Jag ämnar att börja läsa ett antal lite äldre, svenska verk på min läsplatta och har hittat litteraturbanken.se där de erbjuder ett mångtal böcker av denna sort i epub-format.
Jag är redan någorlunda familjär med följande författare, i fallande ordning: Hjalmar Söderberg, August Strindberg, Selma Lagerlöf, Gustaf Fröding.
I Söderbergs fall är jag bekant med det mesta, av Strindberg har jag enbart läst Hemsöborna och Fröken Julie, av Selma Lagerlöf minns jag ett fåtal historier från barndomen och har läst Herr Arnes Penningar, och av Fröding har jag läst ett axplock av hans dikter.
Främst av dessa gillar jag Söderbergs skrift.
Vilka av alla dessa klassiker som finns på litteraturbanken skulle ni rekommendera?
Bland andra finns där verk av:
Citat:
Almqvist, C. J. L.
Andersson, Dan
Angered Strandberg, Hilma
Atterbom, P. D. A.
Benedictsson, Victoria
Berger, Henning
Bergman, Hjalmar
Björling, Gunnar
Boye, Karin
Bremer, Fredrika
Cederborgh, Fredrik
Elkan, Sophie
Enckell, Rabbe
Flygare-Carlén, Emilie
Franzén, Frans Michael
Fröding, Gustaf
Hansson, Gunnar D
Hansson, Ola
Heidenstam, Verner von
Karlfeldt, Erik Axel
Kellgren, Johan Henrik
Key, Ellen
Lagerlöf, Selma
Rydberg, Viktor
Söderholm, Kerstin
Tegnér, Esaias
Wästberg, Per
Någon som läst Landskapet med den dubbla skuggan av Rabbe Enckell?
Kommit ungefär halvvägs och fattar fortfarande inte mycket. Vad är det med alla namn i boken förresten? Varför heter huvudpersonen Vidrack? Och andra förekommande personer bär namn som Corpus.
Var utspelar sig berättelsen? Finland verkar det som, men familjen heter Stewart.
Harry Martinssons epos Aniara finns på Litteraturbanken.
Den är långtråkig och gravt överskattad i mitt tycke. Vägen till Klockrike, Nässlorna blomma och Vägen ut är däremot mycket bra böcker som varje svensk borde ha läst.
För att återknyta till tråden kan jag rekommendera Ivar Lo Johanssons Kungsgatan och God natt jord. Det är odödlig litteratur.
Vill man ge sig på en riktig tegelsten, men en rolig sådan, ska man läsa Kvartetten som sprängdes (två delar) av Birger Sjöberg.