2016-05-18, 18:22
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
1) KJ har fortfarande sagt att tejpen är hans, han har angett platsen där han hittade den, där det också hittats liknande tejp. Den avställda bilens ägare har också hörts och bekräftat uppgifterna. Det är i princip klarlagt att tejpen är KJs och vart han hittat den. KJ har inte tagit fel på tejprullen heller, eftersom den här tejprullen är den enda av denna typ eller liknande som hittades i hans hem.

1) Återigen... läs punkt 192 i resningsansökan:
Det är därför inte fastställt huruvida tejprullen, som Kristoffer Johansson bara har sett på bild och inte känt till kvaliteten på, har använts av honom eller inte.

Vad är det du inte begriper här? Att du upprepar samma mantra betyder inte att du har rätt, tvärtom. om du nu inte råkar vara en av personerna som närvarade vid förhöret? Annars kan du inte med säkerhet veta vilket fotografi polisen visade upp för KJ, och det verkar inte vara dokumenterat heller.

Citat:
2) Nej, jag återgav NFC:s resultat. Det är +1 mer troligt att det är KJs DNA än att det inte är det. Att ME petat på benen med kniv och sko betyder inget för det resultatet. Det är inga nya uppgifter. Om han rört vid benen måste inte det heller spela någon större roll, såvida han inte har DNA som är så likt KJs att de går att missta (väldigt liten risk).

Du försökte plantera en trådsanning i nedanstående inlägg. Du påstod tvärsäkert att det var KJs kontakt-DNA:
Citat:
Tejprullen låg i KJs hem och han har sagt att det är hans innan han visste att det va DNA på den. Hur skulle benet ha blivit kontaminerat av KJs kontakt-DNA utan att han rört vid det? Inte särskilt troligt. Det är inte en "markering", det är två olika MARKERINGAR inom en större yta. Det är inte heller särskilt troligt att det är sperma. Vem moppar upp en sats från golvet? Menar du att KJ skulle haft en spermahörna dit han går och sprutar?

Citat:
3) Det vi vet är att hunden tydligt markerar en yta där någon moppat upp en målsubstans. Det har inte heller skett som ett led i en större moppning, i så fall skulle hela golvet lukta. Vad som moppats upp vet vi inte. Det enda vi vet utöver det här är att KJ ställt undan moppen när polisen kom på besök i hans lägenhet.

Korrekt. Men eftersom polisen aldrig hittat/redovisat något fynd - och tro mig, hade de hittat något hade det redovisats - vet man inte vad det var, och således är det inte ens en indicie. Polisen säger själva att en kriminalsökhund bara ger en indikation på var kriminaltekniker ska leta.

Citat:
Ang. p 164-167 är det inte troligt att kassen kontaminerat listen, eftersom teknikerna vittnade om att blodet på listen va fullt synligt (det är också därför det har markerats med pilar på bilderna). Att mena att kassen skulle ha kunnat kontaminera handskarna på det sättet är i praktiken att säga att teknikerna som gjort undersökningen är Humle & Dumle. Kyrö blir inte trovärdig om han ska misstro alla resultat som pekar mot KJ men lita på alla de som inte gör det. Visst, teoretiskt möjligt men i praktiken rakt av otroligt.

Den kriminaltekniska undersökningen är undermåligt dokumenterad. Kassens placering relativt övrigt gods i bagageutrymmet framgår inte av dokumentationen(punkt 163). En sandig strumpa har lagts upp på listen(punkt 162). KJ berättar att de sökte så att fötterna blödde(FUP s1579 och s1925-1926). Ett camelpack har läckt ut i bagaget. Handskarna var blodiga av utspätt blod på handryggen, och inte på greppsidan. SKL anger att möjliga källor till kontamination bland annat är andra undersökningsmaterial i samma ärende(punkt 167)

Du är bra på att påstå saker - mindre duktig att belägga dem...
Citera
2016-05-18, 20:08
Medlem
Förstår inte hur vissa fortfarande kan med att hävda att KJ är oskyldig? Har ni inte hört på rättegångspodden? Hade jag varit KJ så hade jag inte kaxat upp mig som han gör, utan verkligen varit förtvivlad och LEDSEN. nej rätt person sitter fint där han är, avskum!
Citera
2016-05-18, 21:00
Medlem
Jag har lämnat tips till polisen för några år sedan ang WL
Jag vet inte om polisen har utrett ev telefonkontakt mellan WL och MB. Men skulle det finnas telefonkontakt mellan dessa två i perioden för mordet, då har polisen gjort en blunder. Jag tror att lösningen finns där.
Citera
2016-05-18, 21:11
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anvandarnamn2014
Jag har lämnat tips till polisen för några år sedan ang WL
Jag vet inte om polisen har utrett ev telefonkontakt mellan WL och MB. Men skulle det finnas telefonkontakt mellan dessa två i perioden för mordet, då har polisen gjort en blunder. Jag tror att lösningen finns där.

