2016-06-18, 23:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
1. Jag påstår att det är unikt att sexualbrottsadvokaten Tore Brandtler agerar målsägandebiträde. Dessutom far han med osanning om att han först blev tillfrågad om att försvara NB. Frågan är då: varför gör han det?
(Frågan är retorisk: det är inte meningen att Herrn ska svara.)

2. Så domaren är ointressant menar du? Det var intressant. Och givetvis ett falskt påstående.
Målet skulle aldrig ha prövats i samma område som brottet skedde.
Förresten. visst bodde domaren granne med LS?

3. Du får titta i fupen. IR kom först till förhör 8 (av 13) dvs i över hälften av förhören var NB i praktiken utan ett försvar - eftersom hon hoppade av. Detta borde prövas om det får gå till så här i ett mordfall. Förhör 1-7 borde helt bortsetts ifrån.

4. Om du inte förstår att polisen har ansvar för husdjur ( vad händer om de griper en bonde med 50 mjölkkor, vilket i och för sig inte hade hänt eftersom Skövdepolisen inte griper svenska bönder) oavsett djurslag så har du problem med din syn på djur.

Men vem ska polisanmäla Skövdepolisen för tjänstefel angående behandlingen av katten?
Vem ska polisanmäla NL för tjänstefel när han förutsade utslaget i tingsrätten? Apropå det jag skrivit ovan om domaren.
1) Nån gång ska vara den första även för Brandtler, om så är fallet vet ingen och det är fullständigt ointressant. Det är ofta advokater som agerar målsägandebiträde likaväl. Varför skulle det vara en osanning? Påhitt från dig igen. Han kan mycket väl ha fått frågan innan HS.

2) Vad yrar du om? Självfallet handhas fallet där brottet sker - inbillar du dig att rättsfall flyttas hur som helst i Sverige eller vad?
Denna domare du tjatar om satt inte i TR, han satt inte i HovR och ej heller i HD - därav ointressant eftersom det handlar om domslut utifrån teknisk bevisning och inte häktning.

3) De inledande förhören räknas inte eftersom han inte är anhållen. Är du dement eftersom jag fått skriva det här flertal ggr? Då tar vi det igen:
NB delges misstanke den 13/6 (s.1437 i FUP). Från detta datum läses hans rättigheter upp bl.a rätten att få en offentlig försvarare och han anhålls.

13/6, 14/6 - Advokat HS.
15/6 - Advokat IR.
22/6 - Advokat IR med via telefon.
23/6 - Advokat EHG ersätter IR.
10/7, 18/8, 15/9 - Advokat IR.

4) Nej, jag har inte problem med min syn angående djur. Jag anser däremot att du överdriver oväsentligheter som inte har ett skit med fallet att göra. Katten omhändertagits av grannen så lägg ner ditt dravel. Självklart lämnar inte polisen djur vind för våg så ditt exempel är irrelevant.

Jag tror att Irina brydde sig om sin katt, att grannen tar väl hand om den nu. Däremot handlar det du skriver om inte minsta omtanke om djur - du använder katten som slagträ i din kamp att gnälla på polisen.
Senast redigerad av develi 2016-06-18 kl. 23:57.
2016-06-19, 00:03
Medlem
sisotalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
1) Hur vet du det ? Vad menas med "de centrala bilderna " ?

2) Hur vet du det ? Var är mordplatsen enligt dig och hur vet du det ? Har du visat detta ?

3) Det fanns spår av snörena på slangen och stumpar av snörena under detta samt hårstrå i hålet i väggen, så det är väl styrkt att hon hängts där. T o m Hurtig accepterade detta faktum. Har plaströret tagits bort ? Av vem och när ? Hur vet du det ? Har du varit där inne och sett detta med egna ögon ? Var avspärrningen då borttagen och hade du ägarens tillstånd ?

4) Varför det ? Vad skulle behöva kontrolleras, menar du ?

1. Jag menar bilder på LIsa inträngt i skåpet. Hur var kläderna eftersom det tolkades som bevis på sexualmord. Dessa är inte i Expressen översikt.

