2016-06-06, 19:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Lite spännande från "A Fathers Story" angående pappans personlighet:

Pappan gör mycket självrannsakan. Boken är stark så sett. Det ska mycket till att böja en tjurnacke och inte blunda.

Det är efter en operation han förändras från att ha varit relativt glad och öppen de första åren.
Han glider in i sitt mörker och föräldrarna är för upptagna med sina saker (sjukdom, studier och gräl) för att uppfatta detta. Pappan inser det fanns varningssignaler men ingen av dem reagerade - därför berättar han för att andra föräldrar inte ska göra samma misstag.

Starkt gjort. Man önskar att fler skulle ta efter sådant för det är en väg, ett försök till att ta ansvar och en vilja att ställa till rätta. På sitt sätt.
Mörkande, förskönande, omskrivningar har aldrig gjort nytta vad det än handlar om.
2016-06-06, 20:01
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Precis - Jeffrey pratade aldrig skit om sina föräldrar. Han tog dem i försvar. Han hade väldigt få gräl med sina föräldrar:
Han la sig nämligen aldrig i nånting. Han var tillbakadragen och tystlåten. Han ville inte störa sina föräldrars kroniska pågående krig.

Exakt så gör ett barn som visar lojalitet för bägge föräldrarna.

Däremot tar pappan ansvar och berättar ärligt att hemmet var fjärran från harmoniskt: Att han var mycket frånvarande. Att han flydde hemmet.
Att modern var ångestfylld och nervös och hade psykiska besvär.
Därav kan det vara mycket svårt att få en sanningsenlig bild från en förövare: Antingen kan det vara kryddat för ett visst ändamål (psykopat eller svår personlighetsstörning) eller så är det förnekelse eller försvar/lojalitet.
Däremot när en förälder berättar är det stor skillnad.
.. Likt NBs bror som berättar mer sponant. Man kan nog däremot inte förvänta sig nån sådan presentation från NBs mor som hon far runt i media.[/quote]

MMPI 2 innehåller 568 frågor/påståenden som är så fiffigt utformade att manipulationer av svar (skönmålningar) obönhörligt fram träder. Blinda fläckar tenderar att stå som spön i backen. En modernare variant MMPI 2-RF tar halva tiden med 338 frågor.

Det ska alltså inte gå att manipulera.
2016-06-06, 20:06
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Jo, då - han är aktiv så sett. Han spanar runt, följer även eftersök via google translate och har koll. Jag menar snarare att han rakt inte var utpekad i förväg som NB-kramarna vill ha det till. Med 380 förhör den första tiden så säger det sig självt. Tiden går, det är intensivt sök att försöka hitta Lisa.

NB har satt dit sig själv via sina avtryck.

Jag förstår vad du menar , alla som jobbar i ladan var nog intressanta för Polisen .
Efter några dagar tror jag hans beteende ökar Polisens intresse för bröderna tex när han står och stirrar på SH på ett sätt som han tycker är obehagligt ( som jag antar att SH berättar för Polisen ) .
Maskletandet är väl det klantigaste såklart !
2016-06-06, 20:12
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Citat:
[/spoiler]
Pappan gör mycket självrannsakan. Boken är stark så sett. Det ska mycket till att böja en tjurnacke och inte blunda.

Det är efter en operation han förändras från att ha varit relativt glad och öppen de första åren.
Han glider in i sitt mörker och föräldrarna är för upptagna med sina saker (sjukdom, studier och gräl) för att uppfatta detta. Pappan inser det fanns varningssignaler men ingen av dem reagerade - därför berättar han för att andra föräldrar inte ska göra samma misstag.

Starkt gjort. Man önskar att fler skulle ta efter sådant för det är en väg, ett försök till att ta ansvar och en vilja att ställa till rätta. På sitt sätt.
Mörkande, förskönande, omskrivningar har aldrig gjort nytta vad det än handlar om.

Jag tycker citeringarna från mitt inlägg tyder på en udda personlighet hos pappan. Han kunde inte tyda andras känslor, förstod inte sociala relationer, förstod inte andra människor som han tyckte var omöjliga att lära känna.

