2016-06-23, 19:50
Medlem
VolvoF12s avatar
Jag bor i början på en gatan och hör dagligen rassel från dubbdäck när jag har fönstret öppet.
Idioten bor längre ner på gatan.
Hur är man funtad? Bara slö inga sommardäck.
Är knappast trafiksäkert att köra med dubbdäck denna årstid.
Är väl inget att diskutera men blir bara så trött på idioter!
Citera
2016-06-23, 20:04
Medlem
killawifes avatar
Smyg dit på natten och dra ut dubben.
Citera
2016-06-23, 20:17
Medlem
Provocative2.0s avatar
Är det en gammal bil så är det garanterat någon som inte har råd med nya däck o kör till det rasar.
Men är detta verkligen ett så stort problem för dig?
Citera
2016-06-23, 20:27
Medlem
VolvoF12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Är det en gammal bil så är det garanterat någon som inte har råd med nya däck o kör till det rasar.
Men är detta verkligen ett så stort problem för dig?
Det är en V70 som ser riktigt fin ut, modellen som kom 2000.
Nej är inget problem för mig! Undrar bara hur man är funtad när man forfarande har dubbdäcken på bilen 23 juni och bor i Svealand.
De flesta längtar till när man kan ta bort dubbdäcken på våren och bilen nästan flyter fram efter en slaskvinter med dubb.
Jag drog en rövare i år och bytte redan början på mars för att slippa dubben.
Citera
2016-06-23, 21:06
Medlem
Men vafan detta är väl ganska dumt, dubbdäck är ju dyrare och att köra en hel sommarsäsong på dem är ju slöseri på dubb?
Citera
2016-06-23, 23:53
Medlem
svengörans avatar
Jag ser bilar med dubbdäck nästan varje dag i stockholm och då ofta på bilar som är 10år eller äldre.
Citera
2016-06-24, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Jag ser bilar med dubbdäck nästan varje dag i stockholm och då ofta på bilar som är 10år eller äldre.
Samma här, hör ofta hur det rasslar när bilar kör förbi, det är helt galet. Även odubbade friktionsdäck verkar vara vanligt. Tydligen helt ok för många människor att köra med säkerhetsmässigt undermåliga däck på sommaren och utsätta sig själva och sina medtrafikanter för ökad risk?
Citera
2016-06-24, 09:36
Medlem
VolvoF12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoFlexer
Samma här, hör ofta hur det rasslar när bilar kör förbi, det är helt galet. Även odubbade friktionsdäck verkar vara vanligt. Tydligen helt ok för många människor att köra med säkerhetsmässigt undermåliga däck på sommaren och utsätta sig själva och sina medtrafikanter för ökad risk?
Måste endå bero på ren slöhet! Har man inte råd att köpa däck ska man fan inte ha någon bil.
Citera
2016-06-24, 11:23
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoF12
Måste endå bero på ren slöhet! Har man inte råd att köpa däck ska man fan inte ha någon bil.
Handlar om prioriteringar.
Finns gott om folk som inte har råd med skatt eller försäkring heller. För många är det livsviktigt med bil även om de inte har råd o dessa brukar snåla på ett korkat sätt.
Sedan har vi kategorin som följer lagen o köper skit. Köpte själv en bil i vintras av en sådan. Vinterdäcken var nya o jag har aldrig haft sämre däck. Då tillhör jag generationen som körde lagligt med sommardäck året om. Men de var lagliga.
En annan kategori är de som måste ha en penisförlängare med fälgar för 20 papp o sedan har de knappt råd med kinadäck eller försäkring.
Var en tråd som en sådan människa skapat för ett tag sedan.
Han hade en motorstark BMW för några hundratusingar. Till detta hade han trafikförsäkring (iaf) samt skitdäck. Blev en snyfttråd här efter att han totalkvaddat sin bil
Citera
2016-06-25, 13:47
Medlem
Flashen1961s avatar
Körde själv på friktionsdäck på mina förra bilar (2st) eftersom dom följde med bilen s a s. Den bil jag köpte senast där var det med en uppsättning vinterdäck på fälg odubbade körda max en säsong så dom kör jag givetvis på när vintern börjar.

OT men jag måste haft maximal otur för jag har lyckats köra ner i potthål med både vinter som sommardäcken så fälgarna är inte riktigt så runda som dom ska vara vilket jag märk på sommardäcken som börjar skaka vid 130 Km/h. Kan iofs också vara den lokala verkstan som balanserade dom för dom kör med nån gammal maskin som antagligen inte kan ge indikation på hur däcken ska monteras för minimal obalans så när vinterdäcken ska på åker jag nog in till Vianor eller liknade firmor som har mer avancerade balanseringsmaskiner.

Till han som köpte en BMW för hundratusentals kronor och sen bara valde trafik måste jag säga är en tvättäkta idiot för trots att min bil gick på 45K efter inbyte så har jag helförsäkring på den. Iofs har jag högsta bonusklass och är +50 boende i ett litet samhälle med låg brottslighet så det spelar också in på premiesättningen.

Men jag har också varit ung och då körde jag med skitbilar med bara trafik för att arbeta upp min bonusklass och senare blev det nya bilar.
Citera
2016-06-25, 14:52
Medlem
sucuks avatar
Handlar nog mycket om lathet när det gäller däck, många orkar inte hålla på med bytena och kör på friktion året om.

Vad gäller försäkring så beror det på hur man kör också lite, jag har aldrig helförsäkrat en bil. De första 3 åren har man ju vagnskada och sedan har värdet sjunkit såpass att jag inte inte tycker det är värt mer än halvförsäkring.

Strategin har funkat i 20 år så det är många tusenlappar jag sparat på det viset - till saken hör att jag (visserligen inte utan att gråta) kan hämta pengar på banken och köpa en ny bil om det kniper. Har man inte råd att ersätta bilen man kör så måste man givetvis helförsäkra.
Citera
2016-06-25, 17:50
Medlem
VolvoF12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Handlar nog mycket om lathet när det gäller däck, många orkar inte hålla på med bytena och kör på friktion året om.

Vad gäller försäkring så beror det på hur man kör också lite, jag har aldrig helförsäkrat en bil. De första 3 åren har man ju vagnskada och sedan har värdet sjunkit såpass att jag inte inte tycker det är värt mer än halvförsäkring.

Strategin har funkat i 20 år så det är många tusenlappar jag sparat på det viset - till saken hör att jag (visserligen inte utan att gråta) kan hämta pengar på banken och köpa en ny bil om det kniper. Har man inte råd att ersätta bilen man kör så måste man givetvis helförsäkra.
Okej skulle inte köra året runt med friktionsdäck men kan endå förstå att några Slöfockar gör det.
Friktionsdäck ökar bromssträckan rejält på sommaren och är knappast optimalt.
Att vissa är så jävla slöa att dom forfarande kör med DUBBDÄCK övergår mitt förstånd!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in