2016-06-05, 13:40
Medlem
Flygare.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det handlar inte om att dementera inlägg om Sydafrika utan ren faktagranskning som alla spår måste utsättas för. Sten Flygares påstående om Birgitta Wennerlings utpekande av Eugene De Kock är ett bra exempel.

Då kan du väl börja med dig sjäjv först. Din faktagranskning i det här fallet är ju lika med noll.
BW har aldrig pekat ut EDK. Du kan läsa i ett helt kapitel i min bok om mitt möte med BW. Läs det först före du uttalar dig.
Citera
2016-06-05, 16:07
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jo nu hittade jag det, visste att jag läst det men inte först var.

Ur utskrift från TR 19/6-1989:

Liljeros är tveksam till uppgiften att LP dras med ned när OP faller och frågar:

"Sjönk ni själv, fru Palme, ned?

LP "Inte omedelbart, det är fråga om en tidsrymd, en mycket kort tid".

Liljeros är inte nöjd och hänvisar till ett förhör där LP uppgett att hon drogs med ned av en fallande OP.
Han ställer frågan igen:"Är det riktigt att ni, fru Palme, drogs med ned mot marken?"

Och här kommer svaret: "Ja, efter det att jag blivit beskjuten själv också."

Tydligare blir det väl inte att hon här anser sig själv ha blivit beskjuten innan OP faller!

I HR 18/9-1989 säger hon att hon "vid något tillfälle kommer ned till knästående."

Det går inte att dra någon annan slutsats av det hon säger att hon beskjuts stående och dras inte med ned av OP utan sätter sig ned själv strax efter skotten, precis som vittnena säger sig ha sett.

Därmed är det troligen så att även resterande uppgifter som vittnen gett kring MP stämmer bättre än de som LP uppgett!
Jag har ingen aning om hur du tänker. "Ja, efter det att jag blivit beskjuten själv också" kan bara syfta på att hon drogs ned efter att OP fallit. Vilket hon också hävdar i förhör.
Citera
2016-06-05, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag har ingen aning om hur du tänker. "Ja, efter det att jag blivit beskjuten själv också" kan bara syfta på att hon drogs ned efter att OP fallit. Vilket hon också hävdar i förhör.
Hon drogs inte ned.
Citera
2016-06-05, 17:04
Medlem
Harfagers avatar
Citat:

De gick alltså i armkrok ( lite motstridiga uppgifter här) Första skottet träffar OP , han rycker till och börjar sacka nedåt , samtidigt förskjuts LPs läge och skyttens andra skott som är mot henne missar och tar i huvudsak i kläderna ( inget som ändrar riktning på henne då en kula genom kläder bara passerar utan märkbar uppbromsning igenom , gäller åtminstone jeanstyg ) varpå en "tidsrymd" har förflutit och Palmes fall har fortsatt och drar ned henne också och hon sätter sig på huk vid OP.

Har jag fel ang Armkrok?
Citera
2016-06-05, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
De gick alltså i armkrok ( lite motstridiga uppgifter här) Första skottet träffar OP , han rycker till och börjar sacka nedåt , samtidigt förskjuts LPs läge och skyttens andra skott som är mot henne missar och tar i huvudsak i kläderna ( inget som ändrar riktning på henne då en kula genom kläder bara passerar utan märkbar uppbromsning igenom , gäller åtminstone jeanstyg ) varpå en "tidsrymd" har förflutit och Palmes fall har fortsatt och drar ned henne också och hon sätter sig på huk vid OP.

Har jag fel ang Armkrok?

För mig verkar det tyvärr helt orimligt, hur kan en kula gå in genom en kappa och ut genom kappan igen, utan att skada fru Palme?
I så fall har man försökt mörda henne, då borde hon levt under dödshot i många, många år efteråt.
Hon borde varit toppbevakad av säkerhetsvakter 24/7 i många år efteråt, var hon det?
Citera
2016-06-05, 17:21
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
För mig verkar det tyvärr helt orimligt, hur kan en kula gå in genom en kappa och ut genom kappan igen, utan att skada fru Palme?
I så fall har man försökt mörda henne, då borde hon levt under dödshot i många, många år efteråt.
Hon borde varit toppbevakad av säkerhetsvakter 24/7 i många år efteråt, var hon det?

