Citat:
I YouGov maj minskade alla tre storpartierna med ungefär lika mycket, från 23,6 / 23,5 / 23,6 till 22,1 / 22,6 / 22,9. Samtidigt gick C, KD och L upp som raketer (C 6,7>7,9 / KD 2,7>4,6 / L 3,6 > 5,3).Jag är lite skeptiskt till yougov för att jag har för mig att de har lite väl slängiga siffror för de mindre partierna. Jag kan heller inte se någon anledning till att "L" skulle falla så kraftigt plötsligt. Hade undersökningen kommit senare kunde man förklara det med att väljarna straffar dem för att de inte röstade för flyktingförslaget nyligen. Kanske tycker folk bara genuint illa om deras penislogga och nya namn? Sett till utvecklingen för M så är det förstås dit rösterna gått, så kanske det handlar om flyktingfrågan ändå. Det kanske har det varit något uttalande om hur de inte tänker stödja förslaget som jag missat bara?
I YouGov juni ökar alla tre storpartierna och C, KD och L minskar rejält. Troligt? Nej.
L gick från 3,6 till 5,3 till 3,3 på 3 månader, så det har inte skett något stort ras, bara ett oförklarligt jätteskutt i maj. Det är helt enkelt ett fladdrigt institut vars brus är så stort att det blir pinsamt.
Det är i alla fall trevligt att de två partier som röstade emot nya asyllagarna (C och V) bara samlar 14,8% tillsammans. Var är alla som skrek "Vi är 87%" efter förra valet? Är de ute och berättar för alla att ingen bör lyssna på en liten minoritet under 15%? Nähä, trodde väl det.