2016-07-05, 20:50
Medlem
tcfmogs avatar
Ok, ny stad.

1. Sitt lands tredje största stad men klart i skuggan av de två större och mer kända

2. Har varit landets huvudstad och är en av landets äldsta städer

3. Har varit och är landets religiösa centrum, biskopen här var tidigare primas över Angola och Kongo
Citera
2016-07-05, 22:07
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Ok, ny stad.

1. Sitt lands tredje största stad men klart i skuggan av de två större och mer kända

2. Har varit landets huvudstad och är en av landets äldsta städer

3. Har varit och är landets religiösa centrum, biskopen här var tidigare primas över Angola och Kongo

Mest för få igång besvarandet, och mest för att "geografin stämmer" (dock inte mkt annat...); Cabinda i Cabindaenklaven?
Citera
2016-07-06, 01:26
Medlem
stepe543s avatar
Braga, Portugal?
Citera
2016-07-06, 09:11
Medlem
tcfmogs avatar
Inte Cabinda eller Braga.

4. Staden är känd för sin karneval, som sägs vara världens största fest
Citera
2016-07-06, 11:50
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Salvador (de Bahia) i Brasilien? Kan det vara så enkelt?
Citera
2016-07-06, 17:45
Medlem
tcfmogs avatar
Salvador i Brasilien är korrekt.

Har tyvärr inte tid att förklara ledtrådarna just nu men kan göra det senare om någon vill.

Över till Bilingual!
Citera
2016-07-06, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Salvador i Brasilien är korrekt.

Har tyvärr inte tid att förklara ledtrådarna just nu men kan göra det senare om någon vill.

Över till Bilingual!

Tackar! Lyckosam gissning, karnevalsledtråden som gjorde att staden poppade upp.

Ny stad:

1) Här kan man dricka brunn

2) Här finns även hovleverantör med svenskt kungligt namn, dock italienare idag.

3) Konkurrent till stjärna finns här, båda passar bra ihop med en katalansk stjärna..
Citera
2016-07-06, 19:46
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Frestande att svara Gustavsberg i Bohuslän.

Här finns hälsobrunn.

Sveriges första internatskola grundades här (alltså konkurrent med Stjärnsberg, den fiktiva internatskolan i romanen Ondskan).

Gustavsbergs porslinsfabrik har säker gjort toastolarna i kungens slott. Problemet med det resonemanget är ju dock att det är ett helt annat Gustavsberg (längre uppåt landet).

Jag tror vi glömmer alltihop. Jag funderar vidare.
Citera
2016-07-06, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Frestande att svara Gustavsberg i Bohuslän.

Här finns hälsobrunn.

Sveriges första internatskola grundades här (alltså konkurrent med Stjärnsberg, den fiktiva internatskolan i romanen Ondskan).

Gustavsbergs porslinsfabrik har säker gjort toastolarna i kungens slott. Problemet med det resonemanget är ju dock att det är ett helt annat Gustavsberg (längre uppåt landet).

Jag tror vi glömmer alltihop. Jag funderar vidare.

Bra mycket djupare resonemang än mina ledtrådar

3b) Det kommer konsumeras stora mängder ikväll i tvsofforna av det som nämns i ledtråden..
Citera
2016-07-06, 20:23
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Bra mycket djupare resonemang än mina ledtrådar

3b) Det kommer konsumeras stora mängder ikväll i tvsofforna av det som nämns i ledtråden..

Jag yrar vidare:

I kväll ska det ätas chips. Estrella (som betyder stjärna på spanska!) gör ju chips.

Estrella är dock tyskt och huruvida de levererar till hovs är högst osäkert (Tror inte Carl-Gustav vill skylta med att han trycker i sig ostbågar ibland så de har nog ingen officiell leverantörslogga).

Ja, estrellaspåret leder till Göteborg. Jag tror dock ej att det är svaret.

Kan det vara öl det ska drickas i kväll? Hmm...
Citera
2016-07-06, 22:01
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Tackar! Lyckosam gissning, karnevalsledtråden som gjorde att staden poppade upp.

Ny stad:

1) Här kan man dricka brunn

2) Här finns även hovleverantör med svenskt kungligt namn, dock italienare idag.

3) Konkurrent till stjärna finns här, båda passar bra ihop med en katalansk stjärna..
Wasabröd ägs idag av Barilla, och startade även en gång i tiden OLW. Men vafan, dessa har ju verksamhet i en massa städer. Får gräva lite till efter brunnen tror jag.
Citera
2016-07-06, 22:06
Medlem
stepe543s avatar
Det kan ju inte vara Filipstad!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in