2016-05-16, 18:59
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
– Det vi gör nu är att knacka dörr och prata med de boende om de har sett något, jag är övertygad om att det finns personer som vet något om den här fällningen, säger Jan Johansson, utredningsbefäl.

Tycker att Polisens kommentar gör gällande att det handlar om någon ensam galning som fällt masten och inte någon främmande makt som vill testa Sveriges förmåga. Det är inte svårt att fälla en mast, antingen tar man bort en staglina eller så skruvar man lite. Således ingen avancerad operation.

Jag gissar på någon ensam galning, t.ex. någon som påstår sig vara elallergier eller som tycker att masten är estetisk ful (eller liknande).
Citera
2016-05-16, 19:00
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Så skitungarna får inga repressalier alls?
Dom är i åldern 14-15...
Citera
2016-05-16, 19:00
Medlem
Skyddsobjekt kan vara civila eller militära, huvudförbudet är tillträde. Tillträdesförbudet är vanligt vid installationer och verksamhet som utgör fara för allmänheten. I det här fallet så är det nedfallande is under vintertid som kan utgöra fara för allmänheten.

Sedan finns det en annan aspekt i det här, alla installationer som har med massmedia att göra är skyddsobjekt per definition.

Att lägga ikull masten är inte svårt när man vet hur man gör. Stagvajrarna som håller masten uppe är rejält spända. Allt bygger på balans i masten, går ett vajerfäste av så drar de övriga vajrarnas tyngd masten utanför balanspunkten och sedan sköter gravitationen resten då det är oerhörda tyngder det rör sig om.

Men man kan ju fråga sig om det är lämpligt att skicka ut civila väktare för att kontrollera masterna, detta måste ju göras på djupet runt masterna och då är det frågan om man vill göra det då det kanske tar en timme att få dit förstärkning i form av polis, här behövs hundar och andra bevakningssystem över tid för att lösa uppgiften.

Det borde vara Försvarsmakten som sköter detta inte civila vaktbolag.
Citera
2016-05-16, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Nu kanske du kan sluta älta att koaxkablar inte kan kortslutas...
Visar vid ca 10 min o framåt för den otålige
https://www.youtube.com/watch?v=Ds5fatspuZE

Med tanke på hur enormt mkt koppar det finns i dessa master så kanske inte koppartjuvsterorin är helt osannolik.

Hur skulle den typen av kabel utgöra en brand som sänker en mast.
Svar nej: Det finns inte en massa koppar i mast. Den mesta kopparen är i den jordning som är i masten. Typ 35mm"2 till 50mm2
Citera
2016-05-16, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rex Roth
Plasmabrännare .....

Skulle ju funka med en liknande:

https://www.verktygsproffsen.se/produkt/Telwin-Plasmaskarare-400v-60HF

Edit: såg precis att den kräver tryckluft och el. Men det finns kanske portabla plasmaskärare som inte kräver extra utrustning?

Det låter inte direkt som ett pojksträck i så fall. Någon lite mer avancerad sabotör.
Citera
2016-05-16, 19:08
Medlem
edelmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaddahOfEeef
Mycket käbbel I tråden om huruvida koaxialkablar kan få kortslutning och brinna eller ej.

Vet inte så mycket om mastkonstruktioner men jag antar att de är konstruerade för att klara en eventuell kabelbrand. Om det var det som hände så tror jag inte att det var orsaken att masten föll.

Vore intressant att veta på vilken höjd vajrarna är infästa I masten. Är det nedanför eller ovanför brottet?

Såg också spekulationer om att det skulle vara frågan om nån typ av attack mot Sveriges infrastruktur av främmande makt. Verkar ju helt omrimligt. Vad skulle de ha för nytta av att fälla en enstaka mast?
¨

Attack och attack. Man vill väl se vilken typ av beredskap Sverige har vid en sådan attack. Vilka reservsystem har vi? Hur snabbt kan vi få tillbaka sändningarna? Med mera.
Citera
2016-05-16, 19:09
Medlem
MathiasVonCremes avatar
Är allmänt känt att det finns "hustomtar"/vättar i dom där trakterna. Kanske det är dom som har använt en bågfil eller liknande?

Vad är straffet för att förstöra master? Om man är som Gryningspyromanen är det väl kanske bättre att förstöra master än att bränna ned byggnader.
Citera
2016-05-16, 19:11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Jag svarde dig att du var experten och inte jag.
Du får gärna berätta mer om kabeltyperna. Det gör mig intresserad. Och när jag läst på om dom så kan jag kanske ge dig ett bättre svar.
Du klarar alltså inte att svara, det kunde du ju sagt från början.
Citera
2016-05-16, 19:12
Medlem
Vi kan nog utesluta en främmande statsmakt, inte ens som en övning finns det någon motivation till sabotaget som ju ändå är såpass allvarlig att skulle man avslöjas så lär det leda till betydligt värre diplomatiska kriser än en gränskränkning i luften eller vattnet.

Det mest troliga är att det är fråga om en privatperson eller en politiskt aktiv grupp som av någon okänd anledning bestämt sig för att utföra sabotaget.

Min bästa gissning är att kolla om det varit några lokala kontroverser kring masten och vad personer då sagt och varit upprörda över.
Citera
2016-05-16, 19:12
Medlem
Här har ni den vanligaste kabeln i en mast.
Feeder 1/2 och 7/8
Och superflex 1/2

http://exlanta.com/PDF/Radiating%20Cable%20Draka.pdf
http://www.wxd-gd.com/products_cable_detail/&productId=154.html

Här kan ni se kontakter som används på kabel.
https://www.rosenberger.com/en/products/communication/hf_koaxial.php
Citera
2016-05-16, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Kan vara bra att känna till.

Vi har gått från analoga sändare till digitala, det betyder att sändareffekterna i princip har minskats med faktor 10, typ analog 60kw ersatt med 6kw digital. Detta gäller tv och försvaret samt rakel, det är bara fm-radion som fortfarande brukar prutta ut 60kw på fm-bandet eftersom den är analog.

Nu har AB fått för sig att det kan vara "utländska personer". Sanningen är att ryssarna idag inte behöver kapa några master, dom är i princip världsledande på olika störningssystem så det räcker med en sketen jetkärra på 10-20km höjd för att störa ut stora delar av t.ex digital-tv sändare i landet.

Så utländska agenter är ett ganska kallt spår i detta fall.
Jag skulle vilja ha bilder på mast-fästena samt närbilder på sektionerna 20-22 tack....

Skulle mycket väl vara ett test av vår Total(o)försvarsförmåga från rysk sida. Ett sådant objekt ingick alltid i våra övningsscenario i början på 90-talet när jag gjorde lumpen.
Citera
2016-05-16, 19:14
Bannlyst
Idioter!
Sverige saknar helt försvar alldeles oavsett. Säkert ryssen som riskerar att åka dit för ett masthelvete i Sverige.
Herregud y
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in