2016-06-21, 18:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Men göta petter vad du svär gumman.
Menar du att du inte utgår från dig själv, känslor, kunskap, erfarenheter?
Japp, det är ett fritt land. Jag utgår från domslut som jag anser har långt mer dignitet än det dravel du och andra NB-gullare kommer med. Utöver detta arbetslivserfarenhet och kunskap från intresseområde jag ämnar konvertera till mer poäng inom en snar framtid.
Citat:
Ditt och andra ständiga aggressiva försvar av utredningen och att rätt man är fälld tolkar jag som att det faktiskt ligger något i vad alla vi andra vill ha sagt men som många gånger dränks av era nedlåtande svar. För mig är det enkelt, det kan vara rätt man som är fälld för brottet men helt säker är jag inte där är ett jag igen i den meningen om jag fick vara domstolenför att kunna dömma honom till livstid. Enbart denna typ av DNA-bevising håller inte tycker jag och han kan i framtiden få resning och bli friad om synen förändras.
Angående fetat:
Det enda emotionella är att jag personligen anser er komma med riktigt korkade argument och ingen kan ens komma med ett sannolikt förlopp. Snarare en massa gnäll och egocentrerade jag-satser som är totalt irrelevanta önskningar juridiskt sett så jag ser det patetiskt att ens diskutera resning. Att sen anse denna sorts bevisning som finns som för lite indikerar snarare att du är rätt kass i juridik.
Där har du den korrekta tolkningen på reaktionerna.
Citat:
Det finns troligen inget sekretessbelagt material som är bevis för brottet, bara bilder som inte bör visas, eller hur.
Det finns GARANTERAT sekretessbelagda bilder - problemet är att du är uppenbart okunnig om arbetssätt och rutiner kring kriminaltekniskt arbetssätt. Eller så lever du i nån förnekelse för att det passar din grundinställning gällande projekt Rädda Nerijus.

Han är inte oskyldig med den tunga bevisningen så du kan vila dig - domen har vunnit laga kraft så det är slöseri med energi.
2016-06-21, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Men göta petter vad du svär gumman.

Menar du att du inte utgår från dig själv, känslor, kunskap, erfarenheter?

Ditt och andra ständiga aggressiva försvar av utredningen och att rätt man är fälld tolkar jag som att det faktiskt ligger något i vad alla vi andra vill ha sagt men som många gånger dränks av era nedlåtande svar. För mig är det enkelt, det kan vara rätt man som är fälld för brottet men helt säker är jag inte (där är ett jag igen i den meningen om jag fick vara domstolen) för att kunna dömma honom till livstid. Enbart denna typ av DNA-bevising håller inte tycker jag och han kan i framtiden få resning och bli friad om synen förändras. Fler stödbevis eller DNA på andra ställen hade varit mycket bra i detta fall men det som finns duger tydligen för många (idag). Man får ju verkligen hoppas att han inte är oskyldig för vore det inte ett bistert öde tycker du?

Det finns troligen inget sekretessbelagt material som är bevis för brottet, bara bilder som inte bör visas, eller hur.

Hetsa inte upp dig nu.
Du har tidigare sagt att du, om du setat i rätten, kunnat döma NB för hantering av kroppen, baserat på DNA-bevis. I så fall är ju tyngden av DNA-bevis fastställd och valet mellan mord och griftefridsbrott hänger på annan bevisning. Är det rätt uppfattat ?
2016-06-21, 18:46
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Men om det inte räcker med lås på dörrarna lär nog inte några klisterlappar hindra någon.
Nu är jag inte i Blomberg varje dag, men någon aktivitet i eller vid utbyggnaden har jag inte sett det senaste året.

Det ska till att ertappas på bar gärning eller på stödd tipsuppgift då, men där finns gott om utrymme att ta sig in osynligt så det gör nog inte mycket till nej.
Intressant att det inte synts aktivitet, även om jag förstår att du inte bedrivit 24/7-koll. Men det tyder på att utbyggnaden nog kan vara avpolletterad. När jag själv var där tyckte jag det såg bommat ut i högre grad än förra året.
Tack för svar!
2016-06-21, 19:03
Medlem
vFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Det du hänger upp dig på är alltså stödbeskrivning gjord av kriminaltekniker till NFC och inget exakt beskrivande och definitivt inget medvetet döljande av utredarna.

