Bara för ordningen - minns att sommarplågor har varit sånt som "In a summertime", "loaded", "Mambo nr 5", "Alright", "Dansa Pausa". Det skall vara lätt, studsigt och catchy. Tänk "happy" med Williams. Mer avancerade grejer som passar för nåt mer ambitiöst dansgolv eller för en mer esoterisk publik göre sig icke besvär, även om en låt råkar bli stor i just den egna sfären.
"Bada Nakna" som TS föreslog är ett utmärkt förslag. Elller zunga zunga eller vad den hette som också var i Melodifestivalens final. Skulle nog tro att vi inte hört årets sommarplåga än, nåt tramsigt inför EM eller OS antagligen. Men som man kommer på sig själv med att nynna på.
Senast redigerad av Kokoluring 2016-04-23 kl. 08:19.
1. Maître Gims - Sapés comme jamais:
En riktig skön dänga där refrängen sitter som ett färskt myggbett i pannan. Gunget och refrängen etsar fast sig på hjärnbalken. Utgivningsår 2014, men kom aldrig till Sverige. Ligger högt på listorna i Frankrike.
2. Willy William feat. Keen'V - "On s'endort:
Spinner vidare på det Franska temat och presenterar här en riktigt tungviktare som kan bli en joker i sommar. Utgivningsår 2016.
3. Magic System - Magic In The Air Feat. Chawki:
EM, OS och WorldCup väntar denna sommaren/hösten. Vad passa inte inte bättre än en låt som får alla att svänga höfterna i sommar. Låten är producerad 2014 och väntas spelas högt och ofta runt om sportbarerna i sommar.
4. Psy - Daddy(feat. CL of 2NE1):
Vad vore en sommar utan en äkta renodlad sommarplåga som är så dålig så den blir bra. Psy är tillbaka med kanske en ännu "tyngre" låt som garanterat kommer spelas i sommar.
Producerad 2016.
5. Marcus & Martinus - Elektrisk ft. Katastrofe:
De 2 pojkspolingarna från Danmark har producerat en låt som håller även på äldre nivå och kommer spelas lite här och var i sommar får man väl tro. Producerad 2015
BONUS - Jakob Karlberg - Trädgårn
Avslutar en kort lista med Svensken Jakob Karlberg från Alingsås. En ganska simpel låt med en simpel text, precis som en plåga ska vara. Handlar om nattklubben Trädgår´n i Göteborg.
Producerad 2016 av Sony Music.
Metro har gjort en artikel i ämnet med ett antal experter.
Jan Gradvall, musikjournalist på bland annat Dagen Industri:
– "Too good" med Drake feat. Rihanna, "This is what you came for" med Calvin Harris feat. Rihanna och "Back where I belong" med Otto Knows & Avicii.
Josefin Crafoord, programledare på MixMegapol och Svensk Pop:
– Jag tror att det blir Jakob Karlberg ”Trädgårn”, Norlie & KKV ”Din idiot” och State of sound ”Uti vår hage”.
Gry Forssell, programledare på MixMegapol:
– "Can't stop the feeling" med Justin Timberlake, "Thinking about you" med Axwell & Ingrosso och "Uti vår hage" med State of Sound.
Tina Mehrafzoon, programledare för Musikguiden i P3:
– Justin Timberlakes ”Can’t stop the feeling”, Frej Larsson feat. Joy ”Mitt team” och ”One dance” med Drake feat. Kyla & Wizkid.
Adam Alsing, radioprofil på bland annat Rix FM:
– Justin Timberlakes ”Cant stop the feeling” är redan en brottarhit. Av de nya gissar jag på Kungs ”This girl”, Deorro ”Bailar” och Jay Sean ”Make my love go”.
Stefan Halvardsson, programkoordinator på MTG radio:
– Justin Timberlake "Can't stop the feeling", RedOne feat. Enrique Iglesias, Serayah, R.City och Shaggy "Don't you need somebody" och Samir & Viktor "Fick Feeling”.
Linda Nordeman, musikredaktör på P3:
– Justin Timberlakes ”Can’t stop the feeling”, Samir & Viktors ”Fick feeling” och ”This is what you came for med Calvin Harris feat. Rihanna.
Thobias Thorwid, radiopratare på Svensk Pop:
– Jag tror lätt att det blir ”Uti vår hage” med State of Sound, ”Din tid kommer” med Håkan Hellström och ”Trädgårn” med Jakob Karlberg. Det är riktigt svängiga låtar som känns sommar!
Kerstin Behrendtz, Musikredaktör på P4:
– ”Can’t stop the feeling” med Justin Timberlake, RedOne feat. Enrique Iglesias, R. City, Serayah och Shaggy – “Don’t you need somebody” och “This one’s for you med David Guetta feat. Zara Larsson.
Elin Steen, programledare för Digilistan på P3:
– Jag gissar på Justin Timberlake ”Can’t stop the feeling”, Cheat Codes & Kriss Kross Amsterdams ”Sex” och Laleh – ”Bara få va mig själv”, Madden feat. 6AM med ”Golden light”. Som bubblare tror jag på RedOne feat. Enrique Iglesias, Serayah, R.City och Shaggy "Don't you need somebody".
Anders Nunstedt, musikredaktör på Expressen:
– Jag är säker på Justin Timberlakes ”Can’t stop the feeling”, tror en del på Calvin Harris feat. Rihanna ”This is what you came for” och chansar lite på svenska Kristian Ravelius ”Jag vill ha dig”.
Fredrik Birging, nyhetschef på MTG Radio:
– Justin Timberlakes ”Can't stop the feeling” kommer att fortsätta spelas, Samir & Viktors ”Fick feeling” kommer vi garanterat att lyssna oss trötta på och det gäller nog också RedOnes ”Don’t you need somebody”.
Robert Sehlberg, musikchef på Rix FM:
– Justin Timberlake "Can't stop the feeling", Mike Perry "The ocean" och RedOne "Don't You Need Somebody".