2. Det finns två platser där Lisa kunde ha mördats Byssjan eller Mjölkrummet i Ladan, det framgär i FUP

3.Jag var där och spärrningen var borta, därför hade någon kunna klippa bort hela gummislangen, bara stången som kommer ner från taket var kvar. Jag ska visa bilder om detta. Två personer som arbetar för Arne Jönssön och är vittne i TR var med mig som utmärkta vägvisare.

4. Om man nu skulle vilja göra en ansökan om resning är mordplatsen den viktigaste frågan, bara DNA räcker inte. All mordutredning börjar från mordplatsen och här finns två möjliga, men båda är borta.

Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Fick du inte komma in i ladan ? Vilken skandal !
Men är du helt säker på att du var i rätt Blomberg ?
Det finns även ett Blomberg i Tyskland .
Du är ett litet MumiTROLL tror jag
Varför detta ironi över en person som arbetar för klarhet i ett mord som intresserar så många. Jag har bott i Sverige från 1965 och anmält mig som svensk medborgare. Under dessa år har jag bott mycket utomlands och min finska pass går ut i Augusti i år, sedan köper jag en svensk, men stannar som en dubbelmedborgare. Jag doktorerade på KTH 1968.
2016-06-19, 00:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
1. Jag menar bilder på LIsa inträngt i skåpet. Hur var kläderna eftersom det tolkades som bevis på sexualmord. Dessa är inte i Expressen översikt.

2. Det finns två platser där Lisa kunde ha mördats Byssjan eller Mjölkrummet i Ladan, det framgär i FUP

3.Jag var där och spärrningen var borta, därför hade någon kunna klippa bort hela gummislangen, bara stången som kommer ner från taket var kvar. Jag ska visa bilder om detta. Två personer som arbetar för Arne Jönssön och är vittne i TR var med mig som utmärkta vägvisare.

4. Om man nu skulle vilja göra en ansökan om resning är mordplatsen den viktigaste frågan, bara DNA räcker inte. All mordutredning börjar från mordplatsen och här finns två möjliga, men båda är borta.

Varför detta ironi över en person som arbetar för klarhet i ett mord som intresserar så många. Jag har bott i Sverige från 1965 och anmält mig som svensk medborgare. Under dessa år har jag bott mycket utomlands och min finska pass går ut i Augusti i år, sedan köper jag en svensk, men stannar som en dubbelmedborgare. Jag doktorerade på KTH 1968.
Men snälla du - sekretessbelagda bilder lär inte finnas allmänt tillhanda. Än mindre i Expressen..
Lisa har mördats i mjölkrummet - vilket teknisk bevisning visar. Skav på rör, blod från NB, hårstrå från Lisa två meter upp vid röret - förutom snörbitar rakt nedanför och sen på diskhon i anslutande rum.

Detta är VEDERTAGEN MORDPLATS och han är dömd utifrån detta.
Om nu röret är bortklippt av någon extremt mystisk person (Not..) är det lika ointressant eftersom det är väldokumenterat i FUP. Det fanns på plats vid syn (både av TR och HovR) och likaväl lär det ha varit på plats när Hurtig besökte platsen inför överklagan till HD.

Det som krävs inför en resning är helt ny bevisning som överskrider den befintliga - dvs DNA, vittnesiakttagelser, brist på alibi.

Jo, man skakar på huvudet för det har sällan eller aldrig skådats så många felaktiga påståenden från en och samma person som säger sig ha läst FUP både fram-och baklänges.
Men för all del: lycka till framöver om du nu är Finlands motsvarighet på kommissarie Clouseau.

I förhör berättar IB hur hon sitter och spelar spel på datorn och skypar med sin mor, kollar nyheter etc. Vad pratar du om för bibliotek?
Citat:
I verkligheten hade han arbetat långa sexdagars veckor och urtrött. Irina måste be om lov om hon ska till biblioteket för att surfa på dator. Eftersom hela familjen således rättade sig efter honom, var det inte möjligt att få dem till någon slags underhållning under den ända lediga dagen, söndagen.
Senast redigerad av develi 2016-06-19 kl. 00:45.
2016-06-19, 00:20
Medlem
Citat:
1. Jag påstår att det är unikt att sexualbrottsadvokaten Tore Brandtler agerar målsägandebiträde. Dessutom far han med osanning om att han först blev tillfrågad om att försvara NB. Frågan är då: varför gör han det?

