Citat:
Ursprungligen postat av
PiusXIII
Gränsen drar ju den som väljer att publicera. Man har knappast brutit mot någon lag genom att göra det, och frågan är hur en sådan lag skulle se ut. Frågan debatterades mycket även när "Julia Caesars" identitet avslöjades. Jag drog själv igång en tråd om huruvida man ska ha rätt att vara anonym på nätet, och inte behöva riskera att bli avslöjad.
Jag har inte sett att någon kunnat påvisa att man har rätt att vara anonym om någon vill avslöja vem man är, om man inte har skyddad identitet och liknande. Själv är jag kluven i frågan.
Nej det finns givetvis ingen lagstadgad rätt att vara anonym på Internet. Frågan om brott uppkommer väl snarast i samband med användande av de metoder som oftast krävs för att avslöja någons identitet. De lege lata.
Det finns skydd för personer som lämnar information till media, det s.k. källskyddet, som till och med har statusen av grundlag, så utformningen av en sådan lag vore knappast, ur ett lagtekniskt perspektiv, några konstigheter att knåpa ihop, de lege ferenda.
Personligen tycker jag att en sådan lag kunde vara av godo. De straffbud som idag kan komma ifråga (dataintrång kanske främst) är troligen för klena i straffskalorna för att vara effektiva i dylika fall. Ett förbud att efterforska en persons identitet, där det framstår som sannolikt att denne vill vara anonym, skulle kunna få medierna att tänka sig för innan de hänger ut folk, oavsett om dessa kan betraktas som offentliga eller ej. Om den som efterforska någons identitet ska kunna avgöra vem som s a s får efterforskas, så blir det ju i praktiken ganska meningslöst med en avgränsning. Skyddet borde således gälla envar.
Förslag till lagtext: "Envar har rätt att uttrycka sina åsikter och tankar utan att få sin personliga identitet röjd. Detta gäller oavsett innehållet i det som uttrycks.
Undantag från första stycket får göras för att förhindra eller uppklara brott, om på brottet inte kan följa mindre än fängelse i sex månader."