En genetik att ärva.[/quote]
2016-06-06, 20:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Det ska alltså inte gå att manipulera.
Kan du lägga citeringarna rätt framöver så slipper jag sitta och justera. Alla är felciterade.
Barnet eller den vuxne lever i en föreställningsvärld och manipulerar inte. Det är en verklighet om det så handlar om att ta parti för den alkoholiserade föräldern eller vid sexuella övergrepp. Det kan även handla om en vilja att normalisera det absurda, att inte vilja se att egna familjen är dysfunktionell jämfört med andra. Förmildrande är mycket vanligt förekommande: att blunda för verkligheten.
Som sagt: Pappan återger snarare den korrekta bilden och det kostar nog på att gå ut med ett sådant erkännande; att blotta sig helt enkelt.
Den som är dysfunktionell tar aldrig ett sådant ansvar.
Senast redigerad av develi 2016-06-06 kl. 20:19.
2016-06-06, 20:13
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Citat:
[/spoiler]
Precis - Jeffrey pratade aldrig skit om sina föräldrar. Han tog dem i försvar. Han hade väldigt få gräl med sina föräldrar:
Han la sig nämligen aldrig i nånting. Han var tillbakadragen och tystlåten. Han ville inte störa sina föräldrars kroniska pågående krig.

Exakt så gör ett barn som visar lojalitet för bägge föräldrarna.

Däremot tar pappan ansvar och berättar ärligt att hemmet var fjärran från harmoniskt: Att han var mycket frånvarande. Att han flydde hemmet.
Att modern var ångestfylld och nervös och hade psykiska besvär.
Därav kan det vara mycket svårt att få en sanningsenlig bild från en förövare: Antingen kan det vara kryddat för ett visst ändamål (psykopat eller svår personlighetsstörning) eller så är det förnekelse eller försvar/lojalitet.
Däremot när en förälder berättar är det stor skillnad.
.. Likt NBs bror som berättar mer sponant. Man kan nog däremot inte förvänta sig nån sådan presentation från NBs mor som hon far runt i media.

MMPI 2 innehåller 568 frågor/påståenden som är så fiffigt utformade att manipulationer av svar (skönmålningar) obönhörligt fram träder. Blinda fläckar tenderar att stå som spön i backen. En modernare variant MMPI 2-RF tar halva tiden med 338 frågor.

Det ska alltså inte gå att manipulera.[/quote]
2016-06-06, 20:21
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Kan du lägga citeringarna rätt framöver så slipper jag sitta och justera.
Barnet eller den vuxne lever i en föreställningsvärld och manipulerar inte. Det är en verklighet om det så handlar om att ta parti för den alkoholiserade föräldern eller vid sexuella övergrepp. Det kan även handla om en vilja att normalisera det absurda, att inte vilja se att egna familjen är dysfunktionell jämfört med andra. Förmildrande är mycket vanligt förekommande: att blunda för verkligheten.
Som sagt: Pappan återger snarare den korrekta bilden och det kostar nog på att gå ut med ett sådant erkännande; att blotta sig helt enkelt.
Den som är dysfunktionell tar aldrig ett sådant ansvar.

Som sagt: Jeffrey har ärvt en hel del egendomligheter i sin personlighet från pappan. Kan du läsa mina inlägg i fortsättningen så slipper jag sitta och upprepa mig. ( skrev detta bara pga din otrevliga ton).

Tack och hej med dig.
2016-06-06, 20:23
Medlem
Grandiosos avatar
"Krama era barn ofta och mycket! Man vet aldrig när det är för sent"

"När 17-åriga Lisa Holm försvann berördes hela Sverige.

Fem dagar efter försvinnandet hittades hennes kropp intryckt i ett 24 centimeter brett klädskåp.

Mördad av 35-årige Nerijus Bilevicius.

Hon hade fått sommarjobb, sin första lön. Hon hade räknat ut precis vad hon skulle köpa för pengarna. Hon var så lycklig, berättade Lisa Holms pappa fem månader senare i Skaraborgs tingsrätt.

Mörkret har lagt sig över Kinnekulle vid Vänerns östra strand i Västergötland.

