Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-05-23, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Gary Johnson är väl ex Republican sägs väl att Trump kan förlora många röster där. Kan vara en av anledningarna varför han fått göra gratis intervjuer på alla stora kanaler de senaste dagarna.
Vadå sägs? Om jag inte missminner mig, visar alla undersökningarna, där han är med, det motsatta. Att Clittan förlorar fler röster. Det är sant, att han tar R-röster. Mestadels sådana som röstade för Kasich och sedan gick över till Hillary (runt 8% av R enligt OU).

T.ex. http://www.washingtontimes.com/news/2016/may/23/gary-johnson-boasts-strongest-ticket-ever-libertar/
Citat:
However, polls indicate Mr. Johnson’s run could help Mr. Trump more than hurt him.

Som sagt, så en tredje presidentkandidat alltid gynnat Trump i OU, oavsett om det var Romney, Bloomberg eller (det enda realistiska alternativet just nu) Johnson
2016-05-23, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
http://abc7.com/politics/poll-clinton-poised-to-defeat-sanders-in-california-primary/1351808/
SurveyUSA CA:
Clittan 52%
Trump 38%
Osäkra 10%
2008:
Obama 61% vs 37%

2012:
Obama 59% vs 38%
I mätningen från samma OI SurveyUSA 5/27 2012:
Obama 57% vs 36%
Obama +21
2016-05-23, 22:51
Medlem
Hogdals avatar
Väldigt intressant detalj från NBC:s poll (46/43 till Hillarys favör): Av Bernies supportrar säger bara 66% av dem att de skulle rösta på Hillary om hon ställs mot Trump. 17% skulle rösta på Trump.
2016-05-23, 23:02
Medlem
Citat:
2008:
Obama 61% vs 37%

2012:
Obama 59% vs 38%
I mätningen från samma OI SurveyUSA 5/27 2012:
Obama 57% vs 36%
Obama +21

Det här är ändå bäst från alla polls hittills.

ABC: Whites 33 Clinton 57 Trump

Obama 40 Romney 59

Slutar Clinton på 36-37-38

Så kan man dra ner Trump latino vote till 17-20% han vinner skiten ändå.
2016-05-23, 23:21
Bannlyst
Citat:
Det här är ändå bäst från alla polls hittills.

ABC: Whites 33 Clinton 57 Trump

Obama 40 Romney 59

Slutar Clinton på 36-37-38

Så kan man dra ner Trump latino vote till 17-20% han vinner skiten ändå.
Du glömmer också, att det ganska troligt [det låter iaf rimligt], att valdeltagandet bland vita höjs tack vare Trump, medan valdeltagandet bland svarta minskar i och med Obamas frånvaro.

Man ska dock inte glömma bort Obama. Han är en orm som är en skicklig debattör. Än så länge är han håller sig relativt neutralt, men han kommer att hjälpa Clittan så småningom
2016-05-23, 23:34
Medlem
Citat:
Du glömmer också, att det ganska troligt [det låter iaf rimligt], att valdeltagandet bland vita höjs tack vare Trump, medan valdeltagandet bland svarta minskar i och med Obamas frånvaro.

Man ska dock inte glömma bort Obama. Han är en orm som är en skicklig debattör. Än så länge är han håller sig relativt neutralt, men han kommer att hjälpa Clittan så småningom

Svarta tror jag också minskar fast att Obama kommer stå med Clinton på scen, och skrika This country is at stake vilket skrämmer mig lite.

Clinton kommer också vara stark med latinos tror jag hon slog Obama 2008 i FL, CA och TX. Hon verkar också slå Sanders stort där latinos är, fast att Sanders vill ge alla allt gratis.
2016-05-24, 02:16
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Svarta tror jag också minskar fast att Obama kommer stå med Clinton på scen, och skrika This country is at stake vilket skrämmer mig lite.

Clinton kommer också vara stark med latinos tror jag hon slog Obama 2008 i FL, CA och TX. Hon verkar också slå Sanders stort där latinos är, fast att Sanders vill ge alla allt gratis.
Men samtidigt så verkar fler och fler mexikaner uttrycka sitt stöd för Trump. Dvs de som verkar se sin plats i det amerikanska samhället som hotat av en fortsatt stor och ökande latinamerikansk illegal invandring. Det är ju röstberättigade mexikaner, och inte illegala utomstående.

Det Hillary hade kunnat göra för att ta över det stödet från Trump är väl bara om hon hade utlovat fri anhöriginvandring/anhörigamnesti.

Om Obama kommer att "stå och ropa" tillsammans med Hillary är jag inte så säker på. Och i vilket fall så hade det väl bara attraherat de redan frälsta ändå.

Var kommer tex klanen Bush ställa sig?
De är förvisso republikaner, men de blev å andra sidan djupt förnedrade pga Jebs nederlag. Och Trumps hån mot Jeb hjälpte säkert inte till.
Sen så är dessutom Bush d.ä. god vän med Bill Clinton
Så kanske är chansen störst att de väljer att stå vid sidan istället för att engagera sig?

Och ju närmare valet vi kommer, ju fler "personligheter" från den republikanska kanten kommer ju att visa upp sig, ge sitt stöd till Trump.
Men hittills är det bara ett litet fåtal so m vågat sig på det.

