Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-09, 20:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Verkar vara rätt många flyktingar som drunknar i vårt land...
Varför är för mig en gåta? kommer man ifrån ett mesta dels torrt ökenlandskaps land och det första man gör är att hoppa i vattnet och simma?

Jag misstänker starkt att flyktingar inte riktigt har samma simskola som i Sverige där vi faktiskt ganska tidigt lär våra barn simma...

Inte bara simma; simma över en hel sjö... Något som är farligt till och med om man är en god simmare. Man kan ju bli avkyld, få kramp o.s.v..
Citera
2016-07-09, 20:29
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Inte bara simma; simma över en hel sjö... Något som är farligt till och med om man är en god simmare. Man kan ju bli avkyld, få kramp o.s.v..

Inte bara kan... man blir avkyld... (få sjöar i världen som har typ 37-38 grader :-)

Känns som någon ville få lite respekt... vilket verkar väldigt viktigt i vissa kulturer...
Citera

Moderatormeddelande

Postat av scheele 2016-07-09, 20:29
Medlem
Nu skärper vi tonen, hädanefter får ni räkna med varningar för alla inlägg som är off topic och alla åsikter om invandring
Tråden handlar om ett drunkningstillbud i Laholm
//moderator
2016-07-09, 20:30
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Från Hallandsposten: "Enligt Jennie Andersson så hade pojken ett simintyg och klassades som simkunnig. Vi tillhandahåller simundervisning på folkhälsocentrum och för att gå dit ensamma och bada så måste dom ha ett simintyg" Kan han ha lurat till sig ett intyg av en annan anledning gissa vilken?

Han var förmodligen fullt simkunnig, dom flesta som drunknar är simkunniga. Det som gör att dom drunknar är att dom överskattar sin förmåga och gör saker dom inte klarar. Majoriteten är äldre som helt enkelt inte klarar vad dom klarade i sin ungdom. Sen är det ju en del som drunknar på fyllan också.

Tragiskt när folk går och drunkar, skulle gissa på att han fått kramp någonstans och därefter drunkat. Även en dålig simmare borde klara att simma över den sjön, den är ju som bredast runt 500m om man tittar på google. Men ska man simma lite längre sträckor bör man se till att ha någon med sig.
Citera
2016-07-10, 00:45
Medlem
batakis avatar
Citat:
Tragiskt när folk går och drunkar, skulle gissa på att han fått kramp någonstans och därefter drunkat. Även en dålig simmare borde klara att simma över den sjön, den är ju som bredast runt 500m om man tittar på google. Men ska man simma lite längre sträckor bör man se till att ha någon med sig.
Det kan nog stämma, den sjön är inte så stor, mest karpfiskare som håller till där.

Simkunnigheten bland de ensamkommande är nog inte så bra, fast modet större. I en annan sjö i Laholms kommun, Glänninge sjö, fick de ta bort en flytponton som låg en 50-100m ut från land. Folk brukade simma ut till den, klättra upp, sitta och filosofera lite och sen simma tillbaka. Anledning var att ensamkommande hade varit nära och drunkna när de simmande dit.
Citera
2016-07-10, 00:53
Medlem
netr0pas avatar
Jag tror det är många här i tråden som överskattar sin förmåga också. Många drunknar trots att de kan och vet hur man simmar. Dock beror allt på omständigheterna:

* Temperaturen i vattnet
* Fyllan?
* Ström i vattnet
* Utmattning
* Kramp

På tal om kramp: Jag kan själv simma och deltog själv i simskola när jag var liten men har alltid haft problem med kramp - speciellt i kallt vatten. Just av den anledningen skulle jag inte ens har nån chans om jag hamnar i kallare vatten.

Tror fan min chans att överleva i den där sjön är inte så stor heller trots att jag kan simma. Det handlar som sagt inte bara om simkunnighet utan också om andra faktorer.
Citera
2016-07-10, 00:59
Medlem
LuluBrooksies avatar
Åh nej vad synd att det blev ett drunkningstillbud trots att TryggHansa eller vilka fan det nu är har kört reklam i månader att "nu gör de badplatserna säkrare" osv!
Citera
2016-07-10, 01:37
Medlem
ganglere2s avatar
Det är en liten och lugn sjö. Fast det är klart, man kan drunkna i ett badkar också.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Åh nej vad synd att det blev ett drunkningstillbud trots att TryggHansa eller vilka fan det nu är har kört reklam i månader att "nu gör de badplatserna säkrare" osv!

Inte synd enligt mig. Det sparar in en hel del bidragspengar.
Citera
2016-07-10, 01:51
Medlem
Flashsmashs avatar
Droger i kombination med vatten kan vara livsfarligt.
Citera
2016-07-10, 11:19
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FullPatte
Varför skriver de då "mannen" på minst två ställen i artikeln?

Blir intressant att se om dom gör en åldersbedömning vid obduktionen?
Citera
2016-07-10, 11:33
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
På wikipedia ser det onekligen ut som om man hyfsat enkelt skulle kunna ta sig över sjön.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b9/Lilla_Tjärby_sjö_02.jpg

Man bör vara försiktig med avståndsbedömning när det kommer till att simma. Gångavstånd och simavstånd skiljer sig markant. Inte bara invandrarfigurer som fått pynta med sina liv genom den villfarelsen.
Citera
2016-07-10, 20:22
Medlem
ace_secs avatar
Vilket öde! Hela vägen från Afghanistan, troligtvis i en livsfarlig båt över Medelhavet.
Ljuger sig in i Sverige som barn, för att få extra bra behandling. Och så drunknar han i en
sjö i Laholm

Vi kommer få se ett tjugotal till innan säsongen är slut. Minst.
Simutflykter med asylsökande skäggbarn är aldrig en bra idé!
Senast redigerad av ace_sec 2016-07-10 kl. 20:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in