2016-06-12, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Som en olycka utan någon som helst koppling till islam. Vad har den personen varit med om för någonting? Vilka omständigheter har den killen växt upp under? Vad är det för trauma han bär med sig?
Enligt en kvinna som kände GM, ska GM tydligen ha bott i ett mycket fint hus, fanns det ingenting hos omar som tydde på svåra omständigheter, trauma eller våld. Han beskrevs av henne (helylleamerikanska) som "skojfrisk och trevlig", och enl vad hon visste utan något samröre med gayrörelsen. Men hon påpekade iofs att han var en bekant mer än en nära vän. Reportern ifrågasatte GM:s ekonomiska status eftersom han bodde i mycket fint hus som "knappast finansierades av soc."

Var fick han sina pengar ifrån? Den amerikanska kvinnan hade ingen aning och ville inte heller spekulera.

Källa: News 6.

Något som hört något mer om att man misstänker en andra GM?
Senast redigerad av weseeyou 2016-06-12 kl. 18:06.
Citera
2016-06-12, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbanana74
Pappan till GM skyller på att hans son blev arg är han såg två män kyssas på klubben

Då kan man ju fråga sig vad han gjorde där överhuvudtaget om han nu blir arg av att se två män kyssas ?
Exakt...
Snacka om förnekelse...
Citera
2016-06-12, 18:04
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Jag kan helt klart tänka mig ett hatbrott utan några direkta kopplingar till religiösa terror-grupper likt IS.

Men, om det stämmer att GM i detta fall ska ha blivit såpass störd av att se 2 män kyssas för några månader sedan, att han begår ett liknande brott... varifrån kommer då det hatet?

Jag tvivlar på att det är ett vansinnesutbrott helt befriat från religiös övertygelse. Man får nog även tolka det som att han lagt en hel del tid på planering.

Likt många andra religiöst övertygade så kan man säkert anta att det saknas en och propp i hjärnkontorets elsystem. Men det är en fattig ursäkt för ett i grunden möjligen religiöst färgat brott av liknande kaliber.

Intressant, ändock teoretiskt samtal detta.
Även om religion inte utövas/praktiseras i någon som helst form, så kan det dock vara en underliggande faktor. Dom flesta är uppvuxna med någon slags värdegrund & syn på samhället och människor, och kan helt omedvetet "hata" något utan att för den sakens skull vara medvetet praktiserande i det "hatet", tills det en dag bara snäpper.
Här är intressant att GM´s pappa i ett kort uttal gör utrymme att ens nämna religion.
Kan det vara en kombo av värdegrund och psykisk ohälsa som utlöser?

Hade detta varit ett rent IS-dåd, hade vi troligtvis vetat det vid detta laget?
Senatorn som stod upp live precis, påtalade att FBI undersöker om radikaliserade kopplingar ligger till grund, men att man inte är officiell med något sådant.

IS-Lonewolf-tema kan klättra fram och överraska. Det där brukar ta sin rundliga tid att utreda om så är fallet.

Religion har mer ofta använts som ursäkt för krig, än som skäl till fred, oavsett religionsform.
Senast redigerad av rotesau 2016-06-12 kl. 18:09.
Citera
2016-06-12, 18:05
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volkspolizist
Är hatbrott och islamistiskt motiverad terror ömsesidigt uteslutande då? Attackerna i november genomfördes ju delvis mot judiska mål, vilket brukar klassas som hatbrott.

De utesluter inte varandra - men frågan är vad som är det primära här?

En muslim som gör sig skyldig till ett hatbrott ägnar sig inte per definition åt islamistisk terror.

Många i den militanta antiabortrörelsen i USA är sannolikt kristna, men deras brott skulle jag inte alltid kalla för kristen terrorism.
Citera
Medlem
Dofternas avatar
Den här Hansen, killen med hatt som intervjuas överallt, var det han som var viral för några år sedan när han stod i en kö och hyllade satan?

Edit.
Den här snubben, en minut in:
https://www.youtube.com/watch?v=hopeFgwApCM
Senast redigerad av Dofterna 2016-06-12 kl. 18:12.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Kan bögar inte begå hatbrott?

Jo.
Citera
2016-06-12, 18:06
Medlem
Amerikansk polis går ut med att han fanns under deras radar då han "visade extremistiska tendenser" och att dådet tros ha skett av "ideologiska skäl."

Men här i Sverige SKRIKER Aftonbladet och SVT ut om att det är ett hatbrott mot bögar och INTE har med religion att göra.

Svensk massmedia är ett enda stort skämt! Det tragiska är att 90% av Sveriges befolkning sover och enbart använder svensk media i sitt nyhetsintag.
Citera
2016-06-12, 18:11
Medlem
powderfuckers avatar
det värsta är reddit och SR:s censur... det krossar mitt hjärta. jag börjar på riktigt bli paranoid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blah blah Blah
Exakt...
Snacka om förnekelse...
Men GM är afghan, och den afghanska kulturen är ofta ganska öppen vad gäller (sexuella) relationer mellan män och dansande pojkar, googla "bacha bazi". Tycker att detta attentat verkar vara mer IS-relaterat än talibanrelaterat. Tror till och med talibaner har besökt bacha bazi-fester, har jag sett i någon dokumentär. Ev kan GM ha varit utsatt för övergrepp av män (tydligen extremt vanligt i Afghanistan) och det väckte ett hat. Men GM var duktigt stridstränad enligt FBI, så det finns mycket mer i den islamistiska garderoben att ta reda på. Mina fem cent.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molon.labe
han var registrerad i demokraternas parti. ironiskt

Ganska väntat om du frågar mig.
Citera
2016-06-12, 18:13
Medlem
GM ägde två hus: http://www.clickorlando.com/live/news-6-watch-live-now

Schysst hus som visas just nu, polisen går igenom Omars båda hus. Omar saknade inte pengar, så då faller "stackars fattig segregerad förortsbo" bort som motiv.
Citera
2016-06-12, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Intressant, ändock teoretiskt samtal detta.
Även om religion inte utövas/praktiseras i någon som helst form, så kan det dock vara en underliggande faktor. Dom flesta är uppvuxna med någon slags värdegrund & syn på samhället och människor, och kan helt omedvetet "hata" något utan att för den sakens skull vara medvetet praktiserande i det "hatet", tills det en dag bara snäpper.
Här är intressant att GM´s pappa i ett kort uttal gör utrymme att ens nämna religion.
Kan det vara en kombo av värdegrund och psykisk ohälsa som utlöser?

Hade detta varit ett rent IS-dåd, hade vi troligtvis vetat det vid detta laget?
Senatorn som stod upp live precis, påtalade att FBI undersöker om radikaliserade kopplingar ligger till grund, men att man inte är officiell med något sådant.

Religion har mer ofta använts som ursäkt för krig, än som skäl till fred, oavsett religionsform.

Mycket teoretiskt men jag tror statistiken skulle tala för chansen om en underliggande värdegrund som är rotad i Islam (i just detta fallet).

Psykiskt ohälsa känns inte främmande heller, vilken sund människa begår liknande brott? Frågan är väl vad ohälsan beror på? Hönan eller ägget, Islamsk värdegrund eller ren psykisk ohälsa?

En del människor föds med ett enormt våldskapital andra formas genom livet. Jag får känslan av att GM är av den senare gruppen.

Det är inte säkert att man kommer finna några direkta kopplingar till Islamistiska grupper men det behöver man ju heller inte ha, det räcker med en tyst övertygelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in