Och du hänger upp dig på en krystad förklaring.
Så varför tyckte den krimtekniska poliskvinnan att hon behövde beskriva att byxorna var neddragna till anklarna? Men inte att tröja o bh var uppdragna?

Inte en chans att detta är nån slags miss eller inexakt beskrivning (haha), det finns en tanke bakom. En möjlighet är att de var osäkra på hur tröja/bh satt och att det inte framgår på bild.

Att sedan åklagare och domstolar valde att tolka uppgiften utan tvekan betyder inte mer än att de gjorde just det.

Citat:
Kroppen förefaller inte ha varit "starkt ihoptryckt framåt" som du påstod utan hade ryggen mot bakväggen med huvudet framåtlutat och benen vikta i en onaturlig vinkel. Vi vet att det för rätten visats bilder på hur hon satt i skåpet.
Poängen är att vi inte vet exakt vad som syntes. Det du citerar är ingen absolut beskrivning av deformationsvinklar osv, det flesta är nog överens om att kroppen utsattes för starkt våld då den trycktes in i skåpet.

Citat:
Jag har hört vittnesmålet flera gånger och i sammanhanget råder ingen tvekan om att hon beskriver hur tröjan satt vid fyndet, innan utlyftandet, även om hon går tillbaka till det efter hon beskrivit hur de lyfte ut kroppen.
Med lite god vilja kan man tolka det så ja, men det kan lika gärna tolkas som att det gäller efter utlyftandet. Det är detta som är poängen. Tillsammans med uppgiften i fup.

Citat:
Kan du förklara vad din "upptäck" betyder för målet eller för du bara en pseudodebatt i jakten på något att kritisera?
Du kan fråga dig själv vad du betyder för målet osv, det är väl ungefär lika meningsfult.
2016-06-21, 19:11
Medlem
vFoxs avatar
Angående Adrianas vittnesmål, om det var Nejus som frågade efter vägen så borde hon blivit illamående en fruktansvärd stank.

Sa hon nåt om det?

Enligt frugan så tvättade han sig ju bara en gång per vecka, före de hade sex. Och sex hade de senare samma lördagkväll, enligt frugan. Han hade alltså inte tvättat sig på en vecka. En kroppsarbetare i sommartid bör då stinka skit o sulfit såpass att det framkallar kväljningar hos de flesta i omgivningen.
2016-06-21, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Riktiga svenskar ?
Så det är där skon klämmer ...
Du kommer ihåg mitt svar va , att mördaren Nerijus kan ha haft en handske på sig .
Hand med handske knäppte upp bältet .
Hand utan handske knäppte upp byxor .
Då blir det inte lika konstigt att det saknas spår på vissa saker .
Eller så kastade han handskarna när han fick kåtslag och sket i försiktigheten .
Välj själv , båda förklarar saken helt klockrent .

Han hade handskar i visa mommenter och hade inte handskar i andra mommenter.
Här är vi överens.
Det blir 5 gånger handskar på och av.
Man kan fråga sig - varför han tagit av handskar i visa mommenter?
För att lämna rikliga blodspår?
2016-06-21, 19:26
Medlem
Gusselbys avatar
Var runt lite i skaraborgsbygden igår med min familj och vi var bl a upp till Kinnekulle och området däromkring. Vi åt lite på café på Klostret och jag kom då att tänka på att någon kanske vill se lite hur det ser ut så jag försökte så diskret jag kunde ta några bilder. Gick aldrig över vägen, därför ingen bild över gaveln då det stod ett fantastiskt stort och vackert träd emellan. Hoppas någon kan tycka det är intressant att se även om bilderna är usla.

https://www.dropbox.com/s/fsax4pkpo4yei9o/20160620_154529.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/y0tggakal0xmue0/20160620_154533.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/c4qh1lgtf6750kw/20160620_154752.jpg?dl=0
2016-06-21, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Jag har också funderat om det.
Det står ingenting om vems dna finns på L skärpet.
Det borde finnas NB' s dna ( om han rört L ).
Att man har inte nämt vilka spår finns på skärpet kan man dra slutsats att det inte finns NB' s dna.
Det betyder att någon annat tog i L jeans först...

Just det.
Av samma skäl som inte mobildelarna eller örhängena är undersökta.

