2016-06-25, 20:03
Medlem
Har spenderat hava året med att spara ihop 50 000 kr som jag vill investera med. Tråkigt nog finns inte så mycket info om aktier och aktie handel på svenska som det finns på engelska så jag har spenderat den senaste månaden med att läsa all relevanta artiklar på investopedia och andra sidor. Känner att jag har en ganska god uppfattning hur det fungerar (ej ännu inte helt 100) dock så kan jag all begrepp bara på engelska. Min fråga, vilket kanske är en korkade en är om vilka sidor skulle ni rekommendera att handla aktier med? Är ig.com och plus500 bra sidor? Är jag som svensk fast med att bara handla inom den svenska börsen?

P.S om jag har förstått rätt så är "köpa och sälja aktier" en direkt översättning ut av "buying and selling at the stock market"?
Ursäkta om jag låter dum , har fortfarande mycket att lära mig.
Citera
2016-06-25, 20:10
Avslutad
Avanza
Citera
2016-06-25, 20:23
Medlem
nedboys avatar
Jag tycker du ska surfa till Avanza. Det är en ganska bra sida där du kan lära dig mycket och även köpa/sälja.

Givetvis så bör du i detta fall faktiskt fokusera dig på svenska sidor. Eftersom du omfattas av den svenska lagen med alla dess regler.

Surfa till -> www.aktiespararna.se och börja hänga där.
Citera
2016-06-25, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Jag tycker du ska surfa till Avanza. Det är en ganska bra sida där du kan lära dig mycket och även köpa/sälja.

Givetvis så bör du i detta fall faktiskt fokusera dig på svenska sidor. Eftersom du omfattas av den svenska lagen med alla dess regler.

Surfa till -> www.aktiespararna.se och börja hänga där.

Bokmärkt, tack. Om jag köra med avanza, är jag då fast med att handla och sälja inom den svenska börsen? Spelar det där ens någon roll, kan man bli lika framgångsrik med sina investeringar om jag fokusera på den svenska börsen istället för den engelska eller USAs
Citera
2016-06-25, 21:28
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonystarkfinns
Bokmärkt, tack. Om jag köra med avanza, är jag då fast med att handla och sälja inom den svenska börsen? Spelar det där ens någon roll, kan man bli lika framgångsrik med sina investeringar om jag fokusera på den svenska börsen istället för den engelska eller USAs

Som nybörjare så skulle jag nog föreslå att du fokuserar på den svenska/nordiska marknaden som den presenteras på Avanza. De flesta sparare stannar också på den inhemska marknaden. När de vill vara lite exotiska så köper de fonder som investerar i utländska marknader och företag.
Citera
2016-06-25, 22:21
Medlem
psychicsailors avatar
Om du arbetar med att tjäna pengar i både uppgång och nedgång kvittar det vilken marknad du är på, så länge du är bättre än genomsnittet. Om du handlar aktier bara på uppgång skall du verka på en marknad som du tror kommer att utveckla sig bättre än genomsnittet.
Citera
2016-06-25, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om du arbetar med att tjäna pengar i både uppgång och nedgång kvittar det vilken marknad du är på, så länge du är bättre än genomsnittet. Om du handlar aktier bara på uppgång skall du verka på en marknad som du tror kommer att utveckla sig bättre än genomsnittet.

Vad menar du med "uppgång" och "nedgång"? Som sagt så har jag bara läst engelska sidor om aktie handel och de flesta begrepp jag kan är i engelska termer
Citera
2016-06-25, 22:38
Medlem
Citat:
Nej, du kan handla på många olika börser via Avanza. Som nybörjare hade jag dock hållt mig till Sverige. Ska du handla utomlands blir det bara ännu ett "lager" av komplexitet - dyrare courtage, växlingsavgift, valutarisk, andra öppettider, annat antal likviddagar, andra skatter o.s.v. Sverige är tillräckligt stort
Citera
2016-06-25, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Nej, du kan handla på många olika börser via Avanza. Som nybörjare hade jag dock hållt mig till Sverige. Ska du handla utomlands blir det bara ännu ett "lager" av komplexitet - dyrare courtage, växlingsavgift, valutarisk, andra öppettider, annat antal likviddagar, andra skatter o.s.v. Sverige är tillräckligt stort

OK, jag hade denna uppfattning om att om man verkligen vill bli framgångsrik (för mig är att känna några tusen lappar i månaden) behövde man agera inom de större börserna, det är fel?

Vart någonstanns kan man läsa om alla företag inom den nordiska börsen, så att man vet vilka man ska investera på? Facebook, apple etc kan man läsa överallt om hur det går för företaget. Därför tyckte jag att den amerikanska börsen lätt mer attraktivt, eftersom man kan hitta mycket mer info om förtaget man vill investera i.

Uppskattar all hjälp, lärorikt.
Citera
2016-06-25, 22:52
Bannlyst
Citat:
Vad menar du med "uppgång" och "nedgång"? Som sagt så har jag bara läst engelska sidor om aktie handel och de flesta begrepp jag kan är i engelska termer
"Uppgång" och "nedgång" är vanligt förekommande svenska ord som du kan finna i en svensk ordlista.
Citera
2016-06-25, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cumshooter
"Uppgång" och "nedgång" är vanligt förekommande svenska ord som du kan finna i en svensk ordlista.

Jag vet vad orden betyder, vad jag frågade var vad för sammanhang använder man de termerna?
Exempelvis så vet du vad "ett hörn" är, men om du har 0 koll om fotboll vet du kanske inte vad "en hörna" är, men du vet ordets betydelse
Citera
2016-06-25, 23:03
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Jag vet vad orden betyder, vad jag frågade var vad för sammanhang använder man de termerna?
Exempelvis så vet du vad "ett hörn" är, men om du har 0 koll om fotboll vet du kanske inte vad "en hörna" är, men du vet ordets betydelse

Om något ökar i värde är det uppgång. Tror man på uppgång kan man "gå lång", "köpa bull".

Om något minskar i värde är det nedgång, och då kan man "gå kort", "köpa bear"

Nu på måndagsöppningen kan jag sätta mitt högra ben på att vi ser en nedgång för OMX, alltså minskar den i värde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in