2016-05-27, 07:34
Medlem
Eftersom Avanzas och Nordnets tilldelningar börjar bli löjligt små på attraktiva IPO'er tänkte jag att det är på hög tid att starta en tråd som diskuterar de IPO'er som erbjuds via Pepins. Eftersom man är garanterad det antal man tecknar blir det ju extra intressant om man hittar ett bra företag,

Pepins har följande erbjudande för tillfället:
Agapi Boating
XTZ - Sound in Balance
Destination Fjällen
Domaine d´Escapat
Wonder Technology Solutions (Avslutad)
Alvestaglass (Fulltecknad)
Train Alliance

Nå FB, vad tror ni om dessa?
Senast redigerad av Snorklumpen 2016-05-27 kl. 07:36.
Citera
2016-05-27, 09:09
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorklumpen
Eftersom Avanzas och Nordnets tilldelningar börjar bli löjligt små på attraktiva IPO'er tänkte jag att det är på hög tid att starta en tråd som diskuterar de IPO'er som erbjuds via Pepins. Eftersom man är garanterad det antal man tecknar blir det ju extra intressant om man hittar ett bra företag,

Pepins har följande erbjudande för tillfället:
Agapi Boating
XTZ - Sound in Balance
Destination Fjällen
Domaine d´Escapat
Wonder Technology Solutions (Avslutad)
Alvestaglass (Fulltecknad)
Train Alliance

Nå FB, vad tror ni om dessa?

Det finns nog för lite information än så länge för att uttala sig om flera av de där bolagen. Ta exempelvis Domaine d'Escapat. Man kan inte hitta någon finansiell information. Samtidigt är det så att 80 % av vingårdarna i Frankrike går med förlust. Spontant känns det som att bli delägare i en vingård och ett härligt chateau, utan att kunna vara där. Man finansierar alltså Brunos sommarställe. Jag är tveksam.

Train Alliance och Destination Fjällen kan kanske vara intressanta, men mycket mer information behövs. Det verkar finns klart mer info om Destination Fjällen, men jag har inget konto, hehe.
Citera
2016-05-30, 22:15
Medlem
edelmans avatar
XTZ Group - XTZ

XTZ ska börsnoteras. Vad säger panelen?

https://www.pepins.com/companies/xtz/
Citera
2016-06-01, 01:29
Medlem
Reevess avatar
Paradox var en succé för Pepins, men de övriga bolagen som för tillfället erbjuds ger jag inte mycket för.

Ofta står att bolaget har som mål att första handelsdag ska ske inom ett år, det låter som ett oerhört skevt mål.

Försäljningsmodellen i Domaine d´Escapat tillfredsställer inte mig. Jag tror inte på att människor kommer att beställa vin på nätet, om det inte finns en central webbplats för fler märken. Utöver det ska pengarna användas till att förädla och förnya fastighet och maskinpark. Alldeles för lite fokus på hur bolaget ska tjäna pengar och hur det ska växa. Jag hoppas att någon besvarar detta med kloka invändningar, för själv hittar jag inget skäl till att investera.

Vad gäller Destination Fjällen har de en intressant marknad, där de absolut kan stjäla marknadsandelar och växa. Ledning verkar också vara kompetent. Jag ställer mig däremot frågande till om bolaget verkligen kan växa i den takt de förväntar sig, vilket gör att det tar många år innan någonting händer med den aktien. Bolaget känns för ungt.

Övriga har jag inte hunnit bilda mig en bra uppfattning om. Någon annan som har tankar över de bolag som för tillfället erbjuds via Pepins?
Citera
2016-06-01, 09:54
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Jag har tittat på XTZ som ifall jag investerar vore det minste bolag jag investerat i. Det jag tycker är intressant är att deras produkter fått riktigt bra kritik och är bäst i sin prisklass. Och min magkänsla är (jag ska egentligen inte gå på den, men jag baserar på tendenser i mina umgängeskretsar) att intresset för högkvalitetsljud i hemmet ökar. TV-apparaterna blir större och bättre och folk vill i större utsträckning komma så nära biografkänslan som möjligt, vilket möjliggörs genom bra ljud. Men detta är som sagt min magkänsla bara. Förra året gick de med vinst för första gången, vilket är positivt, men det är svårt att veta om det inte bara var en ren slump, bokföringsteknik eller att de hade erbjudanden som var väldigt bra för kunderna. Helst hade jag velat att bolaget stabilt gått med vinst de senaste 3 eller 5 åren.

