2016-06-25, 17:57
Medlem
No6s avatar
Har gått ner i vikt i exakt ett halvår nu, från 100-79kg och midjemåttet ligger på 90 cm. Detta genom endast promenader plus bättre kosthållning. Sista månaderna har jag haft svårare att motivera mig till dessa promenader pga värmen. Extremt påfrestande att promenera i detta väder och jag får huvudvärk efteråt osv.

Tog första doppet idag och kom på att jag skulle kunna simma istället nu under sommaren. Känner mig också avslappnad efter ett kallt bad. Min idealvikt ligger runt 70 kg så det bör jag ha nått när sommaren är slut även om det tar längre tid att tappa kg nu i slutet jämfört med i början av min viktnedgång.

Hur bra är simning för viktnedgång och fettförbränning? Bränner man mindre fett pga att kroppen inte blir lika varm i sjövattnet som när man tränar på land?
Citera
2016-06-25, 18:05
Medlem
mirandakerrs avatar
Nej, du bränner mer fett i och med att vattnet är kallt samtidigt som kroppen måste göra av energi för att hålla sig varm. Precis som vid löpning så använder du mycket muskler men också armar och ben vid simning. Simning är också mycket skonsammare mot kroppen och dess leder än andra träningsformer. Glöm inte att basta heller om möjligheten finns!
Citera
2016-06-25, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Har gått ner i vikt i exakt ett halvår nu, från 100-79kg och midjemåttet ligger på 90 cm. Detta genom endast promenader plus bättre kosthållning. Sista månaderna har jag haft svårare att motivera mig till dessa promenader pga värmen. Extremt påfrestande att promenera i detta väder och jag får huvudvärk efteråt osv.

Tog första doppet idag och kom på att jag skulle kunna simma istället nu under sommaren. Känner mig också avslappnad efter ett kallt bad. Min idealvikt ligger runt 70 kg så det bör jag ha nått när sommaren är slut även om det tar längre tid att tappa kg nu i slutet jämfört med i början av min viktnedgång.

Hur bra är simning för viktnedgång och fettförbränning? Bränner man mindre fett pga att kroppen inte blir lika varm i sjövattnet som när man tränar på land?

Bra kämpat. Kaloriförbränning vid aktivitet bestäms av två saker. Aktivitetsfaktorn och tid. Så ju hårdare och längre du kör; ju fler kalorier förbränner du. Så om simning är bättre än aktivitet X vet bara du själv.

Att man kan basta för att gå ner i vikt trodde man väl på innan man började forska...
Citera
2016-06-25, 19:06
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:

Fettförbränning sker genom ett kaloriunderskott och det reglerar du enklast genom kosten. Spelar ingen roll hur/vad du tränar.
Citera
2016-06-25, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Fettförbränning sker genom ett kaloriunderskott och det reglerar du enklast genom kosten. Spelar ingen roll hur/vad du tränar.

Kaloriunderskott uppnås antingen genom att förbränna mer genom ökad aktivitet eller genom att äta mindre så jo, det spelar roll vad du man tränar.
Citera
2016-06-25, 20:20
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Kaloriunderskott uppnås antingen genom att förbränna mer genom ökad aktivitet eller genom att äta mindre så jo, det spelar roll vad du man tränar.

Nej det spelar ingen roll. Du kan gå ner lika mycket i fett med eller utan träning. Allt handlar om kosten.

Citat från King Grub:

"Träningen i sig ökar inte dygnets fettförbränning överhuvudtaget. I slutändan handlar det om kaloribalansen, oavsett hur du påverkar den. Ett underskott på X kcal ger lika stor fett- och viktförlust oavsett om du åstadkommit det genom motion, kalorirestriktion, eller en kombination. Ingen träning ökar i sig dygnets fettförbränning."
Citera
2016-06-25, 20:30
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Hur bra är simning för viktnedgång och fettförbränning?

Tidningen MåBra har någon sorts webbverktyg för att jämföra olika typer av motionerande. Jag har ingen aning om hur sant och relevant det är, men de lär väl inte ha suttit och hittat på siffrorna eller dragit dem ur en stor hatt.

Promenad Aktivitetsnivå Medium 90 minuter
Du förbränner 494 kcal vilket motsvarar 9898 steg.