Jag menar kulans lägets påverkan av henne är mycket ringa ,då den passerade genom kläderna kan den inte fått henne att spinna runt tex utan den passerar rakt igenom som om det var luft . Hon blev rispad på ryggen utav kulan och att det inte blev värre var troligen då det var luft mellan kropp och kläder. Hon har troligen ryckt till av smällen och av reaktionen från OP då första avlossade kulan passerade han.
Senast redigerad av Harfager 2016-06-05 kl. 17:48.
Citera
2016-06-05, 17:48
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
*..... även EdK var i Stockholm.
* Motivbilden för Sydafrikanerna var mycket , mycket stark, De hatade OP som var en stor stöttare och bidragsgivare till ANC. Man behövde alltså inte betala CW för att planera och utföra detta dåd, .....
Både EdK och CW var absoluta proffs och affärsmän i branschen. Eget hat lönar sig aldrig. Sådant får politiker och andra istället ägna sig åt medan maffian som förstår att verka utan att synas tar hem vinst från alla stridande parter.
Vid konspirationer på överstatlig nivå där uppdragsgivaren garanterat aldrig vill avslöja sig kan säkert mörkläggning och låtsasövningar löna sig bättre än de direkta erbjudanden även konkurrerande team kunnat få på samma gång mot ett och samma objekt.
I fallet MOP lär ett tjugotal olika organisationer ha fått viss förhandsinfo. Ensamma galningar till att göra smutsjobbet eller till att göra falska erkännanden vet man då att inblandade myndigheter själva sett till att få fram....
Citera
2016-06-05, 18:09
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
Detta undrar jag också!
Med lite mer källhänvisningar skulle det vara enklare, typ: Detta stod i... och så vidare.
Kan också känna att en del pratar med andra och lägger ut saker i tråden utan källor och då blir det svårt att kontrollera och även diskutera då många saker blir stora frågetecken, typ: Var fick han detta ifrån? Står väl inte i tråden.... osv
En del här i tråden är väldigt duktiga på källhänvisningar dock, tack!

Sagnell vs. Sjöling.
Jag utesluter ingen av damerna i detta läge. Men då det gäller Ortmarks bok är det verkligen B Sjöling som saken gäller? Tycker det mer låter B Sagnell(om nu inte Sagnellskan är lite mindre "fin" än Sjölingskan i en grupp, för mycket FRO-are).
Startåret för "Barbrogruppen" runt 1961 och vem passar in där..? Stockholms Barbro eller Smålands Barbro.

WT-folket.
Lediga poliser på något eget uppdrag. Knarkspaning? Hade de polisens WT-apparater med sig på fritiden? Där känner jag spontant: NEJ!
Eventuella kriminella WT-män: Amatörkomradio av något slag.
"Grupperna då", vad använde de för WT-apparater.... inte militärens väl?
Hittade man inte WT vid husransakan både vid Östling och Tell?
Citera
2016-06-05, 18:37
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Jag tycker att det visar en del om vilken tilltro som ska sättas till hennes ord mot andra vittnen.
Hon har inte koll på läget i den utsträckning hon vill påskina, utan under press så lutar svaren mer mot den version vittnen uppgett.
Citera
2016-06-05, 19:24
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
.....
Ett mycket intressant vittnesmål är finskornas.
Jag kan inte tro att två tjejer skulle hitta på något sådant.
Problemet jag ser med finskorna är att deras vittnesmål verkar alltför bra för att kunna vara sant. Frågan är i vilket led det kan ha blivit tillrättalagt och i så fall varför. Alsen själv verkade övertygad fast han aldrig själv fick fram något avgörande besked.
Tänk, om den ena tjejen som tvingades hålla tyst hade blivit preparerad med någon annan historia så att de båda kom att lura varandra in i ett spel ingen hade kunnat ana! PU måste i vilket fall vid det här laget ha kunnat räkna ut de rätta förhållandena kring wt-observationerna men man väljer att hålla tyst.
Så länge gemensamma motparten i härvan med sina nya åklagare i karriären efter kuppen får bestämma vad som är trovärdiga avsikter för varje inblandad låter man nu givetvis allt vara hemligt tills något avgörande trovärdigt vittne i parlamentarisk ordning kunnat lösas från sin tystnadsplikt eller helt enkelt vill riskera sin egen hälsa för att framträda och väcka opinion så som Lingärde förklarade.
Citera
2016-06-05, 19:25
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Hon drogs inte ned.

Citat:
Ursprungligen postat av Harfager

Har jag fel ang Armkrok?
Enligt IM släppte de armkroken precis innan mordet och enligt LP i förhör så snubblade hon till i samband med att hon blev beskjuten. LJ tyckte sig se LP på huk, kanske med en hand i marken efter att OP fallit.
Citera
2016-06-05, 19:29
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag tycker att det visar en del om vilken tilltro som ska sättas till hennes ord mot andra vittnen.
Hon har inte koll på läget i den utsträckning hon vill påskina, utan under press så lutar svaren mer mot den version vittnen uppgett.
Det var du som anförde LPs uttalande som ett bevis för att hon blev skjuten före OP. Men så långt kan jag hålla med dig att jag inte tror hon uppfattade varje detalj den första sekunden efter beskjutningen.

Trist att det finns så många oresonliga agendor i samband med LP, CP, EdK m.fl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in