Kontakten är iallafall bekräftad:
http://www.kuriren.nu/nknyheter/kris...e-7544077.aspx

"Men advokat Thomas Olsson försökte på fredagen så tvivel i hovrätten och menade att älskaren kan ha planterat bevis hos den dömde Kristoffer Johansson.
– Åklagaren har framhållit att det inte finns någon sammankoppling mellan älskaren och Kristoffer och inget som skulle kunna göra att älskaren hade någon kunskap om Kristoffers vanor. Men det finns omständigheter som visar på det och det är telefonkontakter mellan älskaren och Kristoffers kamrat den 1 maj, tre dagar innan Vatchareeyas försvinnande, sa han."

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/akla...n-8382704.aspx

– Åklagarna har sagt att det inte finns någon koppling mellan älskaren och Kristoffer Johansson, men det finns en, säger Olsson.
Försvaret har hittat tre samtal mellan älskaren och en kompis till Kristoffer Johansson den första maj. Förvisso är abonnemanget skrivet på kompisens mamma men Olsson hävdar att sonen är användare. Enligt Olsson har det tidigare varit något tjafs mellan hans klient och kompisen.

Anna Bergström anser att Olssons utspel på fredagen inte har något värde.
– Det visar egentligen bara att älskaren har haft kontakt med Kristoffers kompis mamma.

http://www.kuriren.nu/nknyheter/kris...e-7544077.aspx

"Men när Kuriren hör med Kristoffer Johanssons kamrat säger han att han ringde älskaren i ett helt annat ärende.
– Jag förstår att det nu i efterhand ser skumt ut. Jag ringde tre gånger och fick till slut tag i honom och blev hänvisad till en annan person som jag behövde få tag i, säger kamraten.
Kuriren har försökt nå älskaren."

Tillägg:
FUP 1169

"Kontakten återupptogs senare och vid ett tillfälle var LJ (KJs mamma) i Kristoffers bostad när WL
var där. LJ fick en konstig känsla, WL tittade inte på LJ och han rotade runt bland
Kristoffers grejer i bostad på ett gränslöst sätt.
Hon har känslan av att WL inte vill
Kristoffer "väl".
Citera
2016-05-18, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallongrottan
Förstår inte hur vissa fortfarande kan med att hävda att KJ är oskyldig? Har ni inte hört på rättegångspodden? Hade jag varit KJ så hade jag inte kaxat upp mig som han gör, utan verkligen varit förtvivlad och LEDSEN. nej rätt person sitter fint där han är, avskum!

Jag tror alla normala människor skulle bli upprörda om de kände det som om någon försöker sätta dit en för något man inte har gjort. Han såg sig som en god vän till VB och sedan kommer folk och påstår att han har mördat henne på ett vidrigt sätt. Då sitter man inte bara och är ledsen, utan blir nog rätt rejält förbannad.
Citera
2016-05-18, 21:44
Medlem
Citat:

Det är väl vida känt att olika människor reagerar olika i olika situationer!? Är han skyldig för att han inte är ledsen och gråter?

Här har vi dessutom en kille med ett par diagnoser som sitter i en knepig sits. Hur du skulle reagera och bete dig i jämförelse med KJ är irrelevant. Dessutom vet du nog inte hur du skulle reagera förrän du sitter i en lika trängd sits.
Så knip igen.
Citera
2016-05-18, 22:12
Medlem
zero73s avatar
Citat:

Jaha, så rättegångspodden speglar den absoluta, ofelbara sanningen? Tillåt mig le... Podden är en sämre lågbudgetkopia av Serial, med skillnaden att den innehåller en massa faktafel, precis som FUP som den är baserad på.

PS! Hur reagerar du själv på läkemedelscocktailen Zopiklon, Propavan, Lergigan, Theralen, Atarax och Seroqel? (Punkt 104 i resningsansökan)
Citera
2016-05-19, 00:30
Medlem
Citat:

Nu är det väl inte så att väldigt många påstår att han bergsäkert är oskyldig, utan att förundersökningen är urusel och bevisningen oerhört svag.
Redan innan de gömda 2 000 sidorna hittades.

