2016-06-09, 19:06
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Vad kan den här tjejen ha sett hos den här killen?

Han var stor, och såg förmodligen bättre ut än det hon normalt kunde få.
Vi har också diskuterat det faktum att han förmodligen var manipulativ, och att kvinnan i fråga var from och godtrogen, men det vet vi förståss inte.
Citera
Medlem
Zloths avatar
Citat:

Hon såg ju uppenbarligen ingenting eftersom hon inte ville ha med honom att göra.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Han var snäll, omtänksam och uppvaktande de första veckorna. Kom med blommor, bjöd ut osv ..
mao en gentleman i klassisk bemärkelse som man inte ser mycket av idag..

Självklart kanske det borde fått klockor att ringa kan man tänka så här med facit i hand ... men ärligt är det verkligen realistiskt? ...
Citera
2016-06-09, 19:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caralhos
Helt riktigt. +1!

Själv undrar jag bara hur pass sjuk man måste vara för att misshandla någon bortom igenkänning och dessutom inte känna någon ånger eller empati. Tragiskt att det inte finns hjälp för psykopater. En gång psykopat, alltid psykopat.

Ju mer information som kommer fram desto mer förstår man att hon inte alls var intresserad av honom. Han har valt att stalka henne och gjort allting mot hennes vilja under grova hot. Riktigt sjuk.
Ja, jag kan bara instämma i det du skriver ..
Citera
2016-06-09, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Någon som vet vad exet heter som fick revbenet krossat..

Sa**a Toivo*e* kanske?

*=n
Citera
Medlem
Finns Lotta på facebook?
Citera
Medlem
TjurenFerdinands avatar
Jag har letat både i denna tråd och tråden om Järnspettsmannen, utan att hitta det jag söker. Det refereras till Järnspettsmannen som TJ, och han ska vara bror till MJ.
Är det någon som känner till identitet (och inte bara initialer) på Järnspettsmannen? Jag hittar bara en bror till MJ. Han förekommer på Lexbase, men stämmer inte i ålder (eller initialer) för att vara Järnspettsmannen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ninnisss
Någon som vet om rättegångsdatumet är satt och tror ni att de blir bakom låsta dörrar i o m mediebevakningen som verkar vara?
Först måste förundersökningen bli klar och åtal väckas.
Citera
2016-06-09, 19:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
I något skede så måste Lotta ha fått veta om hans bakgrund. Det måste vara svårt att hålla ett sånt där digert brottsregister hemligt. Han har ju varit inspärrad i stort sett hela hans vuxna liv, och har blivit dömd för många grova brott. Bland annat för att ha dödat en annan människa. Och så sent som år 2014 blev hand dömd till 2,5 års fängelse.

Sedan hade han en känd brorsa också. Också en mördare. Så både han och hans brorsa har dödat förut, och det är ganska ovanligt. Och sånt som är ovanligt brukar folk prata om.

Så vid någon tidpunkt måste hon ha upptäckt hans förflutna. Det förklarar också hennes rädsla för honom. Hon vet att det inte är tomma hot. Det här är en man som verkställer det han hotar med.
Varför skulle det vara svårt i Sverige? Får du något utskick från myndigheter om människor du träffar?

Det är väl tvärtom - känner man inte till var man skall söka så får man ingen information ens om man ringer till myndigheterna och frågar.
Citera
2016-06-09, 19:10
Medlem
Någon som kan dela häktningsframställan?
Citera
2016-06-09, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Medvalls
Så vad händer nu med dina fula påhopp om att hon borde ha haft bättre omdöme?
Ja jag reviderar min syn på saken men när jag skrev de fula påhoppen så hade jag ju inte den informationen. Viss skillnad. Skulle hon däremot ha valt honom så hade jag inte känt lika stora sympatier för henne då varningsklockorna borde ringa från alla håll när man ser honom. Det kan du inte förneka.
Citera
2016-06-09, 19:13
Medlem
Garnityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
När det handlar om hörsägen som det utpekade potentiella offret nekar till så finns det inget att utreda ... (när frågan ställs till det påstådda brottsoffret som då nekar är utredningen klar )

Det handlar inte om lata poliser - det handlar om lag som skyddar det utpekade potentiella brottsoffret ...

Jo, det gör de visst (en poäng med allmänt åtal faktiskt)- och i synnerhet med när det gäller en man som är villkorligt frigiven för just kvinnofridskränkning och detta är ett brott av samma typ...

Du babblar mest på om hur du tror att det är nu - inte utifrån kunskap om hur det faktiskt fungerar när systemet fungerar.
Vet du vad, jag förstår att det är kul med nästan 60 000 inlägg och du får gärna ha starka åsikter om straffrätt - inte mig emot. Men när du kommer dragandes med påståenden och låter antyda att det är fakta fast det är rent trams blir jag lite irriterad, du gör det oerhört ofta dessutom. Jag kan rekommendera en juristutbildning alternativt att du håller dig till åsikter och inte fakta.

Och juste, 23 kap. 1 § RB i kombination med Polislagen och 20 kap. 1 § BrB är en bra utgångspunkt om du vill lära dig mer om skyldigheten att inleda förundersökning och den enskilda polismannens straffansvar ifall han underlåter att göra det ifall någon berättar om en kvinnomisshandel. JO:s ämbetsberättelser är ett annat hett tips men lite svårare att sovra i. Och din första invändning kan jag bemöta redan nu, 23 kap. 1 § st 2 träffar inte såna här fall utan snarare Curt-Arne som vill anmäla Kungen för att han skickar strålning genom eljacket.

Tack för diskussionen och lycka till!
Citera
2016-06-09, 19:14
Medlem
Varför får dödsmisshandeln av en kvinna i Arlöv utanför Malmö i förra veckan då en arabiisk muslimsk man var förövaren nästan ingen uppmärksamhet alls medan detta får enormt mycket uppmärksamhet med media-kampanjer o.s.v? Är det bara för att det för ovanlighetens skull handlar om en etniskt svensk förövare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in