VD:n och grundaren verkar kunna sin sak och har varit med länge, positivt också att han verkar genuint intresserad av hifi. Men många andra i ledningen är relativt nybakade unga människor från högskolan. Min uppfattning av hifi är att det inte räcker att kunna räkna på det (ren fysik osv) utan att det är ett hantverk också, och som sådant är det något man lär sig genom erfarenhet. Här kan de ligga i lä.

Prognosen bolaget gjort för 2016 och 2017 är väldigt positiva, men blir det som de skriver är P/E för 2017 7,8, vilket är väldigt bra för att snabbväxande bolag. Dock ställer jag mig alltid skeptisk till kalkyler som kan vara för positiva, jag vill inte att man skruvar upp förväntningarna för mycket.

En sista sak är att 6 miljoner kronor är väldigt lite, jag undrar hur långt de kommer med det. Jag blir nästan tveksam här med, och ställer mig frågan: kunde de inte fått pengarna från andra ställen? Visst, det här är billigare än lån, men samtidigt ger de upp en del av bolaget som enligt dem själva är på väg att växa enormt.'

Jag har en del funderingar som ni märker, deras produkt verkar fantastisk och marknaden för premium sound tror jag kommer att växa, men jag behöver mer tid på mig att fundera. Jag hör också fler tankar gällande just det här bolaget.
Citera
2016-06-02, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edelman
XTZ ska börsnoteras. Vad säger panelen?

https://www.pepins.com/companies/xtz/

Jag är också nyfiken, verkar nice att man får gåvor i form av hörlurar och högtalare när man tecknar.
Men noteringen är planerad inom 12 mån, så kapitalet man investerar låses väl upp tills noteringen är i hamn antar jag.
Citera
2016-06-02, 17:43
Medlem
Playahs avatar
Ser väldigt intressant ut.
Om bara marknaden snappar upp dem och dom lyckas marknadsföra stort så kan det nog gå väldigt bra här med tanke på ljudkvaliten på produkterna.
Kommer investera en mindre summa själv här.
Citera
2016-06-04, 13:50
Medlem
vad är finessen med att teckna sig på till exempel XTZ nu för 15kr /aktien.

kan man förmoda att den kommer att kosta mer om/när den ska börsnoteras på riktigt.

Är ju aningen surt om den då går att teckna via avanza på ISK direkt då.

som det är nu, kan man handla med den via Pepins nu eller är det för tidigt?
Citera
2016-06-04, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Jag har tittat på XTZ som ifall jag investerar vore det minste bolag jag investerat i. Det jag tycker är intressant är att deras produkter fått riktigt bra kritik och är bäst i sin prisklass. Och min magkänsla är (jag ska egentligen inte gå på den, men jag baserar på tendenser i mina umgängeskretsar) att intresset för högkvalitetsljud i hemmet ökar. TV-apparaterna blir större och bättre och folk vill i större utsträckning komma så nära biografkänslan som möjligt, vilket möjliggörs genom bra ljud. Men detta är som sagt min magkänsla bara. Förra året gick de med vinst för första gången, vilket är positivt, men det är svårt att veta om det inte bara var en ren slump, bokföringsteknik eller att de hade erbjudanden som var väldigt bra för kunderna. Helst hade jag velat att bolaget stabilt gått med vinst de senaste 3 eller 5 åren.

VD:n och grundaren verkar kunna sin sak och har varit med länge, positivt också att han verkar genuint intresserad av hifi. Men många andra i ledningen är relativt nybakade unga människor från högskolan. Min uppfattning av hifi är att det inte räcker att kunna räkna på det (ren fysik osv) utan att det är ett hantverk också, och som sådant är det något man lär sig genom erfarenhet. Här kan de ligga i lä.

