2016-06-08, 22:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Inte sant - min kompis pojkvän blev fälld för misshandel av henne trots att hon inte ens ville anmäla - han dömdes på anmälan och på vittnesmål från andra på plats.
Finns inga vittnen så hade han aldrig blivit dömd, kanske skulle lagt till den rätt självklara ingrediensen men gissade att du fattade galoppen, men tydligen inte.
Citera
2016-06-08, 22:12
Bannlyst
Citat:
Inte sant - min kompis pojkvän blev fälld för misshandel av henne trots att hon inte ens ville anmäla - han dömdes på anmälan och på vittnesmål från andra på plats.

Jo men då är det dom som blir målsägande och inte BO. Hade föräldrarna till Lotta klivit i i handlingarna och anmält mördaren hade dom stått som målsägande. Kanske hade Lotta levt idag om så skett?
Citera
2016-06-08, 22:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Psykopater betraktas som en personlighetsstörning ( antisocial ) och en sådan kan man inte bota.
Det är inte jämförbart med en depression eller biopolär sjukdom.
Just psykopatiska drag är ju något som är väldigt svårt att behandla, då den som är
psykopat kan själv tycka att de inte har problem, har svårt att samarbeta, beter sig manipulativt etc
därför sätts de oftast i fängelser.
Precis.

Psykopatiska drag är inte synonymt med att vara psykopat -- psykopater går inte att "bota", tvärtom faktisk, de blir farligare av vård eftersom det ger dem fler instrument att dupera omgivningen med.

Psykopatiska drag kan man ha och kunna förändra sig - det beror helt på vilka psykopatiska drag det är frågan om. Det finns också människor med psykopatiska drag som har de komponenter som gör dem framgångsrika och till en tillgång för andra .. Så blanda inte ihop "psykopatiska drag" med "psykopat".

Detta är dock inte någon kille med psykopatiska drag - utan helt klart en fullfjädrad psykopat.
Citera
2016-06-08, 22:14
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Om det är din uppfattning så har du inte läst särskilt mycket av mig ..

Blyg och snäll är hennes anhörigas beskrivning av henne - jag tror de vet hur hon var.
Jag tror (läs:vet) att så brukar det alltid beskrivas om personer som avlidit under tragiska omständigheter... tror du vänner skulle beskriva nån som dog "hon var en trasig, missanpassad dum tjej med lite vett innanför skallen"... tror inte det! Det är alltid i positiva ordalag trots att personerna haft många negativa egenskaper och i vissa fall rent av förtjänat deras öde.
Citera
2016-06-08, 22:16
Medlem
Finskpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Inte alls , jag försöker bara förstå mekaniken som får en till synes normal tjej att välja
att datea en psykopat.

Av vad jag läst mig till så visade han inte några tecken på våldsamhet under de första veckorna. Det är tyvärr så psykopaterna gör, är väldigt charmiga och romantiska när de uppvaktar, sätter tjejen på en piedestal så att hon tror att hon hittat drömkillen. "Jag ser ut som en bad boy men är romantisk och beskyddande" är intrycket de vill förrmedla för att få tjejen att falla som en fura.
Citera
2016-06-08, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Du förefaller ha en feministisk agenda och försvarar alltid kvinnorna till 100 % och vägrar tillsätta någon skuld i de (mycket) tvivelaktiga besluten som kvinnorna tar. Jag tror BO hade tjänat på (läs: varit vid liv nu) att agera och tänka rationellt, hennes död är en otrolig sorg men det går inte att förneka att hon kunde/borde tagit bättre beslut.

Vill du kriminalisera kvinnors agerande gällande val utav män om männen väljer att bruka våld senare i relationen eller vill du bara ventilera ditt kvinnoförakt?
Din mor måste vara så stolt över dig som lägger ansvaret hos en mördad kvinnan hos kvinnan själv.
Citera
2016-06-08, 22:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Finns inga vittnen så hade han aldrig blivit dömd, kanske skulle lagt till den rätt självklara ingrediensen men gissade att du fattade galoppen, men tydligen inte.
Precis - en anmälan utan att det finns något att driva på går inte vidare. Är däremot kvinnan redan hörd av polisen - då kan de använda det vittnesmålet. I det läget så är inte heller kvinnan målsägare - utan staten - vilket innebär att hon måste avge sanningsförsäkran och kan fällas för mened .. för kallad till rättegång blir hon.

