
  • Man använder inte jeansbyxor, aldrig.
  • Det är viktigt att kläderna andas kvalitet (vilket gör att skräddarsytt förekommer ofta).
  • Personer ur andra socioekonomiska grupper ska inte behöva känna sig undertrycka, och därför är det inte viktigt att bära kläder, använda bilar eller förbruka något annat som kan vara ett tydligt tecken på rikedom (därav undviker man synliga loggor i största möjliga utsträckning).

Jag hade kunnat beskriva det ytligt med att man ska klä sig i kostym och åka Volvo eller Mercedes-Benz, som några nämnt tidigare i tråden. Men jag vill dock upplysa om att alla dessa beskrivningar är ytliga och representerar inte dessa människor. Sådana beskrivningar kan definitivt stämma ibland, men det beror inte på några oskrivna regler bland överklassen, snarare på grund av uppfostran som leder till att man uppfattar världen på ett annat sätt och väljer alltid kvalitet.

Det var allt jag ville förmedla, tack.

Nonsens. Överklassen bryr sig inte om att deras förmögenhet syns, snarare så att det är viktigt att den gör det. Däremot är överklassen uppfostrade och vet hur man beter sig bland övrig överklass. Däremot är det inte lika viktigt inför dess undersåtar.
Citera
2016-07-12, 19:34
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Dina videos innehållandes vanliga svenssons är totalt meningslösa.

Menar du att de här personerna är Svenssons, (FB) skillnader mellan överklass och medel-under ? En av dem håller på med hästpolo hur många Svenssons gör det?
Citera
2016-07-12, 19:38
Medlem
Citat:
Menar du att de här personerna är Svenssons, (FB) skillnader mellan överklass och medel-under ? En av dem håller på med hästpolo hur många Svenssons gör det?

Betydligt fler än överklassen i alla fall.
Citera
2016-07-12, 19:39
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Nonsens. Överklassen bryr sig inte om att deras förmögenhet syns, snarare så att det är viktigt att den gör det. Däremot är överklassen uppfostrade och vet hur man beter sig bland övrig överklass. Däremot är det inte lika viktigt inför dess undersåtar.

Men om alla som man känner har en förmögenhet då är det inget speciellt eller hur? Så varför skulle folk visa upp något som alla andra också har?

Citat:
Betydligt fler än överklassen i alla fall.

Det är fler Svenssons än överklass människor som spelar hästpolo?
Citera
2016-07-12, 19:46
Medlem
Citat:
Men om alla som man känner har en förmögenhet då är det inget speciellt eller hur? Så varför skulle folk visa upp något som alla andra också har?

Det är fler Svenssons än överklass människor som spelar hästpolo?

Men om alla i överklassen utövar hästpolo då är det ju inget speciellt eller hur? Så varför skulle folk utöva något som alla andra också utövar?
Citera
2016-07-12, 19:53
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Men om alla i överklassen utövar hästpolo då är det ju inget speciellt eller hur? Så varför skulle folk utöva något som alla andra också utövar?

1) Det är bara muppar som spelar hästpolo men det var inte min poäng.

2) Menar du att de här männen är Svenssons, https://www.youtube.com/watch?v=exAK4BupcZ0 ? De är så legit överklass som man kan bli i USA (fast de är fuck ups).

3) Sitter skillnaden i kläderna eller i att de har guldkronor på huvudet? Nej det sitter i "vibben".
Citera
2016-07-12, 19:56
Medlem
Citat:
1) Det är bara muppar som spelar hästpolo men det var inte min poäng.

Vad var då din poäng med att länka till en video där hästpolo figurerar och sen påtala att de är muppar?
Citera
2016-07-12, 19:58
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Vad var då din poäng med att länka till en video där hästpolo figurerar och sen påtala att de är muppar?

För att om du jämför dem med mannen som intervjuar dem kan du se skillnaden mellan överklass och underklass. Du kan se att de ser bättre ut och är mer sociala än underklass mannen.
Citera
2016-07-12, 20:06
Medlem
Citat:
För att om du jämför dem med mannen som intervjuar dem kan du se skillnaden mellan överklass och underklass. Du kan se att de ser bättre ut och är mer sociala än underklass mannen.

Texten ovan är ingen poäng, det är svammel. Du får ett nytt försök.
Citera
2016-07-12, 20:08
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Texten ovan är ingen poäng, det är svammel. Du får ett nytt försök.

Här är ett annat exempel, https://www.youtube.com/watch?v=GvrtMd36qw8 förnekar du att överklass männen ser bättre ut än underklass mannen?
Citera
2016-07-12, 20:28
Medlem
Citat:
Här är ett annat exempel, https://www.youtube.com/watch?v=GvrtMd36qw8 förnekar du att överklass männen ser bättre ut än underklass mannen?

Jag ser inga överklassmän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in