2. Så domaren är ointressant menar du? Det var intressant. Och givetvis ett falskt påstående.
Målet skulle aldrig ha prövats i samma område som brottet skedde.
Förresten. visst bodde domaren granne med LS?

3. Du får titta i fupen. IR kom först till förhör 8 (av 13) dvs i över hälften av förhören var NB i praktiken utan ett försvar - eftersom hon hoppade av. Detta borde prövas om det får gå till så här i ett mordfall. Förhör 1-7 borde helt bortsetts ifrån.

4. Om du inte förstår att polisen har ansvar för husdjur ( vad händer om de griper en bonde med 50 mjölkkor, vilket i och för sig inte hade hänt eftersom Skövdepolisen inte griper svenska bönder) oavsett djurslag så har du problem med din syn på djur.

Men vem ska polisanmäla Skövdepolisen för tjänstefel angående behandlingen av katten?
Vem ska polisanmäla NL för tjänstefel när han förutsade utslaget i tingsrätten? Apropå det jag skrivit ovan om domaren.

Borde du inte utöka ditt frågebatteri en aning?
Vem skall lägga ner domstolsväsendet och polisen så att vi kan införa godtycke och paranoja som vägledande princip?
Vem skall lägga ner militären?

Beträffande målsägandebiträde gör du en höna av en fjäder.
Åklagaren skall som samhällets representant förhålla sig "saklig" till gärningen i förhållande till lagen. Inte till exempel måla ut lidande mer än vad som behövs för att sortera in gärningen enligt lagens rekvisit. "Dispassionate" säger engelsmannen vilket betyder att han i sin gärning mer aktivt skall vaka över rågången mellan känsloliv och yrkesroll. Målsägandebiträdet kan dock tillåta sig att beskriva offrets vånda i mer detalj. Rent av spekulera. Vad spelar det för roll vad för slags mål han hanterat strax innan?

Sen undrar jag lite om din fixering vid Lisas oskyldiga ögon. Hade du hoppats på en mer "slampig" bild så att polisen möjligen tagit mera lättvindigt på Lisas försvinnande? Ett nytt Helene-fall var kanske vad du önskat dig.
2016-06-19, 01:26
Medlem
Citat:

Kan undras vad du har för målsättning med dina skriverier. Att du innehar en doktorshatt är väl inget sanningsserum för denna tråd. Du verkar snarare tillhöra kategorin privatspanare som dyker upp när det är ett medialt framtonat fall. Dessa arma personer som skall förklara hur det ligger till och spela allan när processen är fullbordad. Jag har stött på otaliga av dessa och man blir spyfärdig varje gång över deras översittarfasoner.
2016-06-19, 01:28
Medlem
Citat:
Truls var viktig för Irina, men hon åkte hem under omständigheter att Truls inte kunde följa med. Grannen som va den närmaste vännen för hela familjen tog väl hand om Truls, men det hände en olycka. Inte vid tumulten, utan när deras hus i sin helhet spärrades, även för katter sökte Truls komma hem. Polisen råkade sparka Truls hårt så att hon blev rädd för en lång tid.

Nu när jag var hos granne 16/06 var hon mycket orolig för att Truls hade kommit hem , varit rädd och hungrig och försvunnit igen. Dagen efter, när granne inte var hemma kom Truls, mådde bra och umgicks med de nya hyresgästerna i Nerius lägenhet. Det ska jag berätta till Irin när jag ringer henne.

Fel!
Efter Irinas tid i häktet åkte hon tillbaka till Blomberg, bodde inte i lägenheten (kattens hemvist), utan hos Jönssons. Efter sig lämnade hon tillhörigheter i sopsäckar OCH katten Truls.

Så katten var värd "de nada" för Irina.
2016-06-19, 01:55
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Det är du som far med osanning som vanligt.

Skövde-advokaten Tore Brandtler har försvarat mördare förr. Men när han fick frågan att företräda mannen som misstänktes för mordet på Lisa Holm, sa han bestämt nej. GP har träffat advokaten som istället valde att bistå en familj i sorg.

