Citat:
Byggnadsarbetarna är mästare på att klämma ut sin del av en byggboom. Det är också i deras fickor som en del bankernas "nytryckta" pengar hamnar. På en marknad i balans blir det en helt annan situation, för att inte tala om en marknad med arbetskraftsöverskott. Att bygga bilar har blivit mycket billigare, varför skulle inte produktiviteten öka också i bostadsbyggande, inkl byggmaterial, transporter, industriella lösningar etc. Notera hur Bert Karlsson undgår de svenska bygglönerna och importerar färdiga hus från Polen. Inga som helst problem för t ex studenter att välja den typen av boende.
När det gäller prissättningen i centrala Stockholm handlar det dock inte om byggkostnader, utan om markvärden. Där är frågan mer hur attraktiv en stadsdel är visavi en annan. Och det kommer också att ändras över tiden, allt eftersom nya attraktiva boendemiljöer skapas och konkurrerar med de gamla.
När det gäller prissättningen i centrala Stockholm handlar det dock inte om byggkostnader, utan om markvärden. Där är frågan mer hur attraktiv en stadsdel är visavi en annan. Och det kommer också att ändras över tiden, allt eftersom nya attraktiva boendemiljöer skapas och konkurrerar med de gamla.
Ska du importera ett höghus från Polen också?
Skämt åsido, det som sker i det område jag verkar i är att byggena blir allt mer komplexa vilket kostar mer pengar och tar längre tid, tittar man på hur 70-90 tals kåkarna ser ut så är det ofta en parkering utanför huset eller längs med gatan. i projektet jag jobbar i nu, har vi 4 garagevåningar sammanlagt, samtliga under mark. Markpriset som du också tar upp är en viktig aktör. Jag läste i nyheterna för ett år sedan att JM AB köpte upp en kontorsfastighet i Liljeholmen Stockholm för ca 800 miljoner, utan bygglov på marken.
Jag är lite kluven kring BK modulhus, å ena sidan måste det finnas boende för alla. Det är inte rimligt att ungdomar idag ska ha 300.000 kontant för att få ta ett lån på ytterligare 1.000.000 för att få köpa en etta långt ute i förorterna till Stockholm, å andra tycker jag det är fel väg att tumma på våra byggregler som faktiskt kom till av en anledning. Det ska vara bra kvalité på bostäder i Sverige, inga plåtskjul á la Mogadishu. Hyresrätter är inte att tänka på.
Armageddon mina vänner Armageddon..har ni möjlighet så SÄLJ NU !!! sätt er i hyresrätt...investera vinsten i GULD (fysiskt) växla tillbaka när pappersvalutan kraschar...Köp 2-3 likadana hus som ni hade innan kraschen...Bli en vinnare...ALLA som köpt de senaste åren kommer bli stor-förlorare om man inte agerar.