Det finns således möjligheter att driva (och har drivits) mål utan brottsoffrets medverkan -- och det denna åklagare direkt ljög om var att man ens kan dra tillbaka en misshandelsanmälan/att det är målsägarstyrt ..
En jäkligt farlig signal (felaktig uppgift) att kabla ut -- eftersom det kastar oss tillbaka till före 1988 och den tid då männen kunde slå kvinnorna till att ta tillbaka sin anmälan...

Den här åklagaren bör få en reprimand eller sparken bara för det påståendet.
Citera
2016-06-08, 22:19
Medlem
Bor i området, kan någon upplysa mig om adress kan inte hitta i tråden hur jag än letar.
Citera
2016-06-08, 22:20
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.I.K.I
Vill du kriminalisera kvinnors agerande gällande val utav män om männen väljer att bruka våld senare i relationen eller vill du bara ventilera ditt kvinnoförakt?
Din mor måste vara så stolt över dig som lägger ansvaret hos en mördad kvinnan hos kvinnan själv.
Jag ser världen för vad den är. I ett perfekt samhälle avrättas dessa dårar inom nåt år på death row och kvinnor kan gå klädda hur dom vill och fatta de mest känslostyrda besluten som helst (eftersom det är genetiskt betingat i deras biologiska uppsättning) utan att något brottsligt händer, men nu är situationen som den är och det gäller att anpassa sig därefter.
Citera
2016-06-08, 22:21
Medlem
Pandalina4s avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22962449.ab

Mannen hävdar att han en vecka före mordet drabbades av vanföreställningar.
Enligt honom sökte han då tillsammans med Lotta psykiatrisk vård.
Citera
2016-06-08, 22:22
Avslutad
Citat:
Ja - och det är ju detta psykopater gör, lär sig av andra och använder det för att manipulera omgivningen ...

Yes. Och de gör det för att de kan.
Samhället tillåter det, samhället möjliggör det.
Men den diagnosen tror jag nu inte GM här kommer att få, eller ens har; på sin höjd får han diagnosen "ADHD" eller då i VÄRSTA fall en "Borderlinediagnos".
Sverige är inte moget för de psykopater som det självt föder och göder, och det trots alla som går under av dess händer(finns värre öden här än döden).
Man kan inte och ska inte dalta med sådana och som dessutom mycket tidigt själva visar var de står någonstans och som mycket tidigt själva visar vilka val de själva väljer att göra.
Citera
2016-06-08, 22:22
Medlem
Mats Linds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvalls
Han följer mönstret som en psykopat/narcissist har till punkt och pricka
Uppvaktar, sätter kvinnan på piedestal, lovordar henne, talar om för henne att hon är det bästa som har hänt honom, och sen vänder tvärt och han börjar terrorisera henne.
Ju mer hon ger efter desto mer tappar han respekten för henne.
Att få henne att vara rädd och må skit ger honom energi, han lever på hennes skräck.
När hon till sist får modet att gå så hittar han snabbt en ny och så upprepas mönstret.

Den här gången mördade han henne istället.

Såna här känner ingen empati, dom tycker hon är löjlig som blöder och gråter.
Du kan ALDRIG vinna en sån här strid, aningen måste du gömma dig eller så dödas du.

Jag håller med om varje stavelse, men kan för mitt liv inte fatta att kvinnan (i detta fall) INTE tycker det är skumt med huvudtatueringar, svällande muskler, kamphund och flera års frånvaro av normalt liv (fängelse). Givetvis finns det kvinnor som lockas att träffa andra som genomgått "livets hårda skola", men Lotta verkade inte vara en av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in