Bara att åklagaren gömt material (var av nästan allt av intresse är sådant som minskar misstanken mor KJ) bör få varningsklockorna att ringa om att någonting inte stämmer.

Att gömma sidomaterial görs inte av misstag och förekommer i princip inte eftersom det bryter mot lagen. Att åklagaren ändå gör det antyder två saker:
1. Att det är medvetet och utstuderat. KJ skulle dömas oavsett vad.
2. Han har inte fått en rättvis rättegång. Och det kan man faktiskt begära oavsett om han gjort det eller inte.

Jag hade varit fine med att döma honom om polisen följt upp spåren man blundat för eller gömt undan och om åklagaren följt lagen.
Nu har båda undvikit att göra det just i syfte att få en fällande dom oavsett vad som faktiskt hänt.

Enbart därför borde KJ frias.

Men att du hänvisar till er urusel podd istället för att läsa det material som finns kanske säger något, trots allt?
Citera
2016-05-19, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melonpartiet
Nu är det väl inte så att väldigt många påstår att han bergsäkert är oskyldig, utan att förundersökningen är urusel och bevisningen oerhört svag.

Bara att åklagaren gömt material (var av nästan allt av intresse är sådant som minskar misstanken mor KJ) bör få varningsklockorna att ringa om att någonting inte stämmer.

Att gömma sidomaterial görs inte av misstag och förekommer i princip inte eftersom det bryter mot lagen. Att åklagaren ändå gör det antyder två saker:
1. Att det är medvetet och utstuderat. KJ skulle dömas oavsett vad.
2. Han har inte fått en rättvis rättegång. Och det kan man faktiskt begära oavsett om han gjort det eller inte.

Jag hade varit fine med att döma honom om polisen följt upp spåren man blundat för eller gömt undan och om åklagaren följt lagen.
Nu har båda undvikit att göra det just i syfte att få en fällande dom oavsett vad som faktiskt hänt.

Enbart därför borde KJ frias.

Men att du hänvisar till er urusel podd istället för att läsa det material som finns kanske säger något, trots allt?

Jaså, det tycker du. Jag, som följde fallet noga när det begav sig, tror domen kommer ligga fast.
Citera
2016-05-19, 09:57
Medlem
Det är snarare helt sjukt att baraför kJ har en diagnos så kan han inte utföra ett brutal mord, vafan liksom. Verkar som ni som blev väldigt upprörda över att jag skrev att KJ är skyldig, är Kjs "kompisar". Han kommer inte släppas fri, dröm och glöm
Citera
2016-05-19, 12:16
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror alla normala människor skulle bli upprörda om de kände det som om någon försöker sätta dit en för något man inte har gjort. Han såg sig som en god vän till VB och sedan kommer folk och påstår att han har mördat henne på ett vidrigt sätt. Då sitter man inte bara och är ledsen, utan blir nog rätt rejält förbannad.

Precis, KJ är en god vän och sen kom polisen och förstörde stämningen genom att påstå att han har hennes blod i sin baklucka. Det är klart man blir förbannad, nästan lika förbannad som FS blir när han konfronteras med det SMS som ytterst kommer att fälla honom för mordet på MJ. Att bli förbannad är också ett typiskt tecken på oskuld. Aggressiva människor har aldrig gjort någon illa.

Citat:
Ursprungligen postat av Melonpartiet

Bevisningen är inte alls oerhört svag. Det är därför KJ är fälld, och försvaret har aldrig kunnat göra något annat än att greppa efter halmstrån. Planteringsteorier? Kan någon av er som förfäktar något sådant nämna ett svenskt mordfall där GM planterat bevis på ett sådant sätt att det sedermera kommit att fälla en annan person?

Hårklyverier om tejp hit och dit, "det är möjligt", "det kan vara så". Om de argumenten gällde i svensk rätt skulle nog inte en enda brottsling bli fälld i Sverige.
Citera
2016-05-19, 12:55
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Det är snarare helt sjukt att baraför kJ har en diagnos så kan han inte utföra ett brutal mord, vafan liksom. Verkar som ni som blev väldigt upprörda över att jag skrev att KJ är skyldig, är Kjs "kompisar". Han kommer inte släppas fri, dröm och glöm

Du har missförstått saker och ting - det handlar inte om att KJ har en diagnos... utan om att det inte finns tillräckligt med bevis, samt att polisen inte uteslutit alternativ GM.

Om nu bevisningen mot KJ är så stark som vissa här påstår, kan du fundera på varför då polisen ljugit, dolt och manipulerat "bevis"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in