2016-05-29, 18:37
Medlem
Sn0wdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smk11
Man bör alltid ta kvitto vid större inköp faktiskt, är trots allt människor som sitter i kassorna.

Ja, tex vid en ev kontroll eller reklamation mm.

I min ICA-butik så lägger inte kassörskan kvittot på bandet bland varorna längre utan det sitter kvar i kvittoprintern som är vänd ut mot kunden så kvittot får man hålla koll på själv.
Citera
2016-05-29, 18:42
Medlem
hejaklacksledares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0wden
Ja, tex vid en ev kontroll eller reklamation mm.

I min ICA-butik så lägger inte kassörskan kvittot på bandet bland varorna längre utan det sitter kvar i kvittoprintern som är vänd ut mot kunden så kvittot får man hålla koll på själv.

Detta får dom vite för ifall skatteverket kommer och kollar.
Citera
2016-05-29, 18:49
Medlem
jackflashs avatar
Rätta mig om jag har fel, men du kan inte betala med det rosa kortet, då det inte är kopplat till någon bank.
Vill du betala med ditt Ica-kort så behöver du ansluta det till Ica-banken. Då får du ett mastercard med chip.
Det vanliga medlemskortet är bara för din bonus.
Citera
2016-05-29, 19:17
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Rätta mig om jag har fel, men du kan inte betala med det rosa kortet, då det inte är kopplat till någon bank.
Vill du betala med ditt Ica-kort så behöver du ansluta det till Ica-banken. Då får du ett mastercard med chip.

Det går visst att betala med det rosa kortet, men det är ingen vits med att göra det, ger ingen extra bonus.
Citera
2016-05-29, 19:43
Medlem
Man kan också göra som jag! (student)

Jag har ett ICAkort som är kopplat till ett konto där jag för in mina matpengar varje månad automatiskt. Detta ICAkort är dessutom kopplat till WILLYS+ och hemköps kundklubb. Så jag kan använda samma kort på både ICA, Willys och Hemköp och få alla rabatter och poäng som behövs. Tyvärr funkar inte Coop på samma sätt, så där har jag ett medmera-kort jag drar innan varje köp (betalar med ICAkortet ändå såklart).

Eftersom jag är student så får man dubbla rabatter och dubbel bonus när man handlar med själva ICAkortet hos ICA, vilket man inte får som ickestudent. Så jag handlar där om tillfälle ges.

Voilá!
Citera
2016-05-29, 19:44
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Det är magnetremsa.

1. Du kommer till kassan, säger "Hejhej!" och lägger upp dina varor på bandet. Glöm inte påsar!

2. Du drar ICA-kortet på höger sida av kortterminalen med remsan nedåt och riktad in mot maskinen.

3. Du får, på terminalen, frågan om du vill betala med det dragna kortet (vilket du inte kan om du inte kopplat till någon kredit eller ett konto). Denna begäran kan du trycka "Byt kort" på eller direkt:

4. Sätt i ditt vanliga bankkort med chipet neråt i maskinen.

5. Tryck in din kod.

6. Godkänn beloppet.

7. Vänta på att betalningen går igenom, säg "Tack!" till kassörskan och packa sedan ner dina varor som samlats i slutet av bandet och lämna butiken.

Om du slutfört alla sju steg: Grattis! Din bonus är nu registrerad och du har fått med dig önskade varor från butiken!

Hahaha denna beskrivningen fattar t o m en 5 - åring. Så ts du borde lyckas med ditt kort efter detta
Citera
2016-05-29, 20:09
Medlem
Sillberskys avatar
Citat:
Man slipper aldrig säga hejhej om du inte använder självscanningen.

I den lokala Maxi butiken har dom börjat medngn typ av självbetjäning i kassan, att man scannar varorna själv och betalar.
Inte den typen där man går runt med en scanner i affären.
Har inte vågat mig på detta ännu, ser krångligt ut, vill inte bli ståendes där som en fåne.
Kanske ngn kan förklara lite snabbt.
Citera
2016-05-29, 20:21
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash

Det går att betala med det rosa kortet, men bara på Ica och bara om man satt in pengar alternativt har kredit beviljad. Har man däremot ett Icabankenkort så går det att betala överallt där MasterCard fungerar.
Citera
2016-05-29, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbersky
I den lokala Maxi butiken har dom börjat medngn typ av självbetjäning i kassan, att man scannar varorna själv och betalar.
Inte den typen där man går runt med en scanner i affären.
Har inte vågat mig på detta ännu, ser krångligt ut, vill inte bli ståendes där som en fåne.
Kanske ngn kan förklara lite snabbt.

Det funkar precis som självscanning fast du skannar allt på en gång vid kassan. I vår Ica butik står det Max femton varor. Använder det nästan dagligen. Då kan man fortsätta lyssna på bok och så slipper man köa och vara social.
Citera
2016-05-29, 20:51
Medlem
Gaffelpärms avatar
Hoppet känns ute för mänskligheten
Citera
2016-05-29, 20:59
Medlem
Citat:
Man bör alltid ta kvitto vid större inköp faktiskt, är trots allt människor som sitter i kassorna.

Extremt ovanligt att det är kassörns fel, Felet ligger i datasystemet som är dåligt uppdaterat med eitiketter eller nån kvarglömd skylt.
Bli aldrig sur på en stackars kassörska som litar på att cheferna håller priserna aktuella
Citera
2016-05-29, 21:40
Medlem
Sillberskys avatar
Citat:
Du drar det i kortterminalen innan alla dina köp, du får ta del av kortpriserna(erbjudanden unika för personer med ica-kort) samt bonus på alla dina köp, tror det är typ 0.1% av allt du handlar eller något sådant.

Du behöver egentligen inte ditt ica-kort ifall du inte tänkt sätta in pengar på det och betala, funkar lika bra att visa din legitimation i kassan för bonus och extrapriser. Latest inom ica är också att dina checkar du får hem när du handlat en viss summa nu sätts in elektroniskt.

Man tjänar faktiskt ganska många slantar i månaden på att alltid använda ica-kort.

Scannar de leg1 och ser om man är medlem?
Det är ju bra mycket enklare att dra Ica kortet väl?
Tror det är 1% bonus.
Senast redigerad av Sillbersky 2016-05-29 kl. 21:47. Anledning: tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in