Citat:
Ursprungligen postat av
Som-nam-na
Jag kan helt klart tänka mig ett hatbrott utan några direkta kopplingar till religiösa terror-grupper likt IS.
Men, om det stämmer att GM i detta fall ska ha blivit såpass störd av att se 2 män kyssas för några månader sedan, att han begår ett liknande brott... varifrån kommer då det hatet?
Jag tvivlar på att det är ett vansinnesutbrott helt befriat från religiös övertygelse. Man får nog även tolka det som att han lagt en hel del tid på planering.
Likt många andra religiöst övertygade så kan man säkert anta att det saknas en och propp i hjärnkontorets elsystem. Men det är en fattig ursäkt för ett i grunden möjligen religiöst färgat brott av liknande kaliber.
Intressant, ändock teoretiskt samtal detta.
Även om religion inte utövas/praktiseras i någon som helst form, så kan det dock vara en underliggande faktor. Dom flesta är uppvuxna med någon slags värdegrund & syn på samhället och människor, och kan helt omedvetet "hata" något utan att för den sakens skull vara medvetet praktiserande i det "hatet", tills det en dag bara snäpper.
Här är intressant att GM´s pappa i ett kort uttal gör utrymme att ens nämna religion.
Kan det vara en kombo av värdegrund och psykisk ohälsa som utlöser?
Hade detta varit ett rent IS-dåd, hade vi troligtvis vetat det vid detta laget?
Senatorn som stod upp live precis, påtalade att FBI undersöker om radikaliserade kopplingar ligger till grund, men att man inte är officiell med något sådant.
IS-Lonewolf-tema kan klättra fram och överraska. Det där brukar ta sin rundliga tid att utreda om så är fallet.
Religion har mer ofta använts som ursäkt för krig, än som skäl till fred, oavsett religionsform.