2016-07-07, 14:02
Avslutad
Är nyanställd sedan i maj månad på ett bemanningsföretag.
Fick reda på att jag tvingas ta 4 veckor obetald semester eftersom kunden jag är hos har industri semester i 4v.

Har ingen intjänad semester och enligt min konsult chef har dom inga andra uppdrag då deras andra kunder också har industri semester o stängt i 4 veckor.

Ingen garanti lön får jag heller.

Någon som vet vad som gäller när man är anställd via bemanningsföretag och detta sker?
Citera
2016-07-07, 14:08
Medlem
Arbetsgivaren kan inte tvinga dig att ta ut obetald semester om det inte står något annat i just ditt avtal.
De får glatt betala garantilön. Kontakta facket.
Citera
2016-07-07, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saab-93aero
Är nyanställd sedan i maj månad på ett bemanningsföretag.
Fick reda på att jag tvingas ta 4 veckor obetald semester eftersom kunden jag är hos har industri semester i 4v.

Har ingen intjänad semester och enligt min konsult chef har dom inga andra uppdrag då deras andra kunder också har industri semester o stängt i 4 veckor.

Ingen garanti lön får jag heller.

Någon som vet vad som gäller när man är anställd via bemanningsföretag och detta sker?

Vad har du för anställningsavtal?, vad gjorde du innan fick det här jobbet, har du a-kassa eller alfa-kassa eller möjlighet till ungdomsgarantin eller dyliktt?

Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Arbetsgivaren kan inte tvinga dig att ta ut obetald semester om det inte står något annat i just ditt avtal.
De får glatt betala garantilön. Kontakta facket.

Som nyanställd på ett bemanningsföreget så lär bemanningsföretaget ha rätt gott spelrum inom lagen; att blanda in facket hade förmodligen resulterat i en avslutad anställning.
Citera
2016-07-07, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Som nyanställd på ett bemanningsföreget så lär bemanningsföretaget ha rätt gott spelrum inom lagen; att blanda in facket hade förmodligen resulterat i en avslutad anställning.
De flesta bemanningsföretag är nuförtiden rätt så seriösa.
I det här fallet vill de uppenbart bryta mot semesterlagen.
Om TS fixar skriftligt på det och vill bråka kan det nog ge utdelning.

4 veckors ofrivillig tjänstledighet är mycket pengar. Helt klart något värt att bråka över. Men om TS inte är med i akassan så är det kanske inte värt risken...
Citera
2016-07-07, 16:34
Medlem
Citat:

4 veckors ofrivillig tjänstledighet är mycket pengar. Helt klart något värt att bråka över. Men om TS inte är med i akassan så är det kanske inte värt risken...

Hur det här fallet är uppenbart när vi inte ens känner till hans typ utav anställning ställer jag mig rätt tveksam till, skulle gissa på att han är timanställd och har semesterersättning inbakad i lönen istället.
Senast redigerad av pmatt 2016-07-07 kl. 17:32.
Citera
2016-07-07, 22:47
Medlem
Boomshiggabangs avatar
Där jag jobbar hade vi tre val:
1. Obetald semester
2. Sitta på deras lokala kontor och samla damm till garantilön i väntan på uppdrag
3. Låna komptimmar för att få betald semester

Säker på att du inte har något liknande?
Citera
2016-07-07, 23:07
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

TS började i maj. Låt oss anta att TS har provanställning. Vad händer då om TS inte går med på att ta ut obetalda semesterdagar...?
Citera
2016-07-08, 12:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
TS började i maj. Låt oss anta att TS har provanställning. Vad händer då om TS inte går med på att ta ut obetalda semesterdagar...?

Jo fast frågan är ju hur han ska överleva under semestern om han inte har rätt till semesterersättning eftersom han inte hunnit tjäna in den. Då är det tidigare besparingar om han nu haft ett jobb tidigare eller lån som gäller.

Mitt råd är att göra som arbetsgivaren säger, jobba kvar på företaget och vara lojal men att sedan se dig om efter ett nytt arbete när du fått lite erfarenhet. Det finns en känsla av att företaget redan nu har ganska få kunder och minsta lilla dipp så kommer du TS att sitta risigt till på din position.
Citera
2016-07-08, 20:18
Medlem
Kan man inte skriva in sig som arbetslös och få ersättning för dessa veckor?
Citera
2016-07-08, 20:54
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Jo fast frågan är ju hur han ska överleva under semestern om han inte har rätt till semesterersättning eftersom han inte hunnit tjäna in den. Då är det tidigare besparingar om han nu haft ett jobb tidigare eller lån som gäller.

Mitt råd är att göra som arbetsgivaren säger, jobba kvar på företaget och vara lojal men att sedan se dig om efter ett nytt arbete när du fått lite erfarenhet. Det finns en känsla av att företaget redan nu har ganska få kunder och minsta lilla dipp så kommer du TS att sitta risigt till på din position.
Det jag menar är ju att om TS har provanställning och inte går med på att ta ut obetald semester, så lär han bli uppsagd.

Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Han har ju kvar sin anställning.
Citera
2016-07-08, 21:31
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Beror på vilken form av anställning han har.

Nu kan ett bemanningsföretag faktiskt göra så här om det står, vid behov eller timanställd i kontraktet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in