Värt att betänka också:
Varför utreds inte Lisas skador? Stämmer inte det med de fantasier som nu styr?
2016-06-21, 19:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vFox
Angående Adrianas vittnesmål, om det var Nejus som frågade efter vägen så borde hon blivit illamående en fruktansvärd stank.
Sa hon nåt om det?
Enligt frugan så tvättade han sig ju bara en gång per vecka, före de hade sex. Och sex hade de senare samma lördagkväll, enligt frugan. Han hade alltså inte tvättat sig på en vecka. En kroppsarbetare i sommartid bör då stinka skit o sulfit såpass att det framkallar kväljningar hos de flesta i omgivningen.
Han luktade säkert illa iom att han stank rök och svettades. Så pass mycket vet vi om den ohygieniske balten. Så, Mary Collins, slutsatsen är att han inte luktade hallon.
2016-06-21, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det var ett jävla tjöt om Brandtler. Det var familjens val, säkert på rekommendation. Ett bra val de faco - för duktig var han, det såg vi under rättegångarna.

Oavsett vem som varit målsägandebiträde så signerade sexualsadisten NB sin egen dom i blod.

Det där känslopjucket räcker inte: varför och vem valde Brandtler?
Varför ljög han om att han skulle varit tillfrågad som FA när det inte stämde?
Var det för att kunna börja smutskasta redan från början?
2016-06-21, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Jag fick uppfattningen att detta hade hänt ett par veckor tidigare. Det är inte polisen för att tjuven har vridit till stången som håller i slangen.

Slangen försvinner och smycken kommer till, oftast genom militär personal, som kallas "Gruppen familjens vänner" Här kallas Patric till "Vän till familjen", tydligen är han militär 48 år.

Fyndet loggad 2015-06-10 kl. 22:00
Fyndet gjordes av en Vän till familjen Patric.
Han är nära Vän till familjen och har deltagit mycket i sökandet. Strax före klockan
22:00 onsdag 10/6 passerade han i sin bil utanför ladan som varit avspärrad sedan 2015-
06-08 kl. 11:40 och som släpptes 2015-06-10 kl. 15:32.
Av ren nyfikenhet stannade han och gick in genom den stora öppningen som vetter ut
mot vägen. Han säger att han egentligen inte hade där inne att göra. Han kände till att
fynd hade gjorts därinne för några dagar sedan.
Då han kom in var det relativt mörkt. Han tittade in i första utrymme till vänster där han
kom in. Han stod i dörröppningen. Av ren tillfällighet tyckte han sig se något som
glimmade till i skenet av lampan i hans mobiltelefon. Han kunde på lite avstånd
konstatera att det var ett örhänge. Han fortsatte att svepa med ljuskäglan över golvet och
såg ganska snart ytterligare ett örhänge. Även detta låg på golvet några meter längre in.
Örhängena låg på det ganska dammiga/smutsiga golvet. Att han fick syn på dem
berodde troligen på att han belyste dem med lampan.
Loft har inte vidrört örhängena

Detta kommenteras
Där örhängena anträffades (platsen identifierad via foto från patrull) 10/6-15 kl 22:00 minns
jag särskilt eftersom de platsen var vid en trattliknande plåtkonstruktion som jag blev extra
nyfiken på under mitt besök den 8/6-15.
Jag kan med 100% säkerhet säga att det INTE låg något örhänge på den platsen den 8/6-15
utan detta måste kommit dit efteråt.
Yttre kommissarie Henrik Axelsson /9475

Just - här kör militären över polisen inledningsvis. Precis om den noggranna och duktiga hundföraren har körts över.
Frågan är varför vissa poliser inte anses pålitliga men de som accepterar allt som Gruppen gör är däremot fullt "pålitliga".
2016-06-21, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Han hade handskar i visa mommenter och hade inte handskar i andra mommenter.
Här är vi överens.
Det blir 5 gånger handskar på och av.
Man kan fråga sig - varför han tagit av handskar i visa mommenter?
För att lämna rikliga blodspår?

Blodet kom mest sannolikt från armarna. Dit räckte inte handskarna.

Han var rädd att lämna fingeravtryck. Jag tror han var mer välkänd med det än de mer effektiva DNA-spår han strösslat omkring sig. Dessutom hade han säkerligen förpassat både kropp, kläder och balsnören på annan plats, OM söket inte kommit igång redan samma kväll.

All beundran till Familjen Holm.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in