Citat:
När det visade sig att den som blivit utsedd till allmän försvarare för Nerijus Bilevicius själv hade ett engagemang i organisationen Missing People och därmed ansågs jävig, var det bråttom att få fram en ny försvarsadvokat.

Jag fick frågan av tingsrätten om jag ville försvara honom men jag tackade nej. Inte för själva gärningen i sig, men jag känner för många som känner Lisas familj. Jag var inte säker på att jag skulle kunna göra ett speciellt bra jobb.

Längre fram blev han tillfrågad att bli familjen Holms målsägarbiträde och det är i den rollen han har bistått familjen det senaste året.

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/han-fr%C3%A5gade-ut-lisa-holms-m%C3%B6rdare-h%C3%B6ll-p%C3%A5-att-n%C3%A5-ut-till-honom-1.2231864
Senast redigerad av Grandioso 2016-06-19 kl. 02:15.
2016-06-19, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
tänk på att det inte bara är föräldrar/mor/farföräldrar som lider av lilleneros verk. Det finns även en syster. Prova för en stund att sätta er in i det före ni postar, jävla nötter

Prova för en stund att sätta dig in i vilken kränkning det skulle vara för brottsoffret om det skulle visa sig att sanningen om vad som verkligen hände är en annan än den du tror.
Senast redigerad av Pilsnerfilm 2016-06-19 kl. 02:42.
2016-06-19, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
1)

3) NB hade advokat helt i enighet med rättsbalken - du sitter och ljuger om att han var utan advokat.

Ursäkta, men vad är "rättsbalken"?
2016-06-19, 03:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Fel!
Efter Irinas tid i häktet åkte hon tillbaka till Blomberg, bodde inte i lägenheten (kattens hemvist), utan hos Jönssons. Efter sig lämnade hon tillhörigheter i sopsäckar OCH katten Truls.
Så katten var värd "de nada" för Irina.
Grannen berättar märkliga kommentarer från NB under sökveckan.
Först ljuger han och säger att de varit på polisförhör varje dag, att det var så jobbigt:

ÅK: Men Nerijus sa att han var utsatt för polisförhör varje dag?
L: Ja, hela familjen.

Han verkar krydda rätt bra på angående syndabocksyndromet - han påbörjar sitt försvarstal direkt och drar rasistkortet på måndag. Tänk att absolut ingen annan utom NB gick igång och var så bekymrad redan på måndag.

Allt det här - levererat från NB - gör sen Rönnbäck stor affär av. Att DNA talar sitt eget språk vill hon däremot inte vidröra. Där insåg Hurtig klokt nog att det inte var nån mening att fjolla runt: stark bevisning och ingen idé att dra patetiska snyfthistorier om stackars gästarbetare.

ÅK: sa han nånting om att han kände sig utpekad?
L: Ja, det sa han. Det sa han redan första dan att han kände sig utpekad för att jobbade i närheten av cafét och att han var utlänning.

Utöver detta sa han till henne att det var jobbigt att inte få tillträde till sin arbetsplats (där hade han nog gärna velat in och plocka snören.. )

Det är även till denna granne han pratar skit om Lisas pappa dvs att han hade " stelt ansikte men ögonen log" som det står i FUP.

L: Han hade träffat flickans pappa och det tror jag var på måndagen och då tyckte han det var konstigt att pappan såg så arg ut men ögonen log och när han jämförde med Lena, som förestod cafét, och han tittade på hennes ögon så var de rödgråtna det är det enda jag kan säga.
TB: Ja, sa han nånting om sms? Att han tyckte det var konstigt den försvunna flickan skickat sms till sin pappa och inte ringt honom?
L: Det kan han ha sagt.
TB: Kan du erinra dig vilken dag i sådana fall?
L: Nej.