Simning Aktivitetsnivå Medium 90 minuter
Du förbränner 765 kcal vilket motsvarar 15303 steg.

Finns här:
http://www.mabra.com/halsoverktyg/motionstabell/
Citera
2016-06-26, 00:49
Medlem
Citat:
Nej det spelar ingen roll. Du kan gå ner lika mycket i fett med eller utan träning. Allt handlar om kosten.

Citat från King Grub:

"Träningen i sig ökar inte dygnets fettförbränning överhuvudtaget. I slutändan handlar det om kaloribalansen, oavsett hur du påverkar den. Ett underskott på X kcal ger lika stor fett- och viktförlust oavsett om du åstadkommit det genom motion, kalorirestriktion, eller en kombination. Ingen träning ökar i sig dygnets fettförbränning."

Så för att förtydliga, du menar alltså att om vi har två personer med precis samma längd och vikt och som äter precis samma kost men den ena av dem simmar en timme om dag och den andra ligger bara i soffan och tittar på tv, då menar du att de kommer att väga lika mycket efter exempelvis 1 år?
Citera
2016-06-26, 02:48
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Så för att förtydliga, du menar alltså att om vi har två personer med precis samma längd och vikt och som äter precis samma kost men den ena av dem simmar en timme om dag och den andra ligger bara i soffan och tittar på tv, då menar du att de kommer att väga lika mycket efter exempelvis 1 år?
Jag undrar också lite över detta som man väl läst i olika varianter då och då i typ tio år.

Men, nej. Det jag tror menas är något helt självklart, nämligen att den som ligger på sofflocket enkelt kan justera sitt energiintag genom att välja att inte äta en semla medan den andra är ute och orienterar i skogen, men äter sagda semla senare.

Den ena minskar intaget-E genom att inte äta semlan och hamnar på nivå X.
Den andra förbrännerE genom att motionera och hamnar då också på nivå X.
Citera
2016-06-26, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Jag undrar också lite över detta som man väl läst i olika varianter då och då i typ tio år.

Men, nej. Det jag tror menas är något helt självklart, nämligen att den som ligger på sofflocket enkelt kan justera sitt energiintag genom att välja att inte äta en semla medan den andra är ute och orienterar i skogen, men äter sagda semla senare.

Den ena minskar intaget-E genom att inte äta semlan och hamnar på nivå X.
Den andra förbrännerE genom att motionera och hamnar då också på nivå X.

Ja, jag tror som du.

Dessutom tror jag att många missuppfattar den ovan länkade texten. Fettförbränningen under ett dygn är konstant, men kaloribalansen kan påverkas antingen genom att äta mindre eller att träna mer. Om man tränar mer så finns det mindre kalorier i kroppen till annat och det är precis samma sak som att äta mindre, det är väldigt konstigt att speciellt människor som tränar inte accepterar något så självklart.
Citera
2016-06-26, 10:33
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:

Fortfarande så att det är kaloriunderskottet som kommer skapa en negativ fettbalans. Spelar ingen roll hur du väljer att nå det underskottet. T.ex om du behöver 2500 kcal för att hålla dig viktstabil så kan du antingen fortfarande äta 2500 kcal men träna/motionera bort 500 kcal eller så tar du bort 500 kcal från kosten. Resultatet i båda exemplen blir ett intag på 2 000 kcal vilket ger dig 500 kcal i minus.
Citera
2016-06-26, 12:51
Medlem
Citat:
Fortfarande så att det är kaloriunderskottet som kommer skapa en negativ fettbalans. Spelar ingen roll hur du väljer att nå det underskottet. T.ex om du behöver 2500 kcal för att hålla dig viktstabil så kan du antingen fortfarande äta 2500 kcal men träna/motionera bort 500 kcal eller så tar du bort 500 kcal från kosten. Resultatet i båda exemplen blir ett intag på 2 000 kcal vilket ger dig 500 kcal i minus.

Ok, då är vi helt överens gällande förbränning men det spelar det väl ändå roll vad man tränar?

Om du inte ändrar din kost så kommer du ju att förbruka mer kalorier genom att exempelvis löpträna 6 timmar i veckan jämfört med att promenera 6 timmar i veckan, alltå också gå ned mer i vikt genom att löpträna?

Sorry för OT no6
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in