Var kommer tex McCain att ställa sig?
Tunga röster som han kan bli viktiga.
Inte galningar som Sarah Palin (som ju redan visat sitt stöd för Trump).

---

En viktig skillnad mellan Trump och Hillary är ju Vad opinionssiffrorna i Verkligheten betyder ...
Dvs Hillary kan nog vara ganska så säker på att de som säger sig vilja rösta på henne också kommer att gå och rösta på valdagen.

Men den säkerheten har inte Trump.
Allt för många av hans sympatisörer är "gnällspikar", som hellre knyter näven i fickan än går till vallokalen.
2016-05-24, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
En viktig skillnad mellan Trump och Hillary är ju Vad opinionssiffrorna i Verkligheten betyder ...
Dvs Hillary kan nog vara ganska så säker på att de som säger sig vilja rösta på henne också kommer att gå och rösta på valdagen.

Men den säkerheten har inte Trump.
Allt för många av hans sympatisörer är "gnällspikar", som hellre knyter näven i fickan än går till vallokalen.

Där tror jag du har fått det helt baklänges. Trump has avsevärt mer entusiastiska supporters än Cunton.
2016-05-24, 03:10
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Där tror jag du har fått det helt baklänges. Trump has avsevärt mer entusiastiska supporters än Cunton.
De kan vara hur entusiastiska som helst.
Det enda som räknas är ju vad de gör på valdagen, eller hur.

Trump Är helt beroende av att hans sympatisörer faktiskt gör slag i sken, och står för vad de tycker.
Och jag är inte alls särskilt säker på att det kommer att lyckas.
Det har ju trots allt visat sig innan, att karismatiska proteströrelser inte gått hela vägen fram till mål. Tänk tex på den sk Tea Party-rörelsen. De var duktiga på att väsnas och ha sig, men de tyckte nog att det var roligast att bara göra just det - väsnas.
För att gå och rösta, det är inte lika roligt för "gnällspikar."

Det är därför jag menar att Trump är i stort behov av ett mer seriöst stöd. Att partiets tyngre namn offentliggör sitt stöd för honom.

För Hillary Har redan sitt sådant stöd. Och hennes anhängare Kommer att gå och rösta.
2016-05-24, 03:14
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Det är därför jag menar att Trump är i stort behov av ett mer seriöst stöd. Att partiets tyngre namn offentliggör sitt stöd för honom.

För Hillary Har redan sitt sådant stöd. Och hennes anhängare Kommer att gå och rösta.

Det är just det som Trump INTE behöver

Folket är trötta på de etablerade politikerna, har inte primärvalen bevisat det? Både i DEM och GOP så har de etablerade politikerna gått extremt dåligt jämfört med tidigare primärval.
2016-05-24, 03:29
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
När det gäller finansieringen så visst det är möjligt att han avsatt lite egna pengar men om han får in en miljard från olika stora donatorer nu så kan han inte säga att han är helt oberoende längre. Han har ju skrutit rätt mkt om det tidigare, om att han inte behöver ta hänsyn till en massa företag och hur han vägrat ta emot pengar etc. Det var det jag menade gjorde hans tidigare självfinansiering irrelevant.

Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Även detta är ett förhandlingsspel. Om Trump personligen tagit emot pengar från donatorer från början, så skulle det ha varit donatorerna som satt villkoren för vilka åsikter som pengarna skulle generera. Nu har istället Trump erövrat problemformuleringsprivilegiet, så det är istället han som sätter upp villkoren. Dvs, så här är villkoren, pynta om ni vill. Inte till mig utan till partiet. Och är ni inte med oss, så förlorar vi SCOTUS till tokliberalerna.

En mycket bra förhandlingsposition.

Jag lyssnade just på Trumps 'spin' kring detta, och det var ännu smartare än jag föreställt mig. Han beskriver det som att nu många går in och donerar pengar till partiet, och att han är en av donatorerna!

I'm raising money for the RNC, I'm raising money for many other republican groups, I'm raising money for people running for the senate...

Smart snubbe.

http://www.realclearpolitics.com/video/2016/05/22/trump_hillarys_attacks_are_just_words_read_off_a_t eleprompter.html
2016-05-24, 03:44
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:

Du måste verkligen börja följa med i nyheterna och uppdatera dig. Det är nästan skrattretande hur du lyckas ha 180 grader fel i nästan allt du skriver. Du tycks leva i en bubbla från 2012 eller 2008.

Kolla in följande från idag:

http://www.realclearpolitics.com/video/2016/05/23/kornacki_polls_show_republicans_have_coalesced_aro und_trump_since_he_locked_up_nomination.html

http://www.realclearpolitics.com/video/2016/05/23/ann_coulter_there_are_only_about_10000_anti-trump_republicans_hanging_on_bitterly_mostly_in_ny c_wash ington_dc.html

http://blogs.wsj.com/washwire/2016/05/23/newt-gingrich-rips-mitt-romneys-pathetic-anti-trump-effort/

Trump har alltså konsoliderat 86% av republikanerna bakom sig, medan demokraterna är djupt splittrade. Han skördar också bättre bland independents än Hillary, och kommer att ta en ansenlig bit av Sanders-supportrar.

Paul Ryan och Mitt Romney har reducerats till laughing stock, och Bush-klanen ska vi inte tala om, de är landets officiella byfånar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in