Med facit i hand att han mördat Lisa påminner det snarare om Zeke Varg som står och dreglar över de tre små grisarna

L: Sen så sa han en dag att han hade sett så mycket ungdomar, så många unga flickor, det måste han ha sagt på torsdag, att det var så många unga flickor som gick utmed Källbyvägen och han tyckte det var så konstigt när det nu var en flicka då som hade försvunnit, att föräldrarna liksom lät dom att gå där sent på kvällen och då kom jag på att det var skolavslutning på onsdag och att det antagligen var därför de var ute.
ÅK: Jaha - det hade han noterat då..att det var många unga flickor ute och gick.
L: Ja, ja... att det var konstigt att inte.. jag kommer ihåg att de sagt att det inte skulle vara en massa fester och speciella förhållanden och ja..

Förhör TR via ljudfil.
2016-06-19, 03:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerfilm
Ursäkta, men vad är "rättsbalken"?
Å kära nån - blev det en förkortning av RB i all hast?
Ska givetvis vara rättegångsbalken. 22 kap. 2 § kan du läsa om du vill fördjupa dig.
Sen finns det mer via Lag (1988:609) om målsägandebiträde.
Trevlig läsning.
2016-06-19, 06:04
Medlem
develis avatar
Citat:
1. Målsägandebiträden brukar inte vara försvarsadvokater utan brukar normalt ägna sig åt det ena. Har du något enda falla där Tore Brantler varit målsägandebiträde innan så tar jag tacksamt emot info om detta. Fortfarande är det en stor gåta varför Familjen (läs SH) valde eller fick utvalt en sexualbrottsadvokat som biträde. Jag har inte sett något svar på varför trots dessa mer än 11000 sidor i tråden.
Nästintill varje advokatfirma erbjuder denna tjänst likaväl som försvarare. Skaffa dig mer kött på benen innan du påstår saker och skapar trådsanningar. Du är grymt okunnig.

Målsäganden får själv välja någon som de känner förtroende för och sedan ska denna godkännas av domstol. Det är i stort sett samma förfarande som rätten att välja advokat. Och ja - de har alla samma rätt att ställa frågor under rättegång som Brandtler gjort (förutom att skapa trygghet och vara informativ om rättegångsprocessen samt hjälpa till med skadeståndsdelen).

Lisas familj valde advokat Brandtler som har lång erfarenhet. Har du problem med det med tanke på ditt ältande?

Citat:
" Hänvisningen i 4 § lagen om målsägandebiträde till 26 § i rättshjälpslagen, första stycket innebär att den som förordnas som huvudregel skall vara advokat eller biträdande jurist på advokatbyrå, även andra personer kan förordnas om de anses lämpliga för uppdraget.105 I första hand bör dock advokater förordnas eftersom detta bidrar till att den kompetensmässiga balansen mellan den offentlige försvararen och målsägandebiträdet upprätthålls. Uppdraget som målsägandebiträde riskerar då inte att uppfattas som ett mindre kvalificerat uppdrag.

" Det råder alltså inget advokattvång som det gör när det gäller offentliga försvarare men advokater är dock dominerande bland dem som förordnats som målsägandebiträde. Av Domstolsverkets rapport framgår att av de som förordnas som målsägandebiträden under 1995 var hela 87% advokater, 11% var biträdande jurister och 2% var en annan lämplig person."

" Det är viktigt att målsäganden känner förtroende för biträdet. Domstolsverkets undersökning visar att i ungefär 80 % av fallen så önskades ett specifikt målsägandebiträde."
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1563167&fileO Id=1566196
Eftersom du onekligen verkar trög eller glömsk kan du se på denna film från Sveriges domstolar om målsägandebiträde. Han är ADVOKAT och berättar om sitt uppdrag. Sätt på repeat.
https://www.youtube.com/watch?v=rNicwI4SaXQ

För övrigt är Brandtler advokat. Försvarsadvokat. Brottsmålsadvokat.
Epitetet du sätter (sexualbrottsadvokat) vore det lika lämpligt på Rönnbäck menar du? Hon har ju försvarat en pedofil som våldtog en 13-åring och nu en mördande sexualsadist.

Jag vet inte hur du tänkt lösa benämningen på Hurtig: polismördaradvokat (2015), barnvåldtäktsadvokat (2015)? Luftstrupadvokat (2016)kanske ligger närmast till hands då det är relativt parallellt fall med NB.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in