Prognosen bolaget gjort för 2016 och 2017 är väldigt positiva, men blir det som de skriver är P/E för 2017 7,8, vilket är väldigt bra för att snabbväxande bolag. Dock ställer jag mig alltid skeptisk till kalkyler som kan vara för positiva, jag vill inte att man skruvar upp förväntningarna för mycket.

En sista sak är att 6 miljoner kronor är väldigt lite, jag undrar hur långt de kommer med det. Jag blir nästan tveksam här med, och ställer mig frågan: kunde de inte fått pengarna från andra ställen? Visst, det här är billigare än lån, men samtidigt ger de upp en del av bolaget som enligt dem själva är på väg att växa enormt.'

Jag har en del funderingar som ni märker, deras produkt verkar fantastisk och marknaden för premium sound tror jag kommer att växa, men jag behöver mer tid på mig att fundera. Jag hör också fler tankar gällande just det här bolaget.

Det jag tycker är mest relevant är vad de menar med varuprov på Pepins hemsida! Får man hörlurarna + högtalarna på köpet om man tecknar en post på 30k SEK så slår jag nog till! Det är dock alltid frustrerande att äga onoterade aktier då det för det mesta är helt omöjligt eller mycket jobbigt att gå ur sina positioner.

EDIT: Nu när jag läst på deras hemsida så verkar man få produkterna på köpet. Kostnaden för hörlurarna + högtalarna är 6k vilket man får på köpet om man investerar 30k vilket gör detta till ett attraktivt erbjudande! Dessutom så får man ju dra av 70% av ev. förlust förutsatt att man under året gjort vinst vilket innebär att man kan förlora 20k av 30k och ändå gå +- 0 på affären i.o.m. att man fick hörlurarna och högtalarna på köpet...

EDIT 2: Vid fullteckning så skulle detta ge en värdering på cirka 21 MSEK för XTZ vilket i sin tur ger ett P/E om 81.

Citat:
Ursprungligen postat av Great
vad är finessen med att teckna sig på till exempel XTZ nu för 15kr /aktien.

kan man förmoda att den kommer att kosta mer om/när den ska börsnoteras på riktigt.

Är ju aningen surt om den då går att teckna via avanza på ISK direkt då.

som det är nu, kan man handla med den via Pepins nu eller är det för tidigt?

Självklart så går det inte att teckna på ISK eftersom att det är olagligt att äga onoterade aktier i en ISK. Du kan teckna aktien nu men i memorandumet så står det att de planerar att lansera handel på Pepins hemsida om ett år!
Senast redigerad av xxxxxxxxxxxxxx 2016-06-04 kl. 18:38.
Citera
2016-06-04, 20:08
Medlem
Funderar på Train Alliance.
Citera
2016-06-04, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxxxxxxxxxxxxx
Självklart så går det inte att teckna på ISK eftersom att det är olagligt att äga onoterade aktier i en ISK. Du kan teckna aktien nu men i memorandumet så står det att de planerar att lansera handel på Pepins hemsida om ett år!

Nej men det jag menar är ju att det är bra mycket trevligare om den blir noterad via avanza och man får in den i en ISK direkt.

men så kanske inte är fallet i detta fall såg att bli handel på alternativa listan.

hur är det där, kan man köra vi nån webtrader liknande degiro ?
Citera
2016-06-04, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Great
Nej men det jag menar är ju att det är bra mycket trevligare om den blir noterad via avanza och man får in den i en ISK direkt.

men så kanske inte är fallet i detta fall såg att bli handel på alternativa listan.

hur är det där, kan man köra vi nån webtrader liknande degiro ?

Det här är ett mycket mycket litet företag med en värdering på ynka 21 miljoner kronor om emissionen fulltecknas så aktien ska självklart inte noteras. Att notera ett företag på t.ex. First North kan kosta uppemot 50 miljoner. Den Alternativa listan är ingen börs utan en marknadsplats för onoterade aktier som man enligt lag inte får äga i ISK.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in