I över fem dygn har tusentals människor varit ute och letat efter flickan vars ansikte på bara tre dagar har blivit rikskänt sedan polisen släppt en bild på henne.

Stämning är tryckt när polisens presstalesperson Jenny Widén vid midnatt mellan den 12 och 13 juni kliver ut från barackerna vid fotbollsföreningens Källby IF:s klubblokaler.

Byggnaderna vid fotbollsplanen har de senaste dagarna fungerat som polisens sambandscentral i sökandet efter Lisa Holm. En 17-årig flicka från Skövde som skulle ha firat skolavslutning från gymnasiet tidigare samma dag."

krama-era-barn-ofta-och-mycket-man-vet-aldrig-nar-det-ar-for-sent

Om bara ett litet tag så har det gått exakt ett år sedan allt det fasansfulla hände.
En man på 35 år tog sig rätten att avsluta ett ungt liv och sprängde samtidigt
landortsidyllen i bitar och orsakade ett omätbart lidande för anhöriga och vänner.

Runt halv sju på kvällen den 7 juni 2015 valde en man att göra sig omänsklig
och för det valet får han nu betala ett högt pris.
Runt halv sju den kvällen kom ondskan till byn och ingenting blev sig mera likt.
2016-06-06, 20:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Som sagt: Jeffrey har ärvt en hel del egendomligheter i sin personlighet från pappan. Kan du läsa mina inlägg i fortsättningen så slipper jag sitta och upprepa mig. ( skrev detta bara pga din otrevliga ton).
Tack och hej med dig.
Men herregud människa. Ger du dig in i en diskussion så får du väl stå ut med motargument om det finns både journalhandlingar och annat kring hans morsa som uppenbart är nervöst lagd och parallellt en frånvarande far som erkänner att han flydde hemmet och dök ner i studier - att sonen blev åtsidosatt.
Det är väl ingenting att bli upprörd över - det är snarare rätt unikt att en seriemördares föräldrar inte mörkar familjära ting. Därav har boken ett värde - utöver att han vill varna andra om att när de ignorerade sitt barn så drog han in i en fantasivärld och blev frånvarande och tyst. En annan del är hans tidiga överkonsumtion av alkohol, inga vänner samt mycket fixerad vid döda djur. Denna kombination är ett varningstecken. Han säger att tecknen fanns men de var absorberade av sitt, noterade inte sitt tysta barn och hade heller ingen kunskap om varningssignalerna.
Senast redigerad av develi 2016-06-06 kl. 20:38.
2016-06-06, 21:04
Medlem
Citat:
Jag skrev inte ATT han plastat in henne - jag skrev likaväl om att stoppa henne i en spannmåslsäck eller stor blå sopsäck och lägga ut plast på golvet bak i bilen.
Att säcken togs bort är givet då skåpet är för trångt.

Ja ok, känns som att "plasten" också borde ha slängts där jackan och hjälmen slängdes.
2016-06-06, 21:16
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Men herregud människa. Ger du dig in i en diskussion så får du väl stå ut med motargument om det finns både journalhandlingar och annat kring hans morsa som uppenbart är nervöst lagd och parallellt en frånvarande far som erkänner att han flydde hemmet och dök ner i studier - att sonen blev åtsidosatt.
Det är väl ingenting att bli upprörd över - det är snarare rätt unikt att en seriemördares föräldrar inte mörkar familjära ting. Därav har boken ett värde - utöver att han vill varna andra om att när de ignorerade sitt barn så drog han in i en fantasivärld och blev frånvarande och tyst. En annan del är hans tidiga överkonsumtion av alkohol, inga vänner samt mycket fixerad vid döda djur. Denna kombination är ett varningstecken. Han säger att tecknen fanns men de var absorberade av sitt, noterade inte sitt tysta barn och hade heller ingen kunskap om varningssignalerna.

Skärp dig människa. Det går att diskutera sansat.
2016-06-06, 21:26
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Notabelt
".... jag betraktade mig som svag och oduglig ... jag började utveckla en känsla av total kraftlöshet och beroende. För att bryta mot den fruktansvärda känslan av svaghet och underlägsenhet började jag dras mot våld." Dahmer 1994.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in