2016-06-12, 14:22
Medlem
En ny presskonferens kommer hållas 9:30am florida tid.
https://twitter.com/OrlandoPolice/status/741967238199160833
Citera
2016-06-12, 14:23
Medlem
Just nu är man väl i ett skede där mycket av informationen är otydlig och i flera fall helt felaktig. Jag ser ingen anledning att polisen ska markera ännu vilken bakgrund som finns i terrordådet eftersom man omöjligt kan veta det.

Egentligen tycker jag även att det är för tidigt att beteckna det som ett terrordåd, då det antyder en attack med någon form av politiskt grund.

Det kan lika gärna vara någon som lackat ut för att han inte fick som han ville. Jämför med det som hände i Stockholm där gärningsmännen hämnades för att de tidigare blivit stoppade från att få komma in på nattklubben.

Motivet kan vara hur banalt som helst när det är fråga om människor som är sjuka i huvudet.
Citera
2016-06-12, 14:24
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsifnori
Länken har postats tidigare i tråden men jag tycker nog den behöver upprepas. All officiell info kommer direkt från Orlando PD:

https://twitter.com/OrlandoPolice

Ett bra komplement till massmedia som mest skapar olika trådsanningar..

Fakta:

"Approximately 20 people dead inside the club."

"officers shot & killed the suspect. In gunfire OPD officer shot: Kevlar helmet saved him"

Ny presskonferens 09.30 (Orlando-tid)
Runt 15.30 i Sverige då.
Citera
2016-06-12, 14:26
Medlem
Det kommer att bli väldigt intressant att se hur svenska PK-media rapporterar kring den här hemska händelsen - om det nu var islamism, vilket allt fler utländska media (BBC, Daily Mail) nu skriver. Islam vs gay-klubb.
Citera
2016-06-12, 14:27
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Enbart Dailymail som gått ut med det. Skulle inte kalla det för stabil källa.

Uppgifterna bygger på vad som sades på presskonferensen.
Citera
2016-06-12, 14:27
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Rubrik justerad: stavfel rättat och datum tillagt.

/Moderator
Citera
2016-06-12, 14:28
Medlem
"They have his identity now" säger man om GM på: http://www.clickorlando.com/live/news-6-watch-live-now

Man diskuterar också hur GM hade tillgång till "explosive devices"...
Citera
2016-06-12, 14:28
Medlem
endumbonde:

Om du kollar OPD:s officiella Twitter så har FBI gått ut och klassificerat dådet till ett terrordåd:

Citat:
Orlando Police Retweeted
Shannon Delaney ‏@shannonkdelaney 1h1 hour ago

.@FBI calling this shooting an act of terrorism. #fox35
Citera
2016-06-12, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Fråga NegerGreger som postade den ursprungliga länken. Men jag har sett liknande staplar många gånger så det stämmer säkert. Islam är den ideologi som dödar flest just nu, det är fakta.

Attentatet är som en copy cat på Bataclan. Beväpnad GM som börjar skjuta på dansgolvet när folk minst anar det, förvirring om det är musik eller skott de hör, panik uppstår, gisslantagning, polis måste spränga sig in i byggnaden -för att finna drivor av döda kroppar på dansgolvet, shoot out med polis - och slutligen en våldsam död.

Skulle bli ytterst förvånad om en buddhistisk munk gjort detta....

Bilden har någon gjort utifrån data från Wikipedia. Oftast är det med en wikipedialänk till denna sida https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_battles_and_other_violent_events_by_death_ toll#Terrorist_attacks

Det kan vara så att det ursprungligen var en graf från en wikipedia-sida som inte finns kvar längre. Jag har inte lyckats hitta den i alla fall.
Citera
2016-06-12, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Möllan63
Det kommer att bli väldigt intressant att se hur svenska PK-media rapporterar kring den här hemska händelsen - om det nu var islamism, vilket allt fler utländska media (BBC, Daily Mail) nu skriver. Islam vs gay-klubb.

Det är en krutdurk för svensk massmedia om det visar sig vara islam som attackerat en gayklubb. Syntax error.

Den aspekten lär tonas ner...
Citera
2016-06-12, 14:31
Moderator
Siegfrids avatar
Enligt BBC utreds det som ett terrordåd, källa polisen.

Citat:
Orlando Police said officers entered the Pulse Club about three hours after the shooting unfolded - and killed the gunman, who had taken hostages.

They called it an act of terrorism, but said they did not yet know if it was domestic or international.

FBi äger att gärnignsmannen har radikala islamistsympatier.
Citat:
An FBI spokesman said they were investigating whether the attacker was a "lone wolf". He said the attacker appeared to "have leanings towards" radical Islamist ideology but it was not yet clear whether this was a case of domestic or international terrorism.

http://www.bbc.com/news/36510272
Citera
2016-06-12, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsifnori
endumbonde:

Om du kollar OPD:s officiella Twitter så har FBI gått ut och klassificerat dådet till ett terrordåd:

Förstår det, jag väntar bara på konkret information eftersom jag är medveten om skillnaden mellan ett terrordåd och ett vansinnesdåd. Jag misstänker att polisen/FBI vill snabbt gå ut med terrordåd mest på grund av den omfattning som det har fått med många döda och skadade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in