2016-07-02, 19:36
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Om Tjeckien checkar ut kommer även Slovakien slå sej loss. Sen är det nog Polen som ångrar att dom slog i sina bopålar i EU. Polen var ju ändå mest intresserade av Nato.

Vad gäller östländerna finns väl rätt stora ekonomiska incitament att vara kvar?

Förutom eventuella handelsfördelar så får de ju några miljarder Euro netto av EU.
Polen ligger väl på plus 13-14 miljarder €, om jag inte misstar mig.
Sen kanske inte staten är så glad för utbildade arbetare som lämnar Polen, men folket lär ju knappast vara emot det.
Senast redigerad av Oformad 2016-07-02 kl. 19:41.
Citera
2016-07-02, 19:37
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, du, vad "ledsen" jag skulle bli vid en "czexit":

Tjeckien Bidrag ifrån EU 4,377 miljarder euro. Tjeckien EU avgift: 1,309 miljarder euro.

Vill gnällspikarna gå ur, så låt dem gå ur, jag kunde inte bry mig mindre!

En lite rolig grej bara:

Andel av det tjeckiska export som går till andra EU länder:

80 procent, varav nästan hälften 30 procent av hela exporten går till Tyskland.

Lycka till!

Vad skulle du själv föredra? Sälja ut ditt hemland för 3 miljarder euro eller behålla det som varit? Tror dom flesta inte säljer sej så billigt.
Citera
2016-07-02, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Måste ha missat något? Vilka framgångar avses?

Londonbörsen har nått sin högsta notering på 5 år.

Men du kan ju åka til London och demonstrera mot brexit. Med samma typ af folk som slog sönder gteborg i protest mot globalismen. Men nu vill man tydligen suga eu presidentens röv även om man intevet vad han heter.

http://www.bilddump.se/bilder/20160702193621-83.233.232.150.jpg
Citera
2016-07-02, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, du, vad "ledsen" jag skulle bli vid en "czexit":

Tjeckien Bidrag ifrån EU 4,377 miljarder euro. Tjeckien EU avgift: 1,309 miljarder euro.

Vill gnällspikarna gå ur, så låt dem gå ur, jag kunde inte bry mig mindre!

En lite rolig grej bara:

Andel av det tjeckiska export som går till andra EU länder:

80 procent, varav nästan hälften 30 procent av hela exporten går till Tyskland.

Lycka till!

Om eu sedan ska tvinga på massinvandringen till tjeckien så kommer de kosta dem lite mer än 3 miljarder per år
Citera
2016-07-02, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Pundet har rasat med 10% så det innebär bara att aktierna ligger stilla. En så kraftig devalvering har förvisso fördelar för industrins konkurrenskraft, men britterna kommer känna det i plånboken.

Det är inte ens klart om UK kommer lämna. Det råder politiskt kaos där och vem vet vad som i slutändan händer?

Londonbörsen hämtade sig och är den högsta på fem år. Men det rapporterar förstås inte gammelmedia som skall vara "opartisk".

Sug på den alla olycksfåglar......

http://www.express.co.uk/finance/city/685216/FTSE-100-leaps-to-HIGHEST-level-since-2015-just-a-week-after-Brexit
Citera
2016-07-02, 19:50
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Londonbörsen hämtade sig och är den högsta på fem år. Men det rapporterar förstås inte gammelmedia som skall vara "opartisk".

http://www.express.co.uk/finance/city/685216/FTSE-100-leaps-to-HIGHEST-level-since-2015-just-a-week-after-Brexit

Förvisso har börsen stigit.

Men såvitt jag kan se så handlar det om den högsta nivån sedan 11 Augusti 2015?

Hur får de det till 5 år egentligen?
Citera
2016-07-02, 19:51
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Det hinner flyta mycket vatten under broarna innan Brexit är slutfört. Finansmarknaderna är väl bara glada över att det, förmodligen, kommer att dröja ett halvår innan de odugliga brittiska politikerna får tummen ur röven och faktiskt lämnar in en artikel 50 begäran om utträde.

Under tiden så blir de andra EU länderna och EU-kommissionen allt mer irriterade och bestämmer sig för en stenhård förhandlingslinje gentemot "stor"Britannien.......

"Det skall vara färdigförhandlat senast årsskiften 2018/2019 annars så kan ni dra åt helvete, vi klarar oss alltid!"
Citera
2016-07-02, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Förvisso har börsen stigit.

Men såvitt jag kan se så handlar det om den högsta nivån sedan 11 Augusti 2015?

Hur får de det till 5 år egentligen?

Det skall vara bästa veckan sedan 2011.
Senast redigerad av batteridrift 2016-07-02 kl. 19:55.
Citera
2016-07-02, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Pundet har rasat med 10% så det innebär bara att aktierna ligger stilla. En så kraftig devalvering har förvisso fördelar för industrins konkurrenskraft, men britterna kommer känna det i plånboken.

Pundet har gått ned 3% över en 3-månaders period. Den gick bara upp kraftigt inför omröstningen för att sen rasa tillbaka.
Citera
2016-07-02, 19:56
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Det skall vara bästa veckan sedan 2015.

Jaha, bästa veckan sedan 2011, men högsta nivån sedan 2015.

Var rubriksättaren som rörde ihop det hela.

Edit: Kan dock notera att pundet fortsätter tappa.
Senast redigerad av Oformad 2016-07-02 kl. 19:59.
Citera
2016-07-02, 19:56
Medlem
Har en polare från Tjeckien som berättade för mig att många tjecker ser med fasa på vad invandringen gjort med länder som Sverige, England och Frankrike. De vill absolut inte ha något liknande och jag tror att många i landet hade röstat för att lämna av just denna anledningen.
Citera
2016-07-02, 19:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perlmutter
Om eu sedan ska tvinga på massinvandringen till tjeckien så kommer de kosta dem lite mer än 3 miljarder per år

Jassså, "maaaaasssss"invandring. Detta är ingen tråd i integration och invandring.

Hur många invandrare/flyktingar har Tjeckien egentligen tagit emot?

Spelar faktiskt inte så stor roll. Det som spelar roll är att de hjärndöda tjeckerna håller sig med en Putlervänlig president. Under Vaclav Havel så hade jag i alla fall respekt